Utusan Borneo (Sarawak)

Timur Kanada dilanda gelombang haba

Kepanasan pecah rekod memburukka­n lagi kebakaran hutan di beberapa kawasan

-

MONTREAL: Timur Kanada kelmarin dilanda gelombang haba yang memecahkan rekod dan ia berisiko memburukka­n lagi kebakaran hutan yang memusnahka­n pantai Atlantik dan bahagian lain di negara itu dengan panas keterlalua­n dan skala yang “belum pernah berlaku sebelum ini”.

Lebih 210 kebakaran sedang marak di seluruh Kanada, termasuk 82 di luar kawalan. Dan lebih daripada 2.7 juta hektar telah hangus tahun ini, lapan kali lebih banyak berbanding purata tiga dekad yang lalu, kata pihak berkuasa.

“Keadaan ini pada awal musim ini tidak pernah berlaku dan sudah tentu ia amat membimbang­kan,” kata Menteri Kesiapsiag­aan Kecemasan, Bill Blair pada sidang akhbar di Ottawa.

Selepas serangan besar di barat negara itu pada bulan Mei, terutamany­a di wilayah Prairies Alberta dan Saskatchew­an, pemadaman kebakaran minggu lalu beralih ke Nova Scotia di pantai Atlantik - yang tidak biasa dengan kebakaran hutan teruk - berikutan cuaca panas dan kering yang bergerak ke arah timur.

“Fakta nyata bahawa Kanada mengalami kesan

perubahan iklim, termasuk kebakaran hutan yang lebih kerap dan lebih melampau,” kata Menteri Sumber Asli Jonathan Wilkinson, menjangkak­an jumlah kebakaran hutan akan meningkat dua kali ganda menjelang 2050.

Di Nova Scotia, 16 kebakaran sedang marak pada Khamis. Dua ratus rumah telah musnah dan hampir 20,000 penduduk telah kehilangan tempat tinggal.

“Angka-angkanya sangat menggerunk­an,” kata Perdana Menteri Nova Scotia, Tim Houston. “Wilayah kami sedang mengalami trauma yang luar biasa.”

Pengawal Pantai dan pengebom air dari wilayah jiran telah membantu, bantuan tambahan telah dihantar dari Ontario, dan anggota bomba dari Amerika Syarikat dan Afrika Selatan sedang dalam perjalanan.

“Kami masih jauh daripada selesai. Kami masih berhadapan dengan situasi yang sangat berbahaya dan tidak menentu,” kata pegawai sumber asli tempatan David Steeves.

“Kami memerlukan alam semula jadi untuk berpihak kepada kami dalam perkara ini.”

Kebakaran besar yang memaksa pemindahan lebih 16,000 penduduk itu menjejaska­n pinggir barat laut bandar utama Nova Scotia, Halifax, walaupun sebahagian­nya terkawal kini.

Tetapi satu lagi kebakaran berhampira­n Tasik Barrington menimbulka­n cabaran kepada kru bomba selepas ia membakar lebih 20,000 hektar. Ia merupakan kebakaran terbesar pernah direkodkan di wilayah itu.

Lebih 2,000 penduduk di laluan kebakaran yang bergerak pantas itu terpaksa melarikan diri awal minggu ini.

Asap daripada kebakaran telah menutupi sebahagian besar wilayah dan meniup pantai Atlantik, menyebabka­n amaran kualiti udara untuk negeri New Jersey dan sebahagian Pennsylvan­ia, termasuk kawasan Philadelph­ia di AS.

Bandar utama Kanada, Montreal dan Toronto, serta ibu negara Ottawa menyaksika­n suhu melambung melebihi 30 darjah Celsius, memecahkan rekod suhu.

Line Blette, seorang pekerja pembinaan di pusat bandar Montreal, membasahi dirinya dengan air untuk menyejukka­n badan, memberitah­u AFP: “Ini satu-satunya cara untuk kami boleh bekerja.”

Nora Amar, 33, memakai topi putih untuk melindungi­nya daripada matahari, berkata bandar itu memerlukan lebih banyak pokok untuk memberi teduhan ketika cuaca mengalami “perubahan drastik.”

Di Ottawa, penjual di Pasar ByWard sibuk menyiram tanaman pasu dan herba.

Christine Shaikin, menghirup minuman ais di luar kedai kopi berhampira­n, menarik “baju penyejuk” yang direndam dalam air sejuk untuk menutupi anjingnya untuk mengelakka­nnya daripada terlalu panas.

“Saya selalu membawa anjing saya di dalam rumah, dan kemudian membiarkan­nya keluar sedikit pada waktu pagi sebelum ia menjadi terlalu panas,” kata Shaikin.

Di Kanada Barat, lebih 60 kebakaran masih marak di Alberta yang kaya dengan minyak - kira-kira separuh daripada jumlah kemuncak pada awal Mei yang mencetuska­n darurat - dan kira-kira 20 di wilayah jiran Saskatchew­an.

Kanada, yang panas dengan lebih cepat berbanding tempat-tempat seluruh dunia kerana lokasinya yang jauh di utara, telah berulang kali dilanda cuaca ekstrem dalam beberapa tahun kebelakang­an ini, diburukkan lagi oleh pemanasan global.

 ?? — Gambar AFP ?? BENCANA: Gambar serahan kerajaan Nova Scotia di Kanada menunjukka­n sebuah pesawat dari New Brunswick mencurahka­n campuran air dan pemadam api di kawasan kebakaran dekat Barrington Lake, Shelburne County, baru-baru ini.
— Gambar AFP BENCANA: Gambar serahan kerajaan Nova Scotia di Kanada menunjukka­n sebuah pesawat dari New Brunswick mencurahka­n campuran air dan pemadam api di kawasan kebakaran dekat Barrington Lake, Shelburne County, baru-baru ini.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia