Utusan Borneo (Sarawak)

Slot yakin akan diberikan jawatan jurulatih Liverpool

-

Liverpool mencapai persetujua­n dengan Feyenoord untuk menjadikan Arne Slot pengganti Jurgen Klopp sebagai pengurus, lapor media Britain.

Persatuan Akhbar berkata bahawa pampasan untuk lelaki berusia 45 tahun itu, yang mempunyai baki dua tahun dalam kontraknya, kini telah dipersetuj­ui.

BBC mendakwa bahawa perjanjian itu bernilai sehingga 9.4 juta pound.

Slot berkata pada Khamis bahawa dia “yakin” akan mendapat tugas di Anfield.

“Saya ingin pergi ke Liverpool. Sekarang saya menunggu untuk melihat sama ada kelab mencapai persetujua­n. Saya sangat yakin dengan itu,” katanya kepada pemberita.

Slot berpindah ke Feyenoord pada 2021 selepas mempamerka­n aksi cemerlang dalam peranan pengurusan pertamanya di AZ Alkmaar.

Dia mengetuai kelab gergasi Belanda itu untuk ke final Liga Konferensi Europa sulung pada penghujung musim pertamanya, di mana mereka tewas tipis 0-1 kepada Roma kendalian Jose Mourinho.

Musim lepas, Slot menyampaik­an kejuaraan liga kedua kelab De Kuip dalam tempoh 24 tahun sebelum menandatan­gani perjanjian baru selama tiga tahun.

Klopp akan berundur pada penghujung musim ini selepas bimbingan sembilan tahunnya membawa gelaran Liga JuaraJuara pada 2019 dan trofi Liga Perdana setahun kemudian.

“Saya suka cara pasukannya bermain bola sepak. Jika dialah orangnya, saya senang dia mahukan jawatan itu,” kata Klopp kepada pemberita kelmarin apabila ditanya tentang kualiti Slot.

“Saya tidak mengenali dia, tetapi sesetengah orang yang mengenalin­ya berkata dia seorang lelaki yang baik. Saya sangat menyukainy­a. Jurulatih yang sangat baik, lelaki yang baik. Melihat ke hadapan untuk kelab, jika dialah penyelesai­annya, jika dia lelaki itu, saya lebih gembira.

“Ia pekerjaan terbaik di dunia, kelab terbaik di dunia. Kerja yang hebat, pasukan yang hebat, orang yang hebat. Pekerjaan yang sangat menarik.”

Feyenoord kini berada di tangga kedua dalam carta Eredivisie, dengan PSV Eindhoven berkelebih­an sembilan mata di puncak.

Kegagalan untuk memenangi kejuaraan Belanda akan menjadi kekecewaan bagi Slot, mencermink­an kekecewaan Klopp terhadap usaha gelaran liga Liverpool yang goyah.

Liverpool berada di tangga ketiga Liga Perdana, tiga mata di belakang pendahulu Arsenal dan dua mata di belakang Manchester City di tempat kedua.

City mempunyai satu perlawanan dalam tangan berbanding kedua-dua Arsenal dan Liverpool, yang kelihatan telah melepaskan peluang mereka selepas kekalahan menentang Crystal Palace dan Everton.

Selain prestasi liga yang buruk baru-baru ini, Liverpool juga mengalami kekalahan suku akhir dalam Piala FA dan Liga Europa.

Pada mulanya, jurulatih Bayer Leverkusen dan bekas pemain tengah Liverpool, Xabi Alonso telah menjadi pilihan untuk menggantik­an Klopp.

Bagaimanap­un, Alonso komited untuk kekal di Leverkusen selepas membawa mereka menjulang kejuaraan Bundesliga buat kali pertama.

Jurulatih Sporting Lisbon, Ruben Amorim juga dikaitkan dengan kekosongan jawatan Liverpool tetapi dilaporkan telah mengadakan perbincang­an dengan West Ham untuk menggantik­an David Moyes musim depan.

Kapten Liverpool, Virgil van Dijk berkata, taktik serangan Slot boleh menjadi ideal untuk kelab Liga Perdana itu.

“Saya rasa Slot mungkin salah seorang jurulatih Belanda yang terbaik pada masa ini,” kata Van Dijk. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia