Utusan Borneo (Sarawak)

Guardiola mahu Man City kekalkan fokus

The Citizens yang telah memenangi EPL memburu kejuaraan Liga Juara-Juara, Piala FA

- Pep Guardiola Pengurus Manchester City

LONDON: Pep Guardiola meminta pemain-pemain Manchester City yang mengejar tiga kejuaraan agar mengekalka­n piawaian tinggi mereka walaupun mereka telah memenangi kejuaraan Liga Perdana.

Kekalahan Arsenal di Nottingham Forest kelmarin mengesahka­n gelaran kelima City dalam tempoh enam tahun – dengan baki tiga perlawanan.

Mereka meraikan kemenangan terbaharu mereka dengan menewaskan Chelsea pada Ahad dan berlepas ke Brighton pada Rabu sebelum menamatkan kempen liga di Brentford pada Ahad.

City akan bermain dalam perlawanan akhir Piala FA menentang Manchester United di Wembley pada 3 Jun sebelum perlawanan akhir Liga Juara-Juara menentang Inter Milan di Istanbul seminggu kemudian.

Guardiola berkata penurunan tahap intensiti tidak dapat dielakkan selepas City memburu Arsenal dalam perlumbaan kejuaraan, tetapi dia menggesa pemainnya untuk terus fokus menjelang dua perlawanan akhir mereka.

“Mereka perlu bersedia untuk banyak perkara,” kata pemimpin City itu.

“Cara terbaik untuk membuat persiapan ke final ialah bersedia.

“Normal tenaga akan turun. Arsenal hanya bermain untuk Liga Perdana. Kami mempunyai Piala FA, Liga Juara-Juara, tenaga yang kami gunakan banyak.

“Biasalah jika turun, kamu perlu mengelakka­nnya atau jangan turun banyak jika tidak, kedua-dua pasukan (Brighton dan Brentford) boleh menyakiti kami. Main permainan kita, sesuaikan cara kita bermain, tiba ke United dan Inter dalam keadaan terbaik.”

Skuad pelbagai City itu bermakna Guardiola mempunyai banyak pilihan untuk merehatkan pemain.

Menentang Chelsea, dia membuat sembilan perubahan, termasuk permulaan Liga Perdana pertama untuk pemain tengah England Kalvin Phillips, yang mengalami musim pertama yang sukar sejak tiba dari Leeds.

Guardiola menegaskan semua pemainnya masih mempunyai peranan untuk bermain.

“Semua orang boleh mempunyai pengaruh, kadangkada­ng lima minit sama pentingnya seperti selebihnya,” katanya.

“Semua orang penting, semua orang telah terlibat sehingga kita berada di mana kita berada sekarang.” — AFP

“Mereka perlu bersedia untuk ” banyak perkara.

 ?? — Gambar AFP ?? DETIK INDAH: Pemain Manchester City bersama Guardiola (kanan) meraikan kejayaan memenangi kejuaraan Liga Perdana Inggeris yang kelima ekoran kekalahan 0-1 Arsenal kepada Forest.
— Gambar AFP DETIK INDAH: Pemain Manchester City bersama Guardiola (kanan) meraikan kejayaan memenangi kejuaraan Liga Perdana Inggeris yang kelima ekoran kekalahan 0-1 Arsenal kepada Forest.
 ?? — Gambar AFP ?? MANTAP: Guardiola menjulang trofi kemenangan selepas Manchester City dinobatkan juara Liga Perdana Inggeris bagi musim 2022/2023.
— Gambar AFP MANTAP: Guardiola menjulang trofi kemenangan selepas Manchester City dinobatkan juara Liga Perdana Inggeris bagi musim 2022/2023.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia