Travellive

DISCOVER 5 OF THE MOST SCENIC DRIVES IN EUROPE WITH ANH NGOC

- Text & photos: Truong Anh Ngoc

THIS IS NOT A RANKING FOR A TRAVEL MAGAZINE OR A GUIDE BOOK, BUT MY OWN CHOICE AFTER DRIVING MANY ROADS DURING MY YEARS IN EUROPE. AMONG SEVERAL TRIPS I¶VE TAKEN, I WOULD LIKE TO INTRODUCE TRAVELLIVE READERS TO THESE 5 SPECIAL ROUTES. AMALFI COAST, ITALY

It is one of the most wonderful roads in Italy in particular and Europe in general, in terms of both beauty and difficulty. Located in southern Italy, stretching more than 70 km from Salerno to Sorrento (made famous by the song “Come back to Sorrento”), this is the ideal route for the passengers (not the drivers, because they have to closely watch the small, winding road ahead), and it might be even better on a motorbike.

The Amalfi Coast is a beautiful road with the deep blue sea on one side and the rocky mountains and small towns on the other. Do not forget to stop at the beautiful towns of Ravello, Positano, Amalfi, Furore, Praiano or Sorrento to feel the natural beauty of the sea, the trees, the cuisine and especially the dawn and sunset. Come here in the summer; it’s certainly not the low tourist season and even quite hot, but it has the best weather.

NHỮNG CUNG ĐƯỜNG CỦA XỨ TOSCANA, ITALIA

Trong những năm sống ở Italia, vùng đất miền trung của quốc gia mang hình chiếc ủng này là nơi tôi và gia đình ghé qua nhiều nhất. Chúng tôi đã ở lại trong nhiều thành phố, làng mạc và các trang trại của xứ sở tuyệt đẹp với núi đồi, những vùng rượu vang, những con đường đất với hàng thông đứng gác, những lâu đài nhỏ và các thành phố nhỏ trên đồi.

Ta có thể bắt đầu hành trình từ Firenze (tên tiếng Ý của Florence), thủ phủ của xứ này, cái nôi của nghệ thuật thời Phục hưng, chiêm ngưỡng hoàng hôn buông xuống thành phố từ đồi Michelange­lo và những tác phẩm nghệ thuật ở bảo tàng Uffizi. Tuỳ theo chủ đề của chuyến đi mà ta chọn các nơi cần tới là đâu. Nhưng nếu thăm các cánh đồng nho, những hầm rượu vang và các lâu đài cổ, hãy đến vùng Chianti Classico với trung tâm của nó là Greve in Chianti, hoặc các thành phố nhỏ Montepulci­ano và Montalcino; nếu thích ăn ngon và ngắm cảnh đẹp, có thể đến Pienza, thung lũng Val d’elsa, Volterra và Siena. Toscana là xứ sở mà đi mùa nào cũng đẹp.

CUNG ĐƯỜNG TRANSILVAN­IA, RUMANIA

Được coi là tuyến đường lãng mạn nhưng cũng bí hiểm và khó đi nhất của Rumania, nhất là

vào mùa đông, con đường chạy qua núi Fagaras ở miền trung Rumania chắc chắn là một nơi rất quyến rũ với những tín đồ roadtrip có máu phiêu lưu. Đường đẹp nhưng rất quanh co, có những đoạn đi giữa các cánh rừng thông đen kịt, rất nhiều đèo, đòi hỏi khá nhiều kĩ năng của dân lái xe đường trường.

Hãy kiểm tra phanh của xe trước khi qua nơi này, không chỉ vì đường khó đi, mà nếu bạn là người sợ chuyện ma, rất có thể bạn sẽ giật mình khi đi trong đêm qua vùng đất nổi tiếng với những huyền thoại về ma cà rồng Dracula này.

Có khá nhiều lựa chọn cho điểm xuất phát của hành trình, nhưng tôi đã đi từ Timisoara đến Sighisoara, nơi cha của Dracula ra đời, sau đó thẳng tiến đến Brasov, nơi có lâu đài Bran, tương truyền là sào huyệt của Dracula vào thế kỉ 14. Trên tuyến đường ấy, có những điểm rất đẹp như Sibiu và tuyến đường Transfagar­asan trên núi (có những đoạn hạn chế tốc độ chỉ 40 km/h). Bạn cũng đừng quên rẽ qua hồ Balea, một viên ngọc của vùng đất nổi tiếng đẹp đẽ và huyền bí này.

Có một điều cần chú ý: đường Rumania đẹp nhưng không dễ đi, vì bạn khó có thể đoán trước điều gì sẽ xảy ra với mình. Có thể sẽ có một cô gái đẹp hoặc một bà già cau có nào đó đứng ở bên đường vẫy xe bạn, nhưng cũng có thể bạn bất ngờ thấy phía trước một chiếc xe do bò kéo đang nghễu nghện đi giữa đường!

TOSCANA ROUTES, ITALY

During my years in Italy, the central part of “The Boot” was where my family and I travelled the most. We stayed in many cities, villages and farms in this beautiful countrysid­e and passed by mountains and vinyards on roads surrounded by pines, small castles and towns perched on hills.

You can start your trip from Firenze (Florence in English), the capital city of this region, the cradle of Renaissanc­e art, to watch the sunset over the city from Michelange­lo hill and browse the artwork in Uffizi museum. Depending on the theme of the trip, you can choose where to go. But if you want to visit vinyards, wine cellars and old castles, head to the Chianti Classico region with its center in Greve in Chianti, or the small towns of Montepulci­ano and Montalcino; if you like good food and beautiful views, you can go to Pienza, Val d’elsa valley, Volterra and Siena. Toscana is a region where every season is beautiful.

TRANSYLVAN­IA ROUTE, ROMANIA

Considered to be Romania’s most romantic yet most mysterious and difficult road, especially in the winter, the road running through Fagaras mountain in central Romania is definitely a very charming place for road trip adventurer­s. The road is beautiful but very winding and there are many sections running through the black pine forests as well as many passes, which require quite a lot of skill from the drivers. Don’t forget to check the brakes of your vehicle in advance, not only because the road is difficult, but also because you will probably be startled if you are faintheart­ed when you drive through the place famous for legends of Count Dracula.

There were many options for the starting point of the trip, but I drove from Timisoara to Sighisoara, where Dracula’s father was born, then went straight to Brasov, where there is Bran castle, which is said to be Dracula’s lair from the 14th century. On the road there were very beautiful spots like Sibiu and the Transfagar­asan mountain road (with a speed limit of only 40 km/h sometimes). Don’t forget to stop at Lake Balea, a pearl of this famous and beautiful land.

You should remember that Romanian routes are beautiful but not easy to drive, because you can hardly predict what will happen to you next. Maybe there will be a beautiful girl or some grumpy old lady standing on the side of the road waving at your car, but you may also suddenly encounter an ox-cart in the middle of the road!

ĐCUNG ĐƯỜNG BALKAN

ây là một hành trình khá đặc biệt, một phần bởi dân ưa road trip không chú ý đến những chặng đường Nam Âu, nhất là khu vực Balkan, một phần bởi nhiều người cho đây là nơi không có danh tiếng, phần khác là vì những cung đường ở đây không đẹp và lãng mạn như họ mong đợi. Trên thực tế, các hành trình tại vùng đất này cho ta cái nhìn khác về văn hoá, con người và lịch sử ở Balkan, nơi vốn chịu ảnh hưởng của cả phương Tây lẫn phương Đông với những cuộc chiến tranh tàn khốc đã diễn ra trong quá khứ, những tranh giành ảnh hưởng giữa Công giáo, Chính thống giáo và đạo Hồi.

Tôi đã qua những con đường ở vùng này rất nhiều lần, và điểm đầu tiên luôn là Roma, nơi tôi sống, từ đó vượt biên giới sang Slovenia, để rồi tuỳ theo thời gian thu xếp được mà quyết định sẽ đi những tuyến nào. Nhưng tôi luôn dành thời gian để nghỉ chân ở Zagreb (Croatia) trước khi lái xe sang Belgrade (Serbia), từ đó chạy tiếp sang Rumania, Bulgaria, Macedonia. Trong hành trình trở về, tôi thường nán lại lâu hơn tại Croatia, trước khi dành vài ngày cho Slovenia - đất nước nhỏ bé nhưng xinh đẹp và hiếu khách vô cùng. Tôi đã thực hiện hành trình như thế trong thời gian 10 ngày để vượt qua gần 10 nghìn cây số, với rất nhiều quốc gia trong hành trình.

Nếu bạn có visa Schengen hoặc có thẻ cư trú dài hạn ở châu Âu, việc đi lại ở các nước này rất đơn giản và không hề phiền hà, dù có thể sẽ phải mất thời gian xếp hàng ở các cửa khẩu của Croatia, Serbia, Rumania và Bulgaria.

NHỮNG CUNG ĐƯỜNG NƯỚC PHÁP

Đất nước hình lục lăng là quốc gia có những cung đường road trip thuộc loại đẹp nhất, đáng đi nhất châu Âu với những cảnh quan dọc đường cực kì ấn tượng.

Có thể kể đến những cung đường đi qua các vùng sản xuất rượu vang như Bordeaux, Cognac, Armagnac ở miền Nam nước Pháp hay vùng Champagne; cung đường qua cầu cạn Millau thuộc Languedoc, miền Nam nước Pháp; đường Napoleon có chiều dài hơn 300 km, cũng chính là cung đường mà Hoàng đế Napoleon cùng với một số ít quân lính của mình đã đi vào tháng 2/1815 trở về Paris đoạt lại ngai vàng; và những con đường vòng quanh hoặc xuyên đảo Corsica… Trong số đó, gây ấn tượng sâu sắc nhất với tôi là cung đường đi qua thung lũng sông Loire. Vùng đất cách Paris hơn 200 km về phía tây nam này là nơi tập trung hàng trăm lâu đài cổ có từ thế kỉ 14 đến 17 trên một thung lũng trải

rộng hàng trăm cây số vuông, với đường sá tốt, cảnh quan tuyệt đẹp và rất nhiều thành phố và làng mạc để ta có thể qua đêm trên hành trình này. Rất khó có thể đi hết hàng trăm lâu đài ấy, nhưng việc chọn ra những điểm nổi tiếng nhất có lẽ không phải là điều quá khó thực hiện. Có thể kể tên một vài lâu đài đẹp và nổi tiếng nhất ở vùng này, như lâu đài Amboise, Chambord, Chenonceau,

Usse, Saumur, Clos Lucé hay Villandry. Mùa xuân hoặc mùa thu là khoảng thời gian tuyệt vời nhất để thực hiện một chuyến roadtrip qua thung lũng sông Loire.

BALKAN ROUTE

This is a very special road, partly because road trip lovers usually do not pay attention to the Southern European roads, especially the Balkan region, partly because many people think this is an unpopular place and partly because the roads tare not beautiful and romantic as they expected. In fact, the trips here gave us a different perspectiv­e on the culture, people and history of the Balkans, which were influenced by both the West and the East and the brutal wars in the past between Catholics, Orthodox and Muslims. I have been through these roads many times, and the first point is always Rome, where I live, and from there I cross the border to Slovenia. Then, depending on the schedule, I will decide which roads to take. But I always took time to rest in Zagreb (Croatia) before driving to Belgrade (Serbia), then to Romania, Bulgaria and Macedonia. On my return trip, I often stay longer in Croatia, before spending a few days in Slovenia, a small yet beautiful and extremely hospitable country. I have been on such a trip for 10 days to cross nearly 10,000 km, through many countries. If you have a Schengen visa or have a long-term residence card in Europe, traveling in these countries is simple and hassle-free, although you may have to spend time queuing at the border gates of Croatia, Serbia, Romania and Bulgaria.

FRENCH ROUTES

The hexagonal country is where the most beautiful and worthwhile routes are with the most impressive landscapes along the way. These include the routes passing through wine regions such as Bordeaux, Cognac and Armagnac in southern France or Champagne; the routes through the Millau viaduct of Languedoc in southern France; the 300km long Route Napoléon, once taken by Napoléon in 1815 on his return from Elba; and the routes around or across the island of Corsica.

Among them, what impressed me the most was the route through the Loire valley. The area more than

200 km southwest of Paris is home to hundreds of ancient castles dating from the 14th to 17th centuries on a valley spread over hundreds of square km, with nice roads, beautiful landscapes and many towns and villages where you can spend the night. It’s hard to stop at all of the hundreds of castles here, but picking the most famous attraction­s is probably not too difficult. Some of the most beautiful and famous castles in this region are Amboise, Chambord, Chenonceau, Usse, Saumur, Clos Lucé and Villandry. Spring or autumn is the best time to make a road trip through the Loire river valley.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in English

Newspapers from Vietnam