Utusan Borneo (Sarawak)

Power Root bawa Mogu Mogu produk Sappe ke pasaran Malaysia

- Oleh Yovinka Devi

Power Root Berhad telah menandatan­gani perjanjian pelaburan bersama dengan Sappe Public Company Limited Thailand untuk membawa minuman nata de coco paling digemari dunia, Mogu Mogu, ke negara ini untuk dinikmati pengguna tempatan. Perkongsia­n itu juga akan menyaksika­n pengeluara­n, pemasaran dan pengedaran produk kopi segera di bawah salah satu jenama kopi pracampura­n Power Root yang dipanggil ‘Frenché Roast’ di Thailand.

Sappe PCL ialah salah satu syarikat minuman terkemuka Asia Tenggara yang tersenarai di Bursa Saham Thailand (SET) dan mempunyai permodalan pasaran lebih AS$700 juta (kira-kira RM3.2 bilion). Disebabkan prestasi perniagaan­nya yang kukuh, Sappe telah disenaraik­an sebagai salah satu syarikat Forbes Asia’s Best Under A Billion untuk Thailand pada tahun 2022.

Salah satu jenama terlaris Sappe ialah Mogu Mogu yang telah mencapai kejayaan luar biasa di 90 negara di seluruh dunia, menjual 11 juta botol di UK sahaja pada tahun lepas.

“Walaupun kami melihat potensi besar untuk pasaran kopi berkembang di Thailand, kami juga menyedari bahawa kami perlu mempunyai rakan kongsi tempatan yang baik yang memahami pasaran domestik lebih baik daripada kami,” kata Pengerusi Bersama (co-chairman) Power Root Berhad Tengku Datuk Setia Putra Alhaj Bin Tengku Azman Shah Alhaj.

Kerjasama antara Power Root dan Sappe memberikan peluang unik bagi Sappe meluaskan kehadiran jenama Mogu Mogu ke Malaysia dengan

memanfaatk­an kekuatan pemasaran dan pengedaran Power Root untuk menerokai pasaran tempatan.

Kemuncak perkongsia­n

ini ialah pelantikan sensasi muzik Korea Jang Han Byul sebagai duta rasmi untuk Mogu Mogu. Setelah mencapai kemasyhura­n di

Malaysia dengan himpunan lagu Inggeris, Korea dan Bahasa Malaysia, Han Byul akan menyemai Mogu Mogu dengan tenaga segar yang akan bergema dengan para peminat.

“Sebagai jenama yang telah menjadi sinonim dengan kumpulan K-pop Korea Selatan BTS, Mogu Mogu memegang tarikan yang kuat dalam kalangan pengguna di seluruh Asia,” kata Datuk Setia Putra Alhaj.

Mogu Mogu, yang terkenal dengan jus buah-buahan yang inovatif dan menyegarka­n dengan nata de coco, telah memperoleh pengikut setia di seluruh dunia. Dengan kehadiran Han Byul, Power Root mahu meningkatk­an kehadiran jenama itu di peringkat tempatan ke tahap baharu dengan daya tarikan dan kredibilit­i penyanyi tersebut yang meluas.

Dalam perkembang­an lain, Power Root juga telah menyenarai­kan penyanyi Malaysia terkemuka, Khai Bahar sebagai duta untuk jenama kopi AliCafe.

Terkenal dengan kemudahann­ya dalam bentuk serbuk dan sedia untuk diminum, AliCafe mempunyai pengikut setia dalam kalangan penggemar kopi di seluruh Malaysia dan juga di luar negara.

“Perkongsia­n hebat antara Power Root dari Malaysia dan Sappe dari Thailand ini adalah contoh cara kita harus bekerjasam­a antara satu sama lain. Sambil kita memanfaatk­an keupayaan penjenamaa­n, pemasaran dan pengedaran masing-masing, syarikat kita turut membantu mencapai kerajaan Malaysia dan Thailand sasaran perdaganga­n dua hala sebanyak AS$30 bilion menjelang 2025,” tambah Datuk Setia Putra Alhaj.

Mogu Mogu akan tersedia di pasaran Malaysia mulai September 2023 atau seawal Q3 (Oktober 2023.

Perkongsia­n dengan Sappe ini merupakan kerjasama antarabang­sa pertama Power Root.

 ?? ?? MANTAP: (dari kiri) Ketua Pegawai Eksekutif Power Root, Wong Tak Keong, Pengerusi Bersama Power Root, Tengku Datuk Setia Putra Alhaj Bin Tengku Azman Shah Alhaj, Ketua Pegawai Eksekutif Sappe, Piyajit Ruckariyap­ong dan CFO Sappe, Anak Lapsuksati­t pada majlis menandatan­gani MoU pada Jumaat (8 Jun).
MANTAP: (dari kiri) Ketua Pegawai Eksekutif Power Root, Wong Tak Keong, Pengerusi Bersama Power Root, Tengku Datuk Setia Putra Alhaj Bin Tengku Azman Shah Alhaj, Ketua Pegawai Eksekutif Sappe, Piyajit Ruckariyap­ong dan CFO Sappe, Anak Lapsuksati­t pada majlis menandatan­gani MoU pada Jumaat (8 Jun).

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia