Utusan Borneo (Sarawak)

Proses membuat keputusan untuk alam semula jadi, biodiversi­ti perlu lebih inklusif

-

Proses membuat keputusan untuk alam semula jadi dan biodiversi­ti perlu lebih inklusif, terutama untuk belia dan komuniti orang asli.

Demikian menurut satu kenyataan Sarawak Eco Warriors dan Plants for Plastic kelmarin mengikut penggunaan Rangka Kerja Biodiversi­ti Global Kunming-Montreal pada 2022.

“Bagaimanap­un, belia tidak bersedia untuk mewakili dan menyumbang secara bermakna dalam proses ini.

“Ia adalah perkara biasa untuk mendengar kenyataan bahawa mereka terlalu muda, mereka tidak faham apa yang mereka bincangkan,” kata kenyataan itu.

Akan tetapi, belia adalah antara beberapa kumpulan yang sangat terdedah kepada perubahan iklim, kehilangan biodiversi­ti, bencana alam dan kesan alam sekitar yang lain.

Sekiranya, proses membuat keputusan hanya dilakukan dengan pertimbang­an orang yang lebih tua, bila cara menangani dan melindungi akan dipenuhi oleh golongan belia dan generasi akan datang, ujar kenyataan itu lagi.

“Lebih banyak usaha diperlukan untuk menyediaka­n belia dengan kemahiran, kapasiti dan pengetahua­n untuk menjadi pemimpin dan penyumbang yang berkesan kepada pemulihara­an alam semula jadi,” katanya.

Sarawak Youth Green Leaders Workshop 2023 itu telah diadakan pada 20 dan 21 Mei lalu.

Ia mendapat penyertaan seramai 17 belia yang dilatih dalam aspek-aspek

seperti dasar biodiversi­ti, pemikiran sistem, Orang Asli dan Komuniti Tempatan (IPLC), peranan kerajaan dan panduan menjalanka­n program pendidikan alam sekitar yang berkesan.

Pada masa yang sama, program itu juga termasuk sembang dengan pakar dan profesiona­l yang bekerja dalam pemulihara­an alam sekitar seperti Cynthia Chin, Sylvia Ng dan Lau Chai Ming.

Semasa sesi itu para peserta turut berpeluang bertanya soalan kepada profesiona­l selain mendengar perspektif mereka.

“Saya dapati program ini sangat bermakluma­t dan bermakna kerana ia memberi kami peluang untuk merenung status biodiversi­ti Sarawak, bagaimana topik berbeza seperti pencemaran plastik, perdaganga­n hidupan liar, perubahan

iklim, dan kehilangan habitat semuanya saling berkaitan dan bagaimana dasar yang berbeza dilaksanak­an.

“Sebagai peserta, saya berpeluang melibatkan diri dengan golongan muda yang berfikiran sama, memperoleh pengetahua­n yang berharga dan memahami di mana saya boleh menyumbang dalam isu alam sekitar yang mendesak,” kata Edwin Lin.

Bengkel itu juga memberikan pengalaman mendalam yang bukan sahaja memperdala­m pemahaman saya tentang cabaran alam sekitar tetapi juga memberi inspirasi kepada saya untuk mengambil tindakan ke arah masa depan yang mampan,” kata Karmilah Abdullah.

Secara keseluruha­n, program tersebut meraikan kepelbagai­an dalam biodiversi­ti dengan orang yang berbeza latar belakang, kewarganeg­araan,

umur, etnik dan agama.

“Sangat menarik untuk melihat belia daripada latar belakang berbeza berkumpul untuk melihat bagaimana kami boleh membantu memulihara alam sekitar.

“Saya berharap dapat melihat lebih banyak acara pemulihara­an untuk para belia pada masa depan untuk memperkasa­kan mereka menjadi pengurus pemulihara­an dan pemimpin dalam komuniti mereka sendiri,” kata Jenny Ngeian Machau, seorang peserta bengkel.

Program tersebut turut disokong oleh Sarawak Forestry Corporatio­n, Swinburne Sarawak Green Club, Global Youth Biodiversi­ty Network South East Asia, The European Union, ASEAN Centre for Biodiversi­ty dan CCK Consolidat­ed Holdings Berhad.

 ?? ?? KENANGAN: Para peserta yang telah menyertai Sarawak Youth Green Leaders Workshop 2023.
KENANGAN: Para peserta yang telah menyertai Sarawak Youth Green Leaders Workshop 2023.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia