Utusan Borneo (Sarawak)

‘DIY Made Simple’ kembali dan dibuka kepada pelajar sekolah menengah

- Oleh Nurin Abdullah

KUALA LUMPUR: Berita menggembir­akan untuk pelajar dan guru sekolah menengah, pertanding­an tahunan ‘DIY Made Simple’ yang dinanti-nantikan akan muncul semula.

‘DIY Made Simple’ kini kembali untuk tahun kelapan dan kini dibuka untuk penyertaan dari sekolah menengah di seluruh Malaysia. Tema untuk projek tahun ini ialah ‘Wonder Waste Creations: Paper & Plastic Edition’.

Menurut kenyataan itu, pelajar digalakkan untuk menghasilk­an idea inovatif yang boleh menambah baik kemudahan sekolah mereka dengan melaksanak­an strategi yang menggalakk­an penggunaan semula, penguranga­n, kitar semula dan kitar semula bahan buangan, terutamany­a kertas dan plastik.

“Persaingan itu membolehka­n orang ramai menyokong penuh inisiatif kerajaan untuk menaikkan kadar kitar semula kepada 40 peratus menjelang 2025, seperti yang digariskan dalam Rancangan Malaysia Kedua Belas (RMK12).

“Sekolah yang ingin mengambil bahagian mesti menghantar penyertaan mereka selewat-lewatnya pada 9

Mei 2024. Panel hakim, termasuk wakil dari Universiti Malaya (UM), MR D.I.Y., dan Kementeria­n Pendidikan (KPM), akan menilai dengan teliti penyertaan ini dan

memilih enam belas sekolah untuk maju ke peringkat seterusnya.

Sekolah terpilih akan bekerjasam­a dengan pensyarah dari Fakulti Alam Bina UM untuk menghidupk­an projek mereka dari 5 Jun hingga 31 Julai 2024.

Pada Ogos 2024, fasa penilaian akan bermula di mana pelajar akan mempamerka­n projek mereka yang telah siap kepada panel hakim. Pemenang kemudianny­a akan diumumkan dalam Grand Finale yang sangat dinantinan­tikan, juga dijadualka­n pada bulan yang sama.

Pertanding­an ‘DIY Made Simple’ adalah usaha kerjasama antara MR D.I.Y. Group (M) Bhd (MR D.I.Y.), Pusat Penglibata­n Komuniti Universiti Malaya (UMCares), dan Fakulti Alam Bina dengan sokongan penuh daripada Bahagian Sukan, Kokurikulu­m, dan Kesenian Kementeria­n Pendidikan (KPM).

Untuk mendaftar pertanding­an, sila layari pautan berikut: https://myumcares. um.edu.my/diy-made-simple-2023-repurposin­gwaste-countering-cost-ofliving.html.

Untuk butiran tambahan, sila layari laman web www. mrdiy.comm, serta platform media sosial mereka di Facebook, Instagram, dan TikTok.

 ?? ?? ASAH BAKAT: Pengarah Pusat Penglibata­n Komuniti Universiti Malaya (UMCares), Profesor Madya Dr. Amer Siddiq Amer Nordin (enam kiri) dan MR D.I.Y. Pengerusi Kumpulan, Dato’ Azlam Shah Alias (tujuh kiri).
ASAH BAKAT: Pengarah Pusat Penglibata­n Komuniti Universiti Malaya (UMCares), Profesor Madya Dr. Amer Siddiq Amer Nordin (enam kiri) dan MR D.I.Y. Pengerusi Kumpulan, Dato’ Azlam Shah Alias (tujuh kiri).
 ?? ?? MERIAHKAN BERSAMA: Pertanding­an‘DIY Made Simple’kembali. Penyertaan telah pun dibuka.
MERIAHKAN BERSAMA: Pertanding­an‘DIY Made Simple’kembali. Penyertaan telah pun dibuka.
 ?? ?? TERUJA: Penyertaan pemenang‘ET Block’dari SMK St Anthony dari Sarikei Sarawak.
TERUJA: Penyertaan pemenang‘ET Block’dari SMK St Anthony dari Sarikei Sarawak.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia