Utusan Borneo (Sarawak)

Valladolid kejutkan Barca

Peroleh kemenangan 3-1 untuk tingkatkan harapan kelangsung­an dalam La Liga Sepanyol

- Jurulatih Barcelona — AFP

BARCELONA: Real Valladolid memperoleh kemenangan penting 3-1 ke atas juara Barcelona untuk meningkatk­an harapan kelangsung­an La Liga mereka pada hari Selasa.

Pasukan tuan rumah mendapat manfaat besar dalam kemenangan mereka dan naik ke tangga ke-17, bergerak tiga mata keluar zon penyingkir­an.

Pemain pertahanan Barcelona, Andreas Christense­n memberi Valladolid pendahulua­n dengan menanduk masuk ke gol sendiri pada minit kedua.

Penyerang Kanada, Cyle Larin menambah gol kedua menerusi sepakan penalti selepas Eric Garcia menjatuhka­n Gonzalo Plata dalam kawasan, dengan pemain sayap Ecuador itu menjaringk­an gol ketiga pada masa rehat.

Penjaring terbanyak La Liga, Robert Lewandowsk­i membalas satu gol untuk pasukan Catalan pada akhir perlawanan.

Pemain sayap Barcelona, Raphinha menyuaraka­n mesej sokongan kepada pemain sayap Real Madrid dan rakan senegara Brazil, Vinicius Junior pada separuh masa kedua apabila dia digantikan.

Vinicius telah menjadi mangsa cemuhan perkauman oleh penyokong Valencia pada hari Ahad di stadium Mestalla.

“Saya tidak tahu dia akan melakukann­ya tetapi saya fikir ia satu mesej yang baik, kerana perkauman harus

dihentikan,” kata pemain tengah Barcelona, Frenkie de Jong kepada DAZN, selepas Raphinha menanggalk­an bajunya untuk menunjukka­n mesej selepas digantikan.

Pemain dari kedua-dua pihak mengangkat sepanduk bertulis “perkauman keluar dari bola sepak” sebelum perlawanan, sebagai sebahagian daripada inisiatif persekutua­n bola sepak La Liga dan Sepanyol berikutan insiden perkauman pada Ahad.

Pemain muda Pablo Torre bermula buat kali pertama untuk Barcelona dan mempamerka­n prestasi cemerlang tetapi pasukannya agak lembap dan tumbang ke kekalahan kedua berturut-turut.

“Pablo mempamerka­n permainan yang baik, dia

bagus dalam kedudukann­ya, dia menghasilk­an banyak hantaran cantik dan berganding baik dengan Robert,” kata Xavi kepada pemberita.

Penjaga gol Marc-Andre ter Stegen masih mengejar rekod bersih La Liga, 26 – dia mempunyai 25 dengan baki dua perlawanan.

“Pada separuh masa pertama, kami tidak bagus, kami meloloskan dua gol kerana kesilapan kami sendiri. Kami mempunyai objektif, kami menyempurn­akannya, dan itu menyebabka­n kemerosota­n dalam tumpuan,” kata Xavi.

“Kami mempunyai musim yang hebat, tetapi untuk peminat kami, dan untuk mengucapka­n selamat tinggal kepada Sergio Busquets,

kami perlu melakukan yang lebih baik.”

Dalam perlawanan lain, Real Sociedad melangkah satu kaki ke Liga Juara-Juara musim depan dengan kemenangan 1-0 ke atas Almeria yang beraksi dengan 10 pemain.

Gol separuh masa pertama Takefusa Kubo memberikan skuad kendalian Imanol Alguacil yang menduduki tangga keempat, kelebihan lapan mata ke atas Villarreal yang menduduki tempat kelima, yang bakal menentang Cadiz pada hari Rabu.

Penyerang Almeria, Luis Suarez dibuang padang selepas 36 minit kerana melakukan terjahan kasar ke atas pemain pertahanan Robin Le Normand.

Pemain sayap Jepun, Kubo berjaya melakar gol dengan cemerlang, memintas masuk dari kanan dan membuat hantaran lencong ke sudut atas pada masa kecederaan separuh masa pertama.

Alexander Sorloth boleh menggandak­an pendahulua­n La Real tetapi tersasar tipis. Cubaan Ander Barrenetxe­a terkena tiang.

Real Sociedad tidak bermain dalam pertanding­an utama Eropah sejak musim 2013/2014 dan boleh layak jika Villarreal gagal memenangi mana-mana daripada tiga perlawanan terakhir mereka atau dengan memperoleh dua lagi mata sendiri.

Kekalahan menyebabka­n Almeria duduk di tempat ke-15, empat mata di luar zon penyingkir­an.

Celta Vigo, tempat ke-14, terikat dengan Girona 1-1 di tempat sendiri dan berada lima mata di luar zon penyingkir­an.

“Pada separuh masa pertama, kami tidak bagus, kami meloloskan dua gol kerana kesilapan kami sendiri. Kami mempunyai ” objektif, kami. Xavi Hernandez

 ?? — Gambar AFP ?? AKSI HANGAT: Sebahagian daripada babak-babak aksi perlawanan La Liga Sepanyol di antara Real Valladolid dan Barcelona di Stadium Jose Zorilla di Valladolid.
— Gambar AFP AKSI HANGAT: Sebahagian daripada babak-babak aksi perlawanan La Liga Sepanyol di antara Real Valladolid dan Barcelona di Stadium Jose Zorilla di Valladolid.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia