Utusan Borneo (Sarawak)

Saka tandatanga­ni kontrak jangka masa panjang baharu di Arsenal

-

Bukayo Saka telah menandatan­gani kontrak jangka panjang baharu di Arsenal, mengatakan kelab Liga Perdana itu ialah “tempat yang tepat untuk membuat langkah seterusnya” dalam kerjayanya yang kian berkembang.

Penyerang England itu memainkan peranan penting dalam kempen kejuaraan kelab yang tidak berjaya musim ini, menjaringk­an 14 gol dalam semua pertanding­an dan memberikan 11 bantuan.

Saka menyertai Arsenal ketika berusia lapan tahun dan telah tampil dalam semua perlawanan Liga Perdana pasukan itu sejak dua musim lalu.

Pemain berusia 21 tahun itu merasakan dia berada di kelab yang ideal untuk memperbaik­i diri selepas muncul sebagai salah seorang pemain utama Arsenal.

“Saya fikir saya mempunyai segala-galanya yang saya perlukan untuk menjadi pemain terbaik yang saya boleh, dan itulah sebabnya saya gembira untuk kekal di sini dan berada di sini untuk masa depan, kerana saya benar-benar percaya bahawa kami boleh pencapai perkara besar,” katanya pada Selasa.

“Bagi saya, ia adalah untuk mencapai cita-cita peribadi saya – bagaimana saya mendorong diri dan meminta daripada diri saya setiap perlawanan, minggu demi minggu.

“Kemudian saya ada semua orang yang tepat di sekeliling saya dari segi keluarga, dan apabila saya datang ke padang latihan, rakan sepasukan saya, kakitangan kejurulati­han.”

Saka kelahiran London, yang membuat penampilan sulung Arsenal pada 2018, berkata kelab itu bergerak ke arah yang betul walaupun terlepas gelaran Liga Perdana tahun ini.

The Gunners mendahului carta untuk sebahagian besar musim tetapi tersandung, membolehka­n Manchester City merangkul gelaran ketiga berturut-turut mereka.

Mereka dijamin akan menduduki tempat kedua dan akan bermain bola sepak Liga Juara-Juara musim depan buat kali pertama sejak musim 2016/2017.

“Masa ada berpihak pada kami,” kata Saka. “Kamu boleh lihat pasukan kami dan ramai pemain masih muda. Kami lapar, dan ramai daripada kami belum memenangi trofi di Arsenal jadi kami mahu mencapai perkara besar.”

Pengurus Arsenal, Mikel Arteta menyambut baik perjanjian baharu itu, yang dilaporkan akan mengekalka­n Saka bersama Gunners sehingga 2027.

“Mengekalka­n bakat muda terbaik kami ialah kunci kepada kemajuan berterusan kami dan Bukayo mewakili bahagian penting dalam skuad kami sekarang dan untuk masa depan,” kata lelaki Sepanyol itu.

“Selain berbakat hebat, Bukayo ialah seorang yang istimewa, dia disayangi oleh semua dan dia mewakili penghargaa­n kepada dirinya dan keluargany­a atas kerja keras dan komitmen yang telah mereka semua lakukan untuk sampai ke tahap ini hari ini.” — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia