Utusan Borneo (Sarawak)

Perancis selamatkan 63 pendatang dari Channel

-

Perancis menyelamat­kan 63 orang pendatang dari Channel pada hujung minggu lepas ketika mereka cuba pergi ke Britiana dengan menggunaka­n bot buatan sendiri, menurut pihak berkuasa maritim kelmarin.

Pusat penyelamat Channel di Perancis melakukan dua operasi menyelamat di perairan wilayah Pas-de-Calais dari malam Sabtu.

Sebuah bot yang “telah mengalami masalah enjin di kawasan perairan” berjaya diselamatk­an di luar wilayah Pas-de-Calais oleh sebuah kapal milik National Society for Sea Rescue yang membawa 46 orang ke tepi pantai, menurut pihak berkuasa maritim dalam satu kenyataan.

Sebuah kapal disewa oleh pihak negeri pada April bagi mengukuhka­n operasi mencari dan menyelamat sementara menyelamat­kan 17 orang mangsa kemalangan kapal dari sebuah bot kedua di luar Oye-Plage di utara.

Serbuan muncul beberapa hari selepas lima kakitangan didakwa berhubung kematian 27 orang pendatang ketika bot mereka karam di Channel pada lewat 2021.

Lima orang iaitu tiga wanita dan dua lelaki, telah didakwa di Paris pada Khamis atas kegagalan membantu seseorang yang dalam bahaya.

Pihak berkuasa Perancis dikatakan telah dihubungi untuk bantuan sebanyak 15 kali pada malam kejadian karam dan gagal untuk pergi membantu pendatang tersebut.

Meskipun berdepan bahaya menyeberan­gi salah satu daripada selat perkapalan paling sibuk di dunia itu, ramai orang cuba melakukann­ya setiap tahun.

Kira-kira 46,000 pemohon suaka merentasi Channel pada 2022, kebanyakan mereka adalah rakyat Afghan, Iran dan Albania.

Kira-kira 8,000 orang telah diselamatk­an di perairan Perancis.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia