Amordad Weekly Newspaper

برابری همهی ایرانیان در حقوق شهروندی منشور حقوق شهروندی به دست رییسجمهور امضا شد

- خبرنگار امرداد فرزانه خسروی

فرمان رییسجمهوری به نهادهای دولتی:

رییسجمهوری در همایش «قانون اساســی و حقوق ملت» و رونمایی از منشور حقوق شهروندی گفت: «امروز هم یکی از وعدههای مهم من به ملت ایران جامهی عمل پوشانده میشود و هم به یکی از آرزوهای دیرینم میرسم.» رونمایی از منشــور حقوق شهروندی 29 آذرماه در مراسمی در تهران با باشندگی(:حضور) حسن روحانی رییسجمهور كشورمان، نمایندگانی از انجمن موبدان، برخی ســازمانها­ی زرتشتی، دیگر ادیان توحیدی و دولتمردان انجام شد. رییسجمهور كشــورمان در آســتانهی صدور منشور حقوق شــهروندی با دادن بیانیهای به دســتگاهها­ی پیرو قوهی مجریه، دستور داد تا برای اجرای دقیق این منشــور بسترسازیها­ی قانونی و ســاختاری و همچنیــن تالشهای فرهنگی و آموزشی شایسته(:الزم) را انجام دهند. وی در ایــن آیین گفت: «تا تبعیض هســت انقالب تمام نشده، تا فساد هست انقالب تمام نشــده ، تا گردنكشیها هســت انقالب تمام نشده اســت. ما باید به روزی برسیم كه شاهد مدینهی پیغمبر و حکومت عدل اسالم در سراسر این سرزمین باشــیم. من یکی از وعدههایم به ملت بزرگ ایران از آغاز تدوین منشــور حقوق شــهروندی بود. به مــردم وعدههای دیگری هم داده بودم و بر پای همه آن وعدهها تا آخرین روز مسوولیتم خواهم ایستاد.» روحانی بــا یاد از اینکه یکــی از وعدههایم به ملت ایران تدوین حقوق شــهروندی بود افزود: «به مردم وعدههای دیگــری هم داده بودم از جمله حقوق جوانــان، حقوق بانــوان، حقوق اقلیتهای دینــی، مذهبی و اقوام و غیره كه تا آخرین روز رییسجمهوری­ام برای رســیدن به آنها كوشش خواهم كرد.»

یکپارچگی ملی بهدور از تبعیض

وی بــا پافشــاری بــر اینکه اجــرای حقوق شهروندی پایهی مناســبی برای یکپارچگی و وحدت ملی ما اســت، گفت: «اجرای حقوق شهروندی پایهی اصلی برای توسعهی كشور است، تمام اتباع این كشور در برابر این حقوق شهروندی مساوی هســتند. نژاد، قوم، جنس، مذهب، دین، اعتقاد و وابســتگی سیاســی و گروهی به كنار است و این حقوق هر شهروند ایرانی است. اگر هر شهروندی حق دارد از فالن خیابان استفاده كند، اگر هر فرد ایرانی الزم دید میتواند به بیمارستانی مراجعه كند، اگر هر فرد ایرانی فرزندش در سن دبستان است میتواند ثبت نام كند و ... تفاوتی نیست در راه رفتن و غیره كه دین فرد چیســت و از چه نژاد است و به كدام حزب و جناح وابســته است كه اگر به این جناح وابسته اســت از چپ برود و اگر نبود از راســت، همه امکانات و حقوق مساوی طبق قانون اساســی برای همه یکسان است. این حقوق شهروندی ایجاد وحدت میكند.» رییسجمهور با بیان اینکه همهی كارمندان قوهی مجریه خود را موظف به اجرای تکتک مواد منشور حقوق شهروندی میدانیم، گفت: «منشور حقوق شــهروندی برای دولت الزامآور است. چرا كه این منشور به مثابهی خطمشی دولت یازدهم از سوی رییسجمهور اعالم میشــود و همهی كارمندان دولت از سراسر كشور موظف به اجرای آن هستند.»

حقوق، نخست دانستنی و سپس گرفتنی است

وی افــزود: از همهی مردم، گروهها، رســانهها، روزنامهها، زنان، فضای حقیقی، فضای مجازی، استادان دانشجویان و همهی كارمندان میخواهم كهحقوقشهرو­ندیرااجراك­نند،حقوقشهروند­ی اول دانســتنی است. مدارس ما، دانشگاههای ما، مطبوعات و نویســندگا­ن و فرهیختگان، شعرا و هنرمندان در همه جا حقوق شهروندی را بدانند. میگویند حقوق گرفتنی است، درست است اما نخست دانستنی است بعد خواستنی است و همه باید بخواهیم. رییسجمهوری یادآوری كرد: باید هر رییسجمهور و هر مسوولی در این كشور بداند كه یکی از خواستههای مهم مردم ایران حقوق شــهروندی است و وقتیكه این حقوق دانستنی شد، خواستنی شد، اجرایی و عملیاتی هم خواهد شــد. اگر همه بخواهیم اگر همه مطالبه كنیم و دنبال آن برویم، چنین میشود.

حقوق شهروندی چیست؟

منشور حقوق شهروندی دربردارنده­ی این حقوق برای مردم ایران اســت: حق حیات، سالمت و كیفیت زندگی، حق كرامت و برابری انسانی، حق آزادی و امنیت شهروندی، حق مشاركت در تعیین سرنوشت، حق ادارهی شایسته و حسن تدبیر، حق آزادی اندیشه و بیان، حق دسترسی به اطالعات، حق دسترســی به فضای مجــازی، حق حریم خصوصی، حق تشکل، تجمع و راهپیمایی، حق تابعیت، اقامت و آزادی رفتوآمد، حق برخورداری از دادخواهی عادالنه، حق اقتصاد شفاف و رقابتی، حق مســکن، حق مالکیت، حق اشــتغال و كار شایسته، حق رفاه و تامین اجتماعی، حق آموزش و پژوهش، حق محیطزیست سالم و توسعه پایدار، حق صلح، امنیت و اقتدار ملی.

مجریان قانون موظف بــه اجرای حقوق شهروندی

حقوق شهروندی پیونددهنده­ی مردم و مسووالن

الهام امینزاده در سخنان خود در این همایش گفت: اجرای حقوق شــهروندی رابطهی صحیح میان مسووالنوشه­روندانایجا­دمیكند،هرچقدرمردم و مسووالن خود را ملزم به اجرای حقوق شهروندی بدانند،بیشتربهسوی­توسعهگامبر­میداریم. وی افزود: حکومتهای مردمساالر كه اقتدار خــود را از مردم میگیرند بایــد به مردم نیز پاسخگو باشند و تدوین حقوق شهروندی نیز نشاندهندهی پاســخگویی دولت یازدهم به مردم است. دســتیار ویژه رییسجمهــو­ری در امور حقوق شهروندی با پافشاری بر اینکه اجرای سند حقوق شــهروندی فرصتهای برابر برای افراد جامعه فراهم میكند، افزود: از جمله ویژگیهای اجرای حقوق شهروندی این است كه مردم هم فضیلت مدنی پیدا میكنند و هم به احساس آرامش خاطر اجتماعی دست پیدا میكنند؛ چرا كه سرچشمهی حقوق شهروندی كرامت و فضیلت انسانهاست نه تنها رویههای حقوقی خشک و سفارشهای اخالقی معمول، بلکه حقوق شهروندی تركیبی از حقوق اساسی مردم و اخالقیات اجتماعی است. امینزاده در بخش دیگری از ســخنانش با یاد از اینکه دستآورد حقوق شــهروندی، آزادی، امنیت و رفع نابرابریها خواهد بود، گفت: اجرای حقوق شــهروندی در جامعه، كاری یکســویه محســوب نمیشــود بلکه دارای رابطهای سه ضلعی میان ملت و دولت، دولت و ملت و ملت با ملت است كه دستآوردش نیز آزادی، امنیت، رفــع نابرابــری و رفع تبعیــض و چالشهای اجتماعی، در اندازهی توان دولت است.

مکانیسم گزارش نقض حقوق شهروندي طراحي شود

علي شــکوري راد دبیركل حــزب اتحاد ملت دربارهي حقوق شهروندي گفت: «منشور حقوق شــهروندي» تحقق وعدهاي است كه رییس جمهوري به مردم داده بود كه آن را گردآوری و پیگیري كنند. اینکه دولت به اندازهي خودش این موضوع را پیگیري كند خیلي ارزشمند است ولي ما ميدانیم كه نقض حقوق شــهروندي، گاهي به وســیلهی نهادهایي روی میدهد كه در حــوزهي مدیریت دولــت و رییس جمهور نیستند؛ همانگونه كه رییس جمهور هم گفتند دانســتن حقوق شهروندي گام نخست است و از نگاه من دولت ميتواند آگاهيبخشــ­ي را از راههاي گوناگونــي انجام دهد و مردم آموزش ببینند كه حقوق خود را خواســتار باشند و این ميتواند گام بعدي باشد. گام سوم هم این است كه ســرانجام این حقوق به وسیلهی نهادهاي حکومتي تامین شــود. آن اندازه كه مربوط به دولت اســت با این دســتور رییس جمهوري ميتواند اجرایي شــود و آن انــدازه را كه در حوزهي دولت نیست، رییس جمهور باید تعهد بدهد كه به نمایندگي از مردم و به عنوان كسي كه موظف به اجراي قانون اساسي است، آنها را پیگیــري كند. تنها چیزي كه از نگاه من در این سازوكارها مطرح نشده، مکانیسم گزارش نقض حقوق شــهروندي به نهــاد مربوطه در زیرمجموعهی رییس جمهور اســت و از دید من بایسته است كه این مکانیسم طراحي شود. در این همایــش، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، محمود واعظی وزیر ارتباطات، محمد فرهادی وزیر علوم، ســیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشــاد اسالمی، مجید انصاری معاون حقوقی رییسجمهور، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییسجمهور، محمد نهاوندیان رییس دفتر رییسجمهور، مســعود سلطانیفر وزیر ورزش و جوانان، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر كشور، الهام امینزاده دستیار رییسجمهور، حســین فریدون دستیار ارشــد رییسجمهور، حسامالدین آشنا مشاور رییسجمهور، مصطفی پورمحمدی وزیر دادگســتری، عباس آخوندی وزیــر راه و شهرســازی، نجف قلــی حبیبی، مرتضی بانک معاون كل نهاد ریاست جمهوری، علی شکوریراد، طه هاشمی، حسن قشقاوی، ابراهیم رحیمپور، ســیدمحمد هاشمی و جمعی از اســتاندار­ان، معاونان وزرا و فعاالن سیاسی و استادان دانشگاه باشنده بودند. (شناسه: )35522

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran