Utusan Borneo (Sarawak)

Edar dadah: Penyanyi rap AS Fetty Wap dipenjara enam tahun

-

Penyanyi rap Amerika Syarikat (AS), Fetty Wap dijatuhi hukuman penjara enam tahun kelmarin atas kesalahan mengedar dadah di seluruh AS.

Penyanyi rap “Trap Queen” yang dilahirkan Willie Junior Maxwell II telah mengaku bersalah tahun lalu kerana mengedar dan memiliki kokain.

Pendakwa raya New York berkata dia merupakan salah seorang daripada sekumpulan enam lelaki yang mengedarka­n lebih 100 kilogram kokain, heroin, fentanil dan batu kokain di seluruh Long Island dan New Jersey antara Jun 2019 dan Jun 2020.

Lelaki itu memperoleh dadah itu di pantai barat Amerika dan menggunaka­n Perkhidmat­an Pos AS dan pemandu dengan kenderaan yang mempunyai ruang tersembuny­i untuk mengangkut narkotik ke New York.

Bahan-bahan itu kemudian diedarkan kepada peniaga yang menjualnya di Long Island dan di New Jersey.

Jabatan Kehakiman menyifatka­n Maxwell, 31, sebagai “pengedar semula pada tahap kilogram untuk organisasi pemerdagan­gan.”

Penyanyi rap itu ditangkap pada Oktober 2021 di stadium besbol City Field di Queens, New York, di mana dia dijadualka­n mengadakan persembaha­n di festival muzik.

Pendakwa raya berkata penggeleda­han semasa siasatan mereka telah menemui wang tunai kira-kira AS$1.5 juta, 16 kilogram kokain, dua kilogram heroin, pelbagai pil fentanil dan beberapa senjata api.

Maxwell juga akan tertakluk kepada pengawasan pasca pembebasan selama lima tahun, kata peguam AS bagi Daerah Timur New York dalam satu kenyataan.

Salah seorang defendan bersama Maxwell, seorang pegawai penjara New Jersey, dijatuhi hukuman penjara enam tahun pada Mac kerana peranannya dalam operasi itu.

Empat lagi defendan bersama telah mengaku bersalah dan sedang menunggu hukuman.

Maxwell menempa nama apabila single sulungnya “Trap Queen” menduduki nombor dua dalam carta AS pada 2015.

 ?? ?? FETTY WAP
FETTY WAP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia