Utusan Borneo (Sarawak)

F1: Verstappen kekalkan momentumny­a

Pintas pelumba Ferrari, Leclerc dalam latihan kedua menjelang F1 Grand Prix Monaco

-

MONACO: Max Verstappen meneruskan pemanduann­ya seperti biasa kelmarin apabila dia mendahului perlumbaan untuk Red Bull yang memintas pelumba Ferrari, Charles Leclerc dalam latihan kedua di Grand Prix Monaco hujung minggu ini.

Juara dunia bertahan itu, yang bergelut dengan keretanya pada sesi pembukaan dan menamatkan saingan di tempat keenam, menjadi pemandu terpantas dalam pusingan terbaik dengan masa satu minit 12.462 saat, 0.065 lebih pantas kepada wira tempatan Monegasque yang memburu petak pertama di perlumbaan ‘tuan rumah’ buat kali ketiga berturut-turut.

Carlos Sainz mencatatka­n masa terpantas pada sesi pertama, menduduki tempat ketiga dalam Ferrari kedua di hadapan juara dua kali, Fernando Alonso dari Aston Martin, Lando Norris dari McLaren dan juara tujuh kali, Lewis Hamilton dari Mercedes.

Pemenang tahun lalu Sergio Perez berada di tempat ketujuh dalam Red Bull kedua, mendahului Valtteri Bottas dari Alfa Romeo dan dua Alpine gandingan pemandu

Perancis Pierre Gasly dan Esteban Ocon.

Sesi itu dijalankan dalam keadaan hampir sempurna, matahari petang yang hangat mencecah 27 darjah Celsius menyinari langit biru di atas Mediterran­ean. Suhu trek ialah 45 darjah Celsius.

Selepas latihan pagi yang memberangs­angkan di belakang Ferrari Sainz, Hamilton mengesahka­n bahawa

naik taraf Mercedes berfungsi dengan baik ketika dia mencatat masa 1:15.735.

Tidak lama kemudian, dia dipintas oleh rakan sepasukan George Russell pada 1:15.482 sebelum Alonso, Verstappen dan Hamilton menduduki tempat teratas.

Verstappen bangkit sekali lagi pada 1:13.857 untuk menetapkan rentak manakala dua Ferrari mengelak

daripada berlanggar di ‘kompleks Kolam Renang’ itu sebelum pemandu Belanda itu mencatatka­n masa 1:13.312.

Selepas 24 minit, Alonso berubah serius dan dia memecut ke masa terbaik 1:12.786, peningkata­n sembilan persepuluh berbanding pusingan terpantasn­ya sebelum ini.

Rakan sepasukan Sepanyol,

Sainz juga melakukan satu pusingan dalam masa 1:12.569 untuk mendahului sekali lagi ketika Alonso menghiburk­an dirinya dengan jenaka di radio pasukan.

“Saya tidak tahu mengapa mereka yang mengadu tentang lalu lintas,” katanya, ketika pesaingnya bergelut untuk mencari ruang di trek yang sesak.

Dengan baki 20 minit lagi, Verstappen dan Leclerc, yang telah memperhalu­si kereta mereka selepas latihan pertama, memecut mendahului dan Red Bull mencatatka­n masa terpantas dalam 1:12.462, sejurus sebelum Sainz terbabas lalu terkeluar dari kompleks Kolam Renang.

Bendera merah dinaikkan sementara Sainz memanjat keluar dari Ferrarinya, setelah melanggar penghadang dengan bahagian hadapan kanannya. “Semua baikbaik,” katanya, mengesahka­n dia tidak cedera.

Apabila disambung semula, Alex Albon, yang terbabas pada sesi pertama, menyertai semula perlumbaan dalam Williamsny­a yang telah dibaiki ketika bayang-bayang mula menyelubun­gi litar. — AFP

 ?? — Gambar AFP ?? MANTAP: Aksi Verstappen mengendali keretanya di sebuah selekoh ketika sesi latihan kedua menjelang Formula 1 Grand Prix Monaco.
— Gambar AFP MANTAP: Aksi Verstappen mengendali keretanya di sebuah selekoh ketika sesi latihan kedua menjelang Formula 1 Grand Prix Monaco.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia