Utusan Borneo (Sarawak)

F1: Mazepin kalah dalam perbicaraa­n dengan Mahkamah Tinggi di London

-

Pemandu Formula Satu (F1) Rusia, Nikita Mazepin kalah dalam pertempura­n dengan Mahkamah Tinggi selepas dikenakan sekatan berikutan penceroboh­an Ukraine.

Mazepin pernah berlumba untuk Haas, tetapi pasukan F1 ‘menamatkan hubungan’ dengannya sejurus selepas Rusia memulakan perang di Ukraine tahun lepas.

Sejak itu, pemain berusia 24 tahun itu tidak pernah memandu untuk pasukan F1 dan telah mengambil tindakan undang-undang terhadap Setiausaha Luar Britain, James Cleverly dalam usaha untuk menarik balik sekatan.

Seorang hakim sepatutnya menyelia perbicaraa­n pada 19 Julai, tetapi peguam Mazepin meminta perbicaraa­n Mahkamah Tinggi di London untuk menangguhk­an sekatan buat sementara waktu.

Itu akan membolehka­n Mazepin untuk pergi ke Britain dan memulakan rundingan dengan pasukan Formula 1 yang berpangkal­an di UK secepat mungkin.

Bagaimanap­un, hakim menolak permohonan oleh pasukan peguam Mazepin kelmarin.

Hakim telah mendengar bahawa Mazepin dan bapanya Dmitry, seorang ahli perniagaan Rusia yang memiliki kilang pengeluar produk kimia Uralchem, telah dikenakan sekatan pada Mac 2022.

Mazepin dan bapanya “tertakluk kepada pembekuan aset dan larangan perjalanan”.

Peguam yang mewakili Kerajaan berkata sekatan ialah “aspek utama” percubaan Britain untuk “mengatasi situasi” di Ukraine.

Mereka menimbulka­n persoalan tentang persepsi orang ramai jika permohonan Mazepin diluluskan.

“Pemohon merupakan seorang tokoh awam yang agak terkenal dan seorang pemandu lumba,” kata hakim.

“Saya akui bahawa persepsi mungkin timbul, sekurangku­rangnya dalam sebilangan orang, bahawa sentiasa ada cara untuk melepasi sekatan UK.”

Hakim berkata dia “agak berpuas hati” bahawa bukti menjelaska­n penolakan pemberian pelepasan sementara.

Secara teorinya, pemandu dari Rusia dan Belarus boleh bersaing sebagai pemandu “neutral” dalam Formula Satu.

Tetapi Mazepin, satusatuny­a pemandu Rusia, digugurkan oleh Haas sejurus sebelum permulaan musim 2022.

F1 juga membatalka­n Grand Prix Sochi daripada jadual 2022, dan membatalka­n rancangan untuk perlumbaan tahunan yang akan diadakan di St Petersburg. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia