Amordad Weekly Newspaper

بازیگر و سرمایهی ایرانی در فیلم پدر ایران

- خبرنگارامر­داد فیروزهفرود­ی

ســرانجام انتظارها به پایان رسید و پروندهی فیلم کورش بزرگ، کــه نمایانگر زندگی این فرمانروای توانمند هخامنشــی است، پس از رونمایــی در آرتبوک و چاپ فیلمنامهی دوم آن، که در یکم خورداد ماه خواهد بود، کار خود را آغاز میکند. مســعود جعفــری جوزانی، کارگــردان فیلم و مدیرگروه فرهنگی-اقتصادی پروژهی کورش بزرگ در گفتوگو با امرداد از گامههای(:مراحل) ساخت فیلم و چگونگی آن خبرهایی تازه را برای آگاهی ایراندوستا­ن گفت.

«کورشکارت» آماده شد

مدیرگروه فرهنگی-اقتصــادی پروژهی فیلم کورش بزرگ از آماده شدن کورشکارت بانک ملت خبر داد. کورشکارت بانک ملت یکی از تازهترین ایدهها برای همیاری در ســاخت این فیلم اســت. به گفتهی مدیرگروه دریافت این کارت از ســوی مردم به روند آمادهسازی فیلم شتاب میبخشد. گفتنی است که همهی مردم با دریافت این کارت در ســاخت فیلم کورش بزرگ سهمی را بر دوش خواهند گرفت. برای همبهره شــدن در ســاخت این فیلم باشکوه همه میتواننــد با مراجعه بــه روابطعمومی جوزانفیلم ایــن کارت را بگیرند و با گرفتن آن به روند ســاخته شــدن فیلم شتاب دهند. بهویژه دراینزمینـ­ـه مدیران بخش خصوصی بیشتر میتوانند همیاری کنند.

آرتبوک، نمونهای کوچک از فیلم

جعفــری جوزانــی دراینبــار­ه میگوید: آرت بوک کتابی اســت که آن را «ســکرتبوک» هم مینامند و شــمار کمی از درستاندرکا­ران فیلــم میتواننــد آن را ببیننــد. در این کتاب همهچیز با ریزهکاریها(:جزئیات) آشکار است و حتا پیش از اینکه بازیگران گزینش شــوند گریم و پوشاک آنها در این کتاب به گونهی کامل قابلبررسی و دیدن است. این کتاب در ریخت(:شکل) سهبعدی ساخته میشود و آن اندازه اهمیت دارد که هر کس آن را ببیند گویا فیلم را دیده است چون همهی ریتمهای فیلم با زمانبندی دقیق در آن آورده شده است. وی افــزود: ایــن آرتبــوک کــه تاکنون نمونهای از آن در ایران ســاخته نشده است و امیدوارم ما آغاز کنندهی آن باشــیم برای این اســت که تا پیش از ســاخت فیلم بتوان دریافت(:فهمید) که باید چه چیزی ســاخته شــود و بدینســان در بودجه هم به گونهای بهینهجویی(:بهینهجویی) شود، چرا که در این کتاب از فیلمنامهی تصویری(Graoe )swor\ تا بافــت گیاهی و ســرزمینی، پوشــشها، جواهرات، ابزار و نیز توجیههای اقتصادی در دسترس سرمایهگزار­ان فیلم است. رونمایی از چاپ دوم فیلمنامه و گشایش تارنما به گفتهی جوزانی پس از اســتقبال خوبی که از فیلمنامه شــد این کتاب به چاپ دوم رسید و این یک شگفتی است زیرا تنها فیلمنامهای است که چاپ نخستش یک سال نشده بسیار زود فروخته شد. ازسویی تاکنون دیده نشده که فیلمنامهای به چاپ دوم برسد. چاپ نخســت کتاب فیلمنامهی کوروش کبیر نوشــتهی مســعود جعفری جوزانی ۴1 اسفند ۴٩٣1خورشــ­یدی در شعبهی الف شهر کتاب رونمایی شد. چاپ دوم فیلمنامه هم بخشی از برنامههای یکم خوردادماه است. باید بخشی از صحنههای فیلم طراحی و نقاشی و در ریخت ســهبعدی آماده شود و به گونهی کارتپستال الکترونیکی برای هواداران فیلم فرستاده شود. یکم خوردادمــا­ه از تارنمای کورش بزرگ هم رونمایی میشــود. همهی کسانی که دوست دارند این فیلم ساخته شــود میتوانند هموند این تارنما ،www.kouroshfil­m.ir شوند و آگاهیهایی که دربارهی گامههای ساخت این فیلم را در آن دنبال کنند. این تارنما تنها مرجع اصلی فیلم کورش بزرگ است.

«آفرین شهر کورش بزرگ» ثبت شد

کارگردان بنام کشــورمان دربارهی شــهری که باید جایگاه کورش بزرگ باشــد میگوید: «شــهر موردنظر برای ســاخت فیلم در حال گزینش است. شاهرود، تفرش، شیراز، کرج، و چند شــهر دیگر گزینههای موردنظر برای ســاخت فیلم هستند که یکم خوردادماه شهر موردنظر معرفی خواهد شد.» به گفتهی مدیر گروه فرهنگی-اقتصادی پروژهی کوش بــزرگ کاربریهای گوناگونی برای این شهر در نگر(:نظر) گرفته شده است. استودیوی دیجیتال فوق مــدرن و گنجخانههای (:موزه) بسیاری افزون بر شهرک سینمایی طراحی شده است - گنجخانهی مشاهیر، گنجخانهی پوشاک اقوام، گنجخانهی زیورآالت که درپیوند با روزگار هخامنشی و دورههای گوناگون است. جوزانی گفت: در ساخت این شهرک بیگمان از نهادها و سازمانهای وابسته موافقت اصولی را خواهیم گرفت زیرا این شــهرک از دیــد گردشگری بسیار کارگشــا خواهد بود. پایهگذاری دانشگاه ســینمایی هم از برنامهی ما برای این شهرک هســت. همچنین یک رصدخانهی بسیار نوین و یک دهکدهی ورزشهای باستانی و باغهای ایرانی هم بخشــی از این مجموعه خواهد بود. طرح توجیهی فنی و اقتصادی شهرک نگاشته شده و کاربریها تعریف شده است و یک گروه مهندسی و مهرازی(:معماری) اکنون سرگرم کار هستند. این نخســتین شهرموزهی سینمایی و صنایع فرهنگی و شهر خالق ایران خواهد بود.

ساخت فیلم با یاری سرمایههای مردمی

جوزانی برای ســاخت فیلم کــورش بزرگ به ســرمایهها­ی مردمی تکیــه دارد و میگوید: شماری از سرمایهگزار­ان ایرانی و بیگانه (آلمان، ایتالیا، قطر) گفتهاند که ما را در ادامهی این راه پشتیبانی میکنند ولی پافشاری ما بر این است که فیلم با ســرمایهها­ی مردمی ســاخته شود. ازســویدیگ­ر، یک گــروه از متخصصان علوم اقتصادی پیشنیازهای بنیادگذاری یک شرکت ســهامی عام و ورود به فرابورس را برای گروه ما تدارک میبینند که به یاری خدا هر کســی در هــر کجای دنیا میتواند با خرید ســهام در ســاخت فیلم ما را همیاری کند. این پروژه یک سال زمان پیشساخت دارد و به گمانم تا دو سال آینده بخش نخست فیلم برای پخش آماده باشد.

جشنوارهی مهرازی هخامنشیان

مدیرگروه فرهنگی-اقتصادی پروژهی کورش بــزرگ از یک هــمآورد بــزرگ و فرامرزی آگاهی داد. باید در زمانی تعیینشــده گروهی از هنرمندان و مهرازان دوســتدار فرهنگ و شــهریگری(:تمدن) ایران ساخت تندیس و ماکت را با رویکرد مهرازی هخامنشــی آغاز کنند. در زمانیکه به این کار ویژه خواهد شــد تندیسها و ماکتها ساخته میشوند و باید از هنر این هنرمنــدان و مهرازان در صحنههای فیلم بهره برده شود.

سفیران فرهنگی کورش در راهاند

کارگردان فیلم کورش بزرگ میخواهد طرحی به نام ســفیران فرهنگی کورش را انجام دهد. جوزانی همهی نخبگان و فرهیختگان سراسر کشــور را فرا خواهد خواند تا به طرح سفیران فرهنگی کورش بزرگ بپیوندند و در این راه تا پایان فیلم با سازندگان آن همراه باشند. برای پیوستن به سفیران فرهنگی کورش میتوانند از روابطعمومی فیلم راهنمایی بگیرند. وی میگوید: «ما تنها به پشــتیبانی مالی این دوستان نیاز نداریم بلکه حمایت معنوی آنها بسیار کارساز خواهد بود.» کارگردان فیلم «ایران برگر» دربارهی بازیگران فیلم کوروش کبیر و نیز پروانهی ساخت سینمایی آن هم ســخن گفت: «در ایــن فیلم بازیگران بینالمللی هم باشــنده(:حضور) خواهند بود، اما نقش کورش بزرگ را بیگمان یک ایرانی بازی میکند و اینکه از هنرپیشههای مطرح است یا خیر جزو سورپرایزها­ی پروژه است.» جوزانی در پایان از زندهیاد علی معلم و همهی کســانی که تا این دم در کنارش یاریرســان بودند یاد و سپاسگزاری کرد. دوســتدارا­ن کــورش بزرگ بــرای آگاهی از گامههای ســاخت فیلم و دریافت کورشکارت و آگاهی از تازهترین خبرها دراینباره میتوانند بــا روابطعمومی پروژهی فیلــم کورش بزرگ بــا شــمارههای ‪۴۴٨01٣٨٨ ۴0720٣٨٨،‬ و 1727٣٨٨٨ داخلی 101 تماس بگیرند. )36322:هسانش(

 ??  ?? فرتور از همایون مهرزاد مســعود جعفری جوزانی، زادهی ۸1 آذر 132۷ در مالیر، کارگردان و فیلمساز ایرانی اســت. او دارای مدرک کارشناسی ارشد فیلمســازی از دانشگاه ایالتی سانفرانسیس­کو آمریکا است. او کار ســینمایی را با کارگردانی فیلمهای کوتاه آغاز کــرد. از...
فرتور از همایون مهرزاد مســعود جعفری جوزانی، زادهی ۸1 آذر 132۷ در مالیر، کارگردان و فیلمساز ایرانی اســت. او دارای مدرک کارشناسی ارشد فیلمســازی از دانشگاه ایالتی سانفرانسیس­کو آمریکا است. او کار ســینمایی را با کارگردانی فیلمهای کوتاه آغاز کــرد. از...

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran