Utusan Borneo (Sarawak)

Tiga kelab berjuang untuk kelangsung­an hidup di EPL

-

LONDON: Pertempura­n untuk kelangsung­an hidup Liga Perdana ialah dorongan utama pada hari terakhir musim Ahad ini apabila Everton, Leicester dan Leeds berhadapan masalah yang menggerunk­an untuk mengelak penyingkir­an.

Dua kelab yang menyertai Southampto­n yang sudah tersingkir di divisyen kedua akan dikurangka­n perbelanja­an, dengan pakar perniagaan sukan, Deloitte menganggar­kan bahawa satu musim bola sepak Liga Perdana bernilai sehingga 170 juta.

Everton tidak mampu kehilangan perbelanja­an itu dengan The Toffees sudah mencari pelaburan luar hanya untuk dapat menyiapkan stadium baharu kelab itu.

Mereka merupakan satusatuny­a yang mengawal nasib mereka sendiri sepenuhnya kerana kemenangan di tempat sendiri ke atas Bournemout­h akan mengekalka­n mereka di liga teratas kepada 70 tahun.

Bagaimanap­un, anak buah Sean Dyche hanya menang sekali dalam 10 perlawanan dan kini kehilangan pemain penyerang kegemaran, Dominic Calvert-Lewin untuk menawarkan harapan kepada Leicester dan Leeds.

Jika Everton yang kini di tangga keempat tercorot gagal menang, Leicester di tangga ketiga tercorot boleh bertahan dengan menewaskan West Ham di laman sendiri hasil perbezaan gol yang lebih banyak.

Tujuh tahun yang lalu, The Foxes meraikan kejayaan gelaran yang amat tidak dipercayai.

Itumemulak­aneragemil­ang apabila mereka menduduki tempat kelima dalam dua musim berturut-turut pada 2019/2020 dan 2020/2021 dan memenangi Piala FA buat kali pertama hanya dua tahun lalu di bawah kendalian Brendan Rodgers.

Mayny percaya skuad yang memegang bakat James Maddison, Youri Tielemans dan Harvey Barnes terlalu bagus untuk diturunkan divisyen.

Tetapi kisah dongeng itu telah bertukar menjadi mimpi ngeri musim ini apabila Rodgers meratapi kekurangan pelaburan untuk menambah skuad sebelum dia dipecat pada April.

Dean Smith tidak dapat mengubah nasib mereka dengan hanya satu kemenangan dalam tujuh perlawanan yang dikendalik­annya.

Leeds, pasukan kedua tercorot memerlukan keajaiban untuk mengelak berakhirny­a tiga musim mereka di liga terkemuka.

Kemenangan ke atas Tottenham di Elland Road akan memadai untuk jurulatih Leeds, Sam Allardyce untuk menyempurn­akan satu lagi hebat jika Everton kalah dan Leicester gagal menang.

Sekiranya Everton berjaya seri, Leeds perlu menewaskan Tottenham dengan tiga gol untuk mengatasi mereka dengan perbezaan gol.

Keputusan Tottenham mungkin mempunyai kaitan dengan satu-satunya isu lain yang belum diselesaik­an – kelayakan ke Liga Konferensi Europa musim depan.

Aston Villa akan kembali ke Eropah buat kali pertama dalam tempoh 13 tahun jika menang ke atas Brighton.

Tottenham boleh menyelinap ke tempat ketujuh sekiranya mereka bermain lebih baik daripada keputusan Villa.

Tetapi jika kedua-dua pasukan tidak menang, maka Brentford boleh layak ke Eropah buat kali pertama dalam sejarah dengan kemenangan mengejut ke atas juara Manchester City di London.

Arsenal, Manchester United dan Newcastle sudah pun diberi jaminan untuk menyertai City dalam Liga JuaraJuara musim depan.

Liverpool dan Brighton akan bertanding dalam Liga Europa. — AFP

 ?? ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia