The Guardian

Oligarch wins libel case first round on meaning of book’s claims

- Luke Harding

A judge has ruled that a number of passages in the best-selling book Putin’s People convey a defamatory meaning against Roman Abramovich, including a claim that he bought Chelsea FC on Vladimir Putin’s orders.

The Russian oligarch said he was defamed by 26 passages in the book, written by the journalist Catherine Belton, all of which he said conveyed untrue meanings about him.

In a preliminar­y ruling yesterday at the high court Mrs Justice Tipples said that an ordinary reader would understand those sections to mean that Abramovich had bought the Premier League club for £150m in 2003 “under the Kremlin’s direction”.

She said that the book suggested Abramovich was “under the control of Putin” and that the oligarch was obliged “to make the fortune from his business empire available for the use of [Putin] and his regime”. If Abramovich failed to do so, the book implied, he could have “lost his wealth to the Russian state” or been exiled or jailed, the judge said in a 34-page ruling.

The judge emphasised that the court was only, at this stage, adjudicati­ng on meaning. It was not deciding whether the allegation­s made about Abramovich or anyone else were true.

Abramovich is one of three Russian tycoons who initiated libel proceeding­s against Belton and her publisher, HarperColl­ins, over a book widely acclaimed as the definitive work on the Putin era. The Russian state oil company Rosneft, run by Putin’s close ally Igor Sechin, has also sued.

The case prompted press freedom organisati­ons to call on the UK government to examine how foreign billionair­es were using libel courts.

Two of the oligarchs have since settled their legal actions. But Abramovich and Rosneft pressed ahead with their complaints, which are likely to be heard next year in the high court.

Yesterday, in a decision on what the disputed paragraphs meant, the judge ruled that three out of four passages complained of by Rosneft were not defamatory. They included arguments that the passages said Rosneft had appropriat­ed the Yukos oil company and gobbled up its assets at a knockdown price in a rigged auction. The judge said Putin’s People also alleged Rosneft’s 2006 listing on the London Stock Exchange was a success only because the “Kremlin or KGB” had put pressure on potential investors to buy shares. This meaning was “not defamatory” of Rosneft, she ruled. A claim that Rosneft overpaid for an oil company in a 2003 deal was potentiall­y defamatory, she said.

In a statement HarperColl­ins emphasised that Abramovich had “not won his claim” and said Putin’s People was an “acclaimed work of considerab­le public interest”. The publisher added: “The judge found, in relation to the majority of Mr Abramovich’s complaints, that he had exaggerate­d the meaning of the words he complained about and rejected one complaint in its entirety. Today’s preliminar­y judgment only decides what ordinary readers would understand the relevant passages in the book to mean.”

A spokespers­on for Abramovich said he welcomed the ruling, which found that Belton’s book made “nine defamatory allegation­s” about the oligarch including “false allegation­s” about the nature of his purchase of Chelsea football club.

The judge said Belton’s account of recent events in Russia, as argued by her lawyers in relation to meaning, was “in my view, the right one”. But she also said the defence relied on a “too forensic” and “over-elaborate” interpreta­tion of what the book said.

Abramovich complained about several other matters. The complaints included that the book suggested he had bought $300m of Rosneft shares “under the Kremlin’s direction” so the company’s flotation would not fail, and that he had moved to New York “at the direction” of Putin so that “Russia could influence the family of Donald Trump”, the judge said.

Both sections were defamatory, she ruled. So was a further claim that Abramovich had acted as “cashier to the former Russian president Boris Yeltsin and his family providing them with money from his own business empire to use for their own private purposes”, the judge wrote.

At the initial hearing Abramovich’s lawyer said the book repeated “lazy inaccuraci­es about [his] role in various events” and made damaging statements about him that were “completely without foundation”.

Belton and HarperColl­ins have not yet been required to file a defence so no substantiv­e defences have been raised.

 ?? ?? ▲ Roman Abramovich, who told a court he was defamed in 26 passages in the book Putin’s People
▲ Roman Abramovich, who told a court he was defamed in 26 passages in the book Putin’s People

Newspapers in English

Newspapers from United Kingdom