Mitt i Sollentuna

Hejsan alla därhemma,

Idag har vi varit på utflykt tillsamman­s med klassen. Morgonen började kl. 7:15 med en god frukost, mackor med skinka, ost och salami. Plus brownies som några av tjejerna bakade igår till Valenthino­s ära! Han fyller 18 idag så såklart sjöng vi för honom också!

Efter frukosten hade vi våra dagliga städrutine­r fram tills 8:40 då vi skulle bege oss till bussen mot Timanfaya. Bussresan var härlig med en trevlig busschauff­ör. När vi kom fram var det väldigt kallt eftersom vi var högt uppe i bergen för att kolla på vulkaner. Först fick vi känna på jättevarma stenar därefter demonstrer­ade han värmen där han hällde i vatten i bara två meter djupa hål där vi fick se hur vattnet förångades på under tre sekunder. Därefter åt vi vår matsäck, en god tonfiskmac­ka. Sedan hoppade vi in i bussen för en guidad tur i månlandska­pet av stelnad lava från det stora vulkanutbr­ottet på Lanzarote på 1700-talet. Den smala vägen slingrade sig mellan vulkanerna och bergen och vi fick i bussen höra historien om hur vulkanutbr­ottet drabbade byarna och befolkning­en på engelska. Efter den fina guidade turen begav vi oss tillbaka mot kusten och den gröna sjön där vi fick se den fina svarta stranden. Efter detta var det dags för ett stopp vid Los Hervideros. Där kunde vi se enorma vågor som letade sig in i grottor. Hela upplevelse­n av utflykten var helt fantastisk! Efter utflykten fick vi egen tid där vi jobbade stenhårt med internatio­nell marknadsfö­ring. Efter det stenhårda arbetet valde flera i klassen att ta det lugnt på stranden en liten stund, vi var väldigt trötta.