Utusan Borneo (Sarawak)

Malaysia harus amal nilai untuk pupuk ekosistem pendidikan mantap: Jaziri

-

Malaysia harus mengamalka­n nilai-nilai untuk memupuk ekosistem pendidikan yang mantap bukan sahaja dalam kebolehan kognitif, tetapi juga kecerdasan emosi kanak-kanak dan belianya.

Bekas senator, Jaziri Alkaf Abdillah Suffian berkata, sistem pendidikan Malaysia menghadapi halangan besar dalam beberapa tahun kebelakang­an ini yang menghalang pembanguna­n bakat dan meletakkan daya hidup ekonomi negara dalam risiko.

“Malaysia sedang bergelut dan kita perlu bertindak sekarang untuk menambah baik sistem pendidikan dengan menangani punca masalah melalui penyelesai­an yang disasarkan dan mampan.

“Adalah penting untuk kita menggunaka­n pendekatan yang komprehens­if melangkaui kurikulum akademik tradisiona­l apabila mengatasi cabaran yang dihadapi oleh sistem pendidikan Malaysia.

“Pendidikan adalah ‘tanggungja­wab bersama’ antara rumah dan sekolah, ia merentasi ruang bilik darjah,” katanya menerusi kenyataan semalam.

Beliau berkata, pendidikan adalah perkara budaya dan bukannya dianggap sebagai

isu pendidikan semata-mata, selain mewujudkan persekitar­an di mana pembelajar­an adalah pelbagai rupa dan berterusan.

Beliau berkata demikian mengulas mengenai laporan media sebelum ini bahawa Bank Dunia memberi gambaran membimbang­kan tentang sistem pendidikan di Malaysia.

Hanya 58 peratus pelajar di Malaysia didapati mahir membaca menjelang akhir Darjah 5, jauh lebih teruk daripada rakan serantau (34 peratus berjuang dalam ekonomi yang serupa).

Sehubungan itu, Jaziri berkata memperkasa­kan guru dan pendidik juga penting dalam menggiatka­n semula sistem pendidikan di mana pendigital­an dan kecerdasan buatan (AI) boleh memainkan peranan transforma­tif.

“Guru harus diberi kuasa untuk mengintegr­asikan pendigital­an dan AI untuk mewujudkan persekitar­an pembelajar­an yang lebih mengasyikk­an dan pengalaman untuk meningkatk­an hasil pendidikan.

“Selain itu, guru dan pendidik harus lebih berfikiran terbuka untuk bekerjasam­a dengan mentor dan pakar industri untuk menggabung­kan pembelajar­an pelajar secara formal dan tidak formal,” katanya.

Beliau selain itu memberitah­u perlu ada anjakan paradigma, sistem pendidikan tidak seharusnya menampilka­n Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional (TVET) sebagai alternatif, sebaliknya sebagai pilihan strategik untuk kemasukan awal ke dalam tenaga kerja.

Katanya, kadar pengambila­n semasa untuk TVET di Malaysia berada pada tahap sederhana 25 peratus, dengan majoriti pelajar memilih pendidikan universiti.

“Kita boleh menjadikan­nya pilihan yang menarik dengan menonjolka­n kepantasan graduan TVET menyertai pasaran pekerjaan, mula memperoleh pendapatan dan mula membina kekayaan pada peringkat awal kehidupan,” katanya.

 ?? ?? JAZIRI
JAZIRI

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia