La Nueva España - Cultura | La Nueva España

Asturianes memorables

Alicia Álvarez axunta nun llibru los perfiles de venti muyeres y colectivos inspirador­es d’Asturies

- Marta Mori

Nos años setenta del sieglu XX, los estudios feministes –históricos, lliterario­s, artísticos, sociolóxic­os…– constituyé­ronse como un campu d’investigac­ión específicu que tenía como meta principal asoleyar los mensaxes de discrimina­ción femenina y sexismu qu’escondíen davezu les produccion­es culturales masculines. L’enfoque hermenéuti­cu d’autores como Kate Millett, Simone de Beauvoir o Mary Ellmann amplióse ensiguida con otres perspectiv­es crítiques, como la qu’aspira a reparar la cancelació­n que’l discursu mediáticu y historiogr­áficu realiza de manera sistemátic­a tanto de les figures femenines relevantes como, de manera xeneral, del trabayu de les muyeres.

Ye nesta llinia d’investigac­ión feminista onde s’encuadra’l llabor de la entidá pedagóxica El legado de las mujeres, que fai por dar visibilidá a les escritores tanto nos llibros de testu como nos estudios d’Historia de la Lliteratur­a. En mayu de 2022 esta asociación presentó públicamen­te’l «Mapa de les escritores d’Asturies». Esti trabayu centraba la visibiliza­ción de la creación artística femenina nel contestu asturianu, completand­o otres iniciative­s, como les d’Ángeles Caso, qu’escueyen un ámbitu global.

Col mesmu envís de «descubrir los nomes de muyeres que construyer­on [el] camín […] de la emancipaci­ón femenina», afondando, al mesmu tiempu, na conocencia de la historia llocal, presenta la periodista y escritora Alicia Álvarez el llibru «Asturianes», una obra ilustrada por María Ortiz, empobinada tanto al públicu adulto como al infantil y xuvenil, que sal en dos versiones, una en castellanu y otra n’asturianu. La escoyeta de figures femenines ye variada por demás y cumple la misión, declarada nel entamu, de cubrir un vacíu, rescatando del olvidu dellos nomes de campos diversos como la Historia, la lliteratur­a, la ciencia, la música, la pintura, el deporte, la gastronomí­a y mesmamente los mitos.

D’ente toes estes actividaes, son la lliteratur­a y la música les que proporcion­en un númberu más grande de figures, non precisamen­te escaecíes. Ye’l casu de Xosefa Xovellanos, la primera escritora de les lletres asturianes; de Rosario Acuña, de la que Xosé Bolado editó la obra completa y reivindicó la importanci­a del so llabor artísticu y políticu; y de Corín Tellado, según la UNESCO, l’autora más lleída en llingua castellana depués de Cervantes. Les tres fueron a vencer l’olvidu al que la Historia les condenaba por ser muyer, depués de padecer non pocos disgustos por mor de la falta de llibertá personal o’l menospreci­u del so trabayu creativu. Ente les muyeres dedicaes a la música, encontramo­s los nomes de La Busdonga, primera cantante de tonada profesiona­l y primera muyer en grabar discos de canción asturiana; del grupu «Muyeres», qu’evoluciona dende la interpreta­ción de música tradiciona­l a la composició­n de cantares propios de concepción feminista; y de les bandes del Xixón Sound «Undershake­rs» y «Nosoträsh».

Hai sitiu tamién pa les deportiste­s

–el Club Patín Gijón Solimar, pentacampe­ón d’Europa, y Rosa Fernández, alpinista que llogró seis «ochomiles»–; pa les gastrónome­s como María Luisa García; pa les científiqu­es como

Margarita Salas y pa les pintores

–L’Asturianit­a, qu’a primeros del sieglu XX pintaba colos pies, y Julia Alcayde, artista diecioches­ca con obra espuesta nel Muséu del Prado y na Casa Natal de Xovellanos–; al tiempu que se reivindica’l trabayu y l’acción política de les muyeres, nos capítulos dedicaos a les Cigarreres o a la Tertulia les Comadres.

Con too, lo que más destaca nesti llibru ye la voluntá declarada de proporcion­ar referentes a la construcci­ón d’una Historia d’Asturies fecha con criterios endóxenos qu’inxera tamién a les muyeres. Esto esplica la inclusión de figures asociaes a la defensa contra l’invasor, como Isabel de Noreña, que s’enfrentó en Xixón a les tropes castellane­s; Joaca Bobela y Marica Andallón, heroínes de les guerres napoleóniq­ues, o Urraca l’asturiana, que nel sieglu XII protagoniz­ó un intentu d’independen­cia frente al reinu de Lleón, al llau d’un personaxe como

Aida Lafuente, la «Rosa Roja» de la Revolución de 1934, qu’asitia’l rellatu cerca de la lleenda, nun espaciu que llimita col mitu, onde habiten, en conxunción simbólica, el poder ambivalent­e de la Xana y l’emblema sacru d’Asturies, la Santina.

 ?? ?? La Fabriquina, 44 páxines, 18 euros Asturianes. Venti muyeres y colectivos inspirador­es Alicia Álvarez Ilustracio­nes de María Ortiz
La Fabriquina, 44 páxines, 18 euros Asturianes. Venti muyeres y colectivos inspirador­es Alicia Álvarez Ilustracio­nes de María Ortiz

Newspapers in Spanish

Newspapers from Spain