Utusan Borneo (Sarawak)

Swinburne Sarawak terima kunjungan delegasi Universiti Perdaganga­n Chiba

-

Universiti Teknologi Swinburne Sarawak telah menerima kunjungan daripada delegasi Universiti Perdaganga­n Chiba, Jepun baru-baru ini.

Universiti Teknologi Swinburne Sarawak dalam satu kenyataan semalam memberitah­u, kunjungan itu diketua oleh Profesor Sachihiko Harashina.

Menurutnya, lawatan itu adalah untuk mengeratka­n hubungan kerjasama antara Swinburne Sarawak dan Universiti Perdaganga­n Chiba sejak kedua-dua universiti itu menjalin kerjasama pada 2017.

“Delegasi Jepun telah mengambil bahagian dalam ‘Universiti­es Can Lead Action Forum’ yang diadakan pada 10 Mei lalu.

“Forum Tindakan Alam Sekitar,SosialdanT­adbirUrus (ESG) itu turut menampilka­n pembentang­an berwawasan oleh penceramah dari keduadua universiti.

“Dalam forum itu, Profesor Harashina berkongsi pandangan tentang ‘Bagaimana Universiti Menerajui Tindakan Iklim - Liga Universiti RE100 di Jepun’,” katanya.

Dalam pada itu, Dekan Penglibata­n dan Kesan Luaran, Fakulti Kejurutera­an, Pengkomput­erandanSai­nsDr Angelia Liew menyampaik­an pembentang­an yang berkesan tentang ‘Kepimpinan ESG dalam Pendidikan Tinggi Adakah Kita Bersedia?’

Jelasnya, pembentang­an itu memberi penerangan tentang inisiatif kemampanan utama yang dijalankan oleh Swinburne Sarawak.

“Ia juga menerokai kesediaan institusi pendidikan prinsip ESG yang lebih tinggi dalam menerima,” jelasnya.

Dalam ceramahnya, Dr Liew berkongsi pandangan berharga tentang sumbangan luar biasa universiti kepada tindakan iklim, selain menekankan komitmen Swinburne Sarawak terhadap pembanguna­n mampan.

Beliau mengetenga­hkan strategi inovatif dan projek berkesan yang dilaksanak­an oleh universiti, menonjolka­n kepimpinan Swinburne Sarawak dalam mempromosi­kan amalan mampan dalam menangani cabaran global yang mendesak.

Pensyarah Kanan, Fakulti Perniagaan, Reka Bentuk dan Seni Dr Rodney Lim pula berkata, forum itu memberi peluang kepada ahli panel dan peserta untuk mendalami hubungan pelbagai aspek antara universiti dan kemampanan, khususnya dalam konteks tindakan iklim dan amalan ESG.

Dialog itu tertumpu pada peranan yang dimainkan oleh universiti dalam memacu perubahany­angbermakn­adan memberi kesan yang ketara terhadap isu kemampanan.

Sehubungan itu katanya, ‘Universiti­es Can Lead ESG Action Forum’ terbukti sebagai satu kejayaan yang memberangs­angkan selain berfungsi sebagai platform yang berkesan menyatukan kumpulan pakar, ahli akademik dan pemegang kepentinga­n yang pelbagai.

Forum itu menekankan komitmen kolektif Swinburne Sarawak dan Universiti Perdaganga­n Chiba untuk menangani cabaran global yang mendesak melalui amalan dan inisiatif yang mampan.

Ia juga menandakan satu langkah penting ke hadapan dalam memajukan amalan lestari dan memupuk budaya tanggungja­wab alam sekitar dan sosial dalam komuniti akademik.

‘Universiti­es Can Lead ESG Action Forum’ dianjurkan bersempena dengan Internatio­nal Associatio­n for Impact Assessment Conference 2023 (IAIA23) yang dianjurkan oleh Swinburne Sarawak pada 8 hingga 11 Mei di Kuching.

Untuk maklumat lanjut boleh melayari laman sesawang (www.swinburne. edu.my), Facebook (@ swinburnes­arawak), Instagram (@ swinburnes­arawak), Twitter (@Swinburne_Swk) or YouTubecha­nnel(Swinburne Sarawak).

 ?? ?? TANDA INGATAN: Pro Naib Canselor dan Ketua Pegawai Eksekutif Swinburne Sarawak Ir Profesor Lau Hieng Ho (empat kanan) menyampaik­an momento kepada Profesor Sachihiko Harashina.
TANDA INGATAN: Pro Naib Canselor dan Ketua Pegawai Eksekutif Swinburne Sarawak Ir Profesor Lau Hieng Ho (empat kanan) menyampaik­an momento kepada Profesor Sachihiko Harashina.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia