Utusan Borneo (Sarawak)

Enam perkara yang perlu diketahui peminat tentang Indiana Jones

-

INDIANA

Jones mengubah arkeologi menjadi pengembara­an dalam lubang ular dan harta karun yang hilang.

Ketika Harrison Ford yang berusia 80 tahun menyarungk­an fedora lusuh dan tali belati kesayangan­nya untuk pertarunga­n kelima dan terakhir dalam ‘Indiana Jones and the Dial of Destiny’, yang ditayangka­n di Festival Filem Cannes baru-baru ini, berikut ialah enam fakta tentang salah filem yang paling digemari di dunia itu.

- Dilahirkan di Hawaii -

Sesuai untuk Indy yang suka menakluk dunia, pengembara­annya telah membawanya dari Himalaya ke kelab malam Shanghai, projek itu dilahirkan di Hawaii.

Di sana, berehat di pantai Maui pada tahun 1977, George Lucas dan Steven Spielberg memikirkan idea untuk mengikuti filem hit masingmasi­ng, ‘Star Wars’ dan ‘Jaws’. Perbincang­an pantai ini akan melakar sejarah filem.

Dihasilkan oleh Lucas dan diarahkan oleh Spielberg, ‘Raiders of the Lost Ark’ pada tahun 1981 merupakan kejayaan di box office dan merangkul empat Oscar.

Dua sekuel – ‘Indiana Jones and the Temple of Doom’ (1984) dan ‘Indiana Jones and the Last Crusade’ (1989) – melahirkan lagenda yang telah memberi inspirasi kepada taman tema, permainan video dan barang dagangan.

Keluaran keempat hampir dua dekad kemudian, ‘Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull’ membawa kutipan box office kepada hampir AS$2 bilion.

- Nama anjing -

Inspirasi di sebalik watak itu datang dari sumber sebenar dan khayalan. Daripada ahli arkeologi Hiram Bingham yang menemui Machu Picchu, pencipta Tintin Herge, dan filem Barat Clint Eastwood.

Bagi nama, Lucas mulamula memilih Indiana Smith yang kemudianny­a ditukar kepada ‘Jones’ oleh Spielberg sempena mengambil nama pertama dari anjing baka Alaska Malamute peliharaan­nya, yang sebelumnya sudah pun menjadi inspirasi untuk Chewbacca dalam ‘Star Wars’.

- Ikatan tanpa peranti -

Walaupun Spielberg berangan untuk mengarahka­n filem James Bond, Lucas menegaskan sebahagian daripada rayuan Indy ialah wira ini akan menjadi “Bond tanpa peranti”.

Tidak akan ada jam tangan letupan atau Aston Martin dengan tempat duduk boleh dikeluarka­n – Indy akan menang dengan tali, pisau dan kepintaran.

Dia mempunyai semua ciri-ciri watak klasik Lucas-Spielberg: seorang wira pintar yang lucu dan ironis, yang hubunganny­a dengan wanita lebih rumit berbanding mana-mana penaklukan gaya Bond.

- Kemunculan semula Spielberg -

Semasa projek Indiana Jones sedang berkembang, Spielberg jatuh selepas filem ‘1941’ arahannya gagal.

Dia juga mendapat reputasi sebagai pengarah berbelanja besar yang bekerja lebih masa dan boleh menjadi zalim di set, malah pergi dua hari lebih awal dari penggambar­an ‘Jaws’.

Projek Lucas menjadi titik perubahan kerjaya untuk Spielberg – membuktika­n dia boleh bekerja dengan pantas, menepati masa, dalam bajet dan dengan kejayaan besar.

- Ford bukan pilihan pertama -

Spielberg mahukan Ford, tetapi Lucas enggan menggunaka­n semula pelakon utamanya dari ‘Star Wars’.

Nick Nolte, Jeff Bridges dan Bill Murray telah dipertimba­ngkan sebelum tumpuan diberikan kepada Tom Selleck, tetapi jejaka bermisai itu telah pun mendaftar untuk rancangan detektif TV ‘Magnum, PI’.

Kemudian, beribu-ribu pelakon mencuba watak Willie dalam filem kedua, termasuk Sharon Stone, tetapi peranan akhirnya diperolehi oleh Kate Capshaw.

Capshaw tidak meneruskan kerjaya Hollywood yang cemerlang, tetapi dia menjadi Puan Spielberg pada tahun 1991.

- Mata ular tedung -

Ketakutan yang melampau Indy terhadap ular, atau ophidiopho­bia, kerap menjadi titik plot.

Dalam adegan klasik di mana Indy jatuh ke dalam lubang yang penuh dengan reptilia yang merayap, Spielberg tidak kedekut dengan prop: 6,500 ular tedung hidup, ditambah dengan beberapa hos air.

Filem ‘Indiana Jones and the Dial of Destiny’ akan mula ditayangka­n pada 30 Jun. — AFP

 ?? ?? PASTI HEBAT: Poster filem yang bakal menemui pengunjung pada LeFF bulan depan.
PASTI HEBAT: Poster filem yang bakal menemui pengunjung pada LeFF bulan depan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia