Utusan Borneo (Sarawak)

‘Dunia tidak akan kiamat’ jika saya pergi, kata Pochettino

-

LONDON: Mauricio Pochettino berkata ‘dunia tidak kiamat’ jika dia meninggalk­an Chelsea pada penghujung musim apabila jurulatih Argentina itu memberi bayangan bahawa dia boleh meninggalk­an kelab Liga Perdana itu.

Pochettino telah diserang kerana musim pertama yang sukar di Stamford Bridge.

Spekulasi berlarutan bahawa dia boleh dipecat oleh pengerusi Chelsea Todd Boehly, dan Pochettino mengambil kesempatan itu untuk menekankan bahawa dia juga mempunyai hak untuk bersuara tentang masa depannya.

Bekas pengurus Tottenham itu berkata dia tidak senang hati di Chelsea, namun mengulangi bahawa dia perlu berbincang dengan pengurusan kelab pada penghujung musim.

Bercakap menjelang perjalanan ke kelab corot Nottingham Forest pada hujung minggu, Pochettino berkata: “Jika kami gembira maka ia sempurna, tetapi ia bukan sahaja tentang kegembiraa­n pemilik dan kamu perlu bertanya kepada kami juga kerana mungkin kami tidak gembira dan kami perlu berpecah.

“Ini bukan kali pertama kakitangan kejurulati­han memutuskan untuk enggan meneruskan­nya. Esok saya boleh berkata ‘Saya akan pergi’.

“Ia keputusan dua pihak, dan bukan sahaja sama ada Chelsea tidak gembira, pemiliknya tidak gembira, pengarah sukan juga tidak gembira.

“Mungkin kami tidak gembira kerana kami tiba di sini dengan tugas yang perlu dilakukan, tetapi akhirnya ia bukan seperti yang kami harapkan. Saya tidak mengatakan saya tidak gembira. Jika kami berpecah, ia tidak menjadi masalah, dunia tidak kiamat.”

Boehly telah memecat Thomas Tuchel dan Graham Potter sejak konsortium­nya

membeli Chelsea pada 2022.

Pemilik dari Amerika itu menawarkan harapan kepada Pochettino apabila dia bercakap mengenai kemajuan terbaru Chelsea pada satu acara di Amerika Syarikat awal minggu ini selepas mereka melepasi Manchester United untuk naik ke tempat ketujuh.

Pochettino percaya ia sesuatu yang baik apabila semua orang di kelab meluahkan sokongan terhadap pemilikan itu.

“Saya rasa dia menggambar­kan realiti, saya rasa Todd sentiasa baik dengan kami malah dalam saat-saat sukar dia sangat positif,” katanya.

Diejek oleh peminat selepas beberapa keputusan lemah musim ini, Pochettino masih memerlukan penutup yang mantap musim ini untuk memperkuku­h kedudukann­ya.

Dan kemenangan berturut-turut Liga Perdana menentang Tottenham dan West Ham telah meletakkan Chelsea dalam perebutan slot ke bola sepak Eropah.

Pochettino, ditanya bilakah dia akan bertemu dengan pebgerusi kelab, berkata dia telah pun terlibat dalam perancanga­n jelajah pramusim kelab itu.

“Kami telah mengadakan beberapa mesyuarat dan pertemuan untuk menganjurk­an musim depan dan sudah tentu bekerja pada masa depan,” katanya.

 ?? ?? POCHETTINO
POCHETTINO

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia