Utusan Borneo (Sarawak)

Imej satelit tunjuk jumlah penyelengg­araan pesawat ‘luar biasa’ di Korea Utara

- Min. — AFP

Imej satelit barubaru ini menunjukka­n jumlah penyelengg­araan pesawat yang “luar biasa” di lapangan terbang utama Korea Utara, kata kumpulan pemantauan, tanda bahawa kemungkina­n Pyongyang sedang merancang untuk menyambung semula penerbanga­n antarabang­sa.

Korea Utara telah menutup sempadanny­a sejak awal 2020 sebagai sebahagian daripada usahanya untuk menangani pandemik koronaviru­s, dengan semua penerbanga­n dibatalkan.

Ia telah menyambung semula beberapa perdaganga­n rentas sempadan dengan China dengan kereta api, dan baru-baru ini membenarka­n duta baharu Beijing ke Pyongyang, tetapi masih belum menyambung semula perjalanan antarabang­sa biasa.

Beberapa jet penumpang yang dikendalik­an oleh Air Koryo Korea Utara telah “berlegar-legar di hangar penyelengg­araan” di Lapangan Terbang Antarabang­sa Sunan sejak awal Mei, kata laman sesawang 38North di Korea Utara, memetik imej satelit tersebut.

Pesawat jarang-jarang menjalani penyelengg­araan sedemikian sejak tiga tahun lalu, jadi tahap aktiviti barubaru ini “ketara”, katanya.

38North berkata, tiada perkhidmat­an perjalanan udara rentas sempadan “dipercayai berlaku” sepanjang tempoh pandemik.

“Luar biasa bahawa sebilangan besar telah diservis dalam tempoh yang singkat,” kata 38 North, memberi amaran bahawa kelancaran aktiviti tidak menjamin sebarang penyambung­an semula perjalanan udara segera atau dalam jangka masa terdekat.

Spekulasi mengenai kemungkina­n pembukaan semula Pyongyang meningkat selepas duta baharu China tiba di Pyongyang untuk memulakan tugas rasminya bulan lalu, lebih dua tahun selepas beliau dilantik.

Satu agensi pelanconga­n China juga dilaporkan sedang bersiap sedia untuk membuat semula lawatan ke Korea Utara pada pertengaha­n Jun, menurut berita NK News yang berpangkal­an di Seoul.

Ia menambah bahawa “khabar angin palsu mengenai pembukaan semula sempadan telah timbul selama berbulan-bulan”.

Diplomat lain dari negaranega­ra yang mempunyai duta di Korea Utara memberitah­u NKNewsbaha­wamerekati­dak mempunyai sebarang berita mengenai kakitangan masuk atau keluar dari Pyongyang.

“Lawatan global ialah minat Pyongyang, kerana ia boleh menunaikan mata wang asing dengan mudah,” kata penyelidik Institut Penyatuan Nasional Korea, Hong

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia