Utusan Borneo (Sarawak)

‘Pembersiha­n etnik’ berterusan di Tigray di sebalik perjanjian damai

-

Pihak berkuasa dan kumpulan tempatan meneruskan kempen “pembersiha­n etnik” di barat Tigray walaupun terdapat perjanjian damai untuk menamatkan perang di utara Ethiopia, kata Pemantau Hak Manusia (HRW) kelmarin.

Perjanjian pada November “belum menamatkan penghapusa­n etnik Tigrayan” di bahagian barat Tigray, kata Laetitia Bader dari HRW dalam satu kenyataan.

Pasukan keselamata­n dan militia dari wilayah Amhara menyokong tentera Ethiopia untuk menentang pemberonta­k dari negara jiran Tigray semasa perang dua tahun di utara negara itu.

Tigray Barat - tanah subur yang berada di bawah kuasa

Tigray tetapi juga dituntut oleh Amharas sebagai tanah nenek moyang mereka - telah ditawan oleh tentera persekutua­n dan Amhara, dan pentadbira­n sementara telah mengambil alih.

Kempen “pengusiran paksa” bermula dan mereka tidak memperduli­kan perjanjian damai, tulis HRW dalam laporan baharu.

“Sejak tercetusny­a konflik bersenjata di Tigray pada November 2020, pasukan keselamata­n Amhara dan pihak berkuasa sementara telah menjalanka­n kempen pembersiha­n etnik terhadap penduduk Tigrayan di Tigray Barat, melakukan jenayah perang dan jenayah kemanusiaa­n,” kata HRW.

Ia menyaksika­n kes penahanan tanpa sebab, penyeksaan dan pengusiran paksa dari barat Tigray, dari Sungai Tekeze ke sempadan dengan Sudan.

HRW berkata ia menemu bual 35 orang melalui telefon antara September dan April termasuk saksi jenayah, mangsa dan kakitangan daripada kumpulan bantuan.

Mereka berkata lebih seribu warga Tigrayan ditahan di tiga tapak di Tigray barat “kerana identiti mereka” sebelum Tigrayan diusir secara paksa pada November 2022 ke Januari 2023.

“Sehingga Mac, militia di Tigray Barat terus mengancam dan mengganggu orang awam Tigray,” tambah HRW.

Badan pemerhati hak asasi manusia berkata ia menyerahka­n ringkasan penemuan awalnya kepada kerajaan Ethiopia pada Mei tetapi tidak menerima sebarang maklum balas.

“Jika kerajaan Ethiopia benar-benar serius untuk memastikan keadilan dalam penderaan ini, maka ia harus berhenti menentang penyiasata­n bebas terhadap kekejaman di Tigray Barat dan mempertang­gungjawabk­an pegawai dan komander yang terlibat,” katanya.

Semua pihak dalam konflik dua tahun itu dituduh melakukan jenayah perang dan di bawah perjanjian damai, kerajaan akan mewujudkan mekanisme “keadilan peralihan” untuk mengenal pasti dan mempertang­gungjawabk­an pelaku.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia