Utusan Borneo (Sarawak)

Ribut di Brazil: Kanak-kanak diselamatk­an selepas 16 jam

Jumlah mangsa yang maut kini sekurang-kurangnya 23 orang

-

PETROPOLIS: Pasukan penyelamat di tenggara Brazil menyelamat­kan seorang kanak-kanak perempuan yang tertimbus selama lebih 16 jam dalam runtuhan sebuah rumah selepas dilanda ribut kuat yang meragut sekurangku­rangnya 23 nyawa.

Pihak berkuasa mengerahka­n beberapa pasukan ke kawasan pergununga­n di wilayah Rio de Janeiro, menyatakan situasi berpunca daripada banjir di sana sebagai “kritikal”.

Empat daripada kematian di wilayah Rio berlaku ketika ribut menyebabka­n sebuah rumah roboh di bandar Petropolis, 70 kilometer dari ibu negara.

Bapa kanak-kanak perempuan itu yang ditemui meninggal dunia di sebelahnya pada pagi Sabtu, telah “melindungi dengan berani budak perempuan itu dengan badannya,” seorang jiran memberitah­u AFP.

“Kami sedang menderita, namun bersyukur bagi keajaiban ini,” kata Luis Claudio de Souza, 63.

Banjir muncul ketika Brazil, negara terbesar di Amerika Selatan, menderita satu rangkaian terbaharu kejadian cuaca ekstrem, yang menurut pakar sebagai kemungkina­n besar berlaku disebabkan oleh perubahan iklim.

Sekurang-kurangnya lapan orang terbunuh dalam negeri Rio de Janeiro, menurut pihak berkuasa, manakala daerah berhampira­n Espirito Santo mengesahka­n sekurang-kurangnya empat orang meninggal dunia dan tujuh hilang.

Tragedi alam sekitar sebegini “semakin teruk dengan perubahan iklim,” Presiden Luiz Inacio Lula da Silva menyatakan dalam satu kenyataan menerusi X, sambil menambah bahawa ribuan orang telah kehilangan tempat tinggal akibat ribut.

Beliau menyuaraka­n simpati terhadap mangsa, dan menyatakan kerajaanny­a sedang bekerjasam­a dengan pihak berkuasa negeri dan tempatan bagi “melindungi, menghalang dan memperbaik­i kerosakan akibat banjir.”

Gabenor Espirito Santo Renato Casagrande menyatakan situasi di pekan Mimoso do Sul sebagai “kecoh,” dengan jumlah kematian di sana masih belum dipastikan.

Di wilayah Sao Paolo, dua kanak-kanak telah dimasukkan ke hospital akibat kecederaan yang dialami ketika ribut pada Jumaat.

Gabenor Rio Claudio Castro pada Jumaat menyatakan situasi di Petropolis sebagai “kritikal” disebabkan oleh “hujan lebat dan Sungai Quitandinh­a yang melimpah.”

Beberapa anggota tentera bersama dengan anjing telah dikerahkan ke tempat kejadian di wilayah Rio, sementara beberapa buah sekolah membuka pintu mereka bagi penduduk yang tiada tempat tinggal, menurut Castro.

Kira-kira 90 orang diselamatk­an sejak Jumaat, menurut satu buletin daripada sebuah jawatankua­sa kecemasan merangkumi kerajaan Rio dan pegawai pertahanan awam.

Gambar di dalam media tempatan menunjukka­n air, lumpur dan serpihan mengalir menuruni cerun di Petropolis pada Februari 2022 dan menyaksika­n sekurang-kurangnya 241 kematian akibat satu lagi ribut berbahaya.

Di Mimoso do Sul, sebuah trak bomba dibawa oleh arus menelusuri sebatang jalan, sementara gambar yang dikeluarka­n pada Sabtu oleh jabatan bomba negara menunjukka­n seluruh kejiranan ditenggela­mi air, dengan hanya bumbung rumah yang kelihatan.

Pihak peramal cuaca menjangkak­an berlaku hujan lebat berterusan pada Sabtu di kawasan pergununga­n dan di utara Rio.

Petropolis telah merekodkan 30 sentimeter hujan dalam tempoh 24 jam, manakala beberapa buah bandar lain, seperti Teresopoli­s dan Mage, bertambah lebih 22cm, menurut anggaran rasmi.

Institusi Meteorolog­i Negara telah meramalkan satu ribut kuat, terutama di Rio, dengan penurunan hujan sehingga 20cm sehari bermula Jumaat sehingga Ahad. Biasanya kawasan itu menerima hujan sehingga 14cm sepanjang Mac.

Pihak berkuasa Rio telah mengumumka­n cuti pentadbira­n pada Jumaat ketika ribut menghampir­i dan menggesa penduduk agar tidak keluar dari rumah.

Ribut tersebut menyusul gelombang haba yang mengatasi rekod, ketika kelembapan membantu membawa indeks haba meningkat atas 62 darjah Celsius (143 darjah Fahrenheit). — AFP

 ?? — Gambar AFP ?? BERKABUNG: Putin menyalakan lilin semasa melawat gereja Novo-Ogaryovo di Moscow kelmarin, pada hari perkabunga­n berikutan serangan di Dewan Bandar Crocus di Krasnogors­k yang diakui dilakukan oleh IS.
— Gambar AFP BERKABUNG: Putin menyalakan lilin semasa melawat gereja Novo-Ogaryovo di Moscow kelmarin, pada hari perkabunga­n berikutan serangan di Dewan Bandar Crocus di Krasnogors­k yang diakui dilakukan oleh IS.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia