Utusan Borneo (Sarawak)

Arsenal berdepan saingan sengit musim depan: Arteta

-

Pengurus Arsenal, Mikel Arteta memberi amaran kepada pasukannya bahawa mereka akan menghadapi saingan yang lebih sengit musim depan apabila mereka berusaha untuk memenangi kejuaraan Liga Perdana pertama sejak 2004.

The Gunners mendahului carta untuk sebahagian besar musim ini, tetapi tersandung pada peringkat akhir untuk membolehka­n Manchester City mengekalka­n mahkota mereka.

Di samping cabaran untuk menumbangk­an City, Manchester United, Liverpool, Chelsea dan Newcastle yang disokong Saudi kini berhasrat untuk kembali lebih kuat musim depan.

“Persaingan akan menjadi lebih sukar musim depan,” kata Arteta. “Pada pendapat saya ia musim yang paling sukar dalam tempoh 22 tahun saya berada dalam liga ini.

“Untuk bersaing, kami mempunyai rancangan yang sangat menjamin. Kami perlu bermuhasab­ah sedikit, mengambil langkah ke belakang, pastikan ini langkah yang betul dan pergi dengan lebih keazaman dan kelaparan untuk melakukan lebih baik. “

Di sebalik kekecewaan terlepas gelaran, Arteta berminat untuk memberikan penyokong Arsenal sesuatu untuk diraikan dalam perlawanan terakhir mereka musim ini menentang Wolves pada hari Ahad.

Penyokong pasukan lawan telah mempersend­akan kekurangan kemeriahan di

Emirates selama bertahunta­hun tetapi semangat yang dijana oleh pasukan muda Arteta telah menghidupk­an stadium musim ini.

Kemenangan lewat di tempat sendiri menentang Bournemout­h dan Manchester United mencetuska­n sambutan riuh-rendah apabila penantian lama untuk memenangi gelaran nampak seperti akan berakhir.

“Kami menerima banyak tenaga luar biasa yang mereka berikan kepada kami sepanjang musim ini,” kata Arteta. “Kami perlu menamatkan musim dengan cara yang terbaik. Ia perjalanan yang penuh dengan emosi.

“Melihat dari perspektif lain, terdapat banyak perkara yang telah berlaku, bukan sahaja di atas padang, di kelab yang patut dipuji oleh ramai orang.

“Kami perlu membuat yang terbaik dalam semua yang kami lakukan, kami perlu mencari kecemerlan­gan dalam setiap perkara yang kami sentuh.” — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia