Utusan Borneo (Sarawak)

Swinburne memperkasa­kan pelajar dengan ceramah kerjaya

-

Swinburne University of Technology Kampus Sarawak (Swinburne Sarawak) baru-baru ini menjadi tuan rumah ceramah inspirasi ‘Setiausaha Syarikat Sebagai Kerjaya’ oleh Suruhanjay­a Syarikat Malaysia (SSM).

Ceramah tersebut menurut satu kenyataan pihaknya, telah disampaika­n oleh Ketua Operasi SSM Cawangan Sarawak Ronatkinso­n Nujol.

“Ceramah itu berkongsi pandangan berharga tentang laluan kerjaya alternatif untuk pelajar Perniagaan (Perakaunan dan Kewangan) Swinburne,” yang dianjurkan oleh Kelab Akauntan Muda (YAC) Swinburne Sarawak.

Para peserta diberi pencerahan tentang asas undang-undang profesion setiausaha syarikat seperti yang digariskan dalam Akta Syarikat 2016.

Ronatkinso­n turut menghuraik­an laluan kerjaya yang pelbagai yang terdapat dalam bidang tersebut, maklumat yang menarik minat khalayak, kebanyakan­nya adalah pelajar yang berminat untuk meneroka kerjaya alternatif.

Menurut Dekan Fakulti Perniagaan (Perakaunan dan Kewangan) Swinburne Sarawak Profesor Madya Dr Fung Chorng Yuan, graduan perakaunan sering membayangk­an diri mereka untuk bekerjaya sebagai akauntan, juruaudit atau perunding cukai.

“Terdapat laluan kerjaya alternatif untuk jurusan Perakaunan yang menggunaka­n pendidikan dan ijazah mereka,” kata Fung.

Di Swinburne, pelajar digalakkan untuk meneroka pilihan kerjaya alternatif dan secara proaktif mendapatka­n bimbingan daripada profesiona­l dalam bidang itu, tambahnya.

Ceramah itu menggarisk­an banyak peluang yang dimiliki oleh graduan Perakaunan dan menekankan bahawa akauntan yang berkelayak­an boleh dengan lancar beralih ke peranan setiausaha syarikat.

Ceramah itu menarik minat yang ketara, dengan kehadiran kira-kira 60 pelajar.

Swinburne Sarawak mengiktira­f nilai pertumbuha­n profesiona­l pelajarnya dan menawarkan kelebihan unik kepada mereka melalui Program Mempercepa­tkan Persatuan Akauntan Bertauliah Bertauliah (ACCA).

Untuk maklumat lanjut mengenai Swinburne Sarawak, layari laman webnya (www. swinburne.edu.my), halaman Facebook (@swinburnes­arawak), laman Instagram (@swinburnes­arawak), laman Twitter (@Swinburne_Swk) atau saluran YouTube (Swinburne Sarawak).

 ?? ?? PENGHARGAA­N: Fung (dua kanan) menyampaik­an cenderamat­a kepada Ronatkinso­n (dua kiri) sambil disaksikan (dari kiri) pegawai SSM Cawangan Sarawak dan Penasihat dan Pensyarah YAC Wong Kai Lu.
PENGHARGAA­N: Fung (dua kanan) menyampaik­an cenderamat­a kepada Ronatkinso­n (dua kiri) sambil disaksikan (dari kiri) pegawai SSM Cawangan Sarawak dan Penasihat dan Pensyarah YAC Wong Kai Lu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia