Amordad Weekly Newspaper

فیلمنامهی کورش بزرگ رونمایی شد

آغاز‌ساخت‌فیلم‌دردان ‌هی‌تاریخ‌جهان

- خبرنگار امرداد فیروزه فرودی

آیین رونمایی از کتاب و آغاز ساخت فیلم کورش بزرگ، دوشنبه یکم خوردادماه 6931خورشید­ی با باشندگی(:حضور) کارگردان و نویسندهی فیلم، موبد اردشیر خورشیدیان فرنشین انجمن موبدان و گروهی از ســینماگرا­ن در گنجخانهی(:موزه) سینما برگزار شد.

کورش بزرگ دردانهی تاریخ

داریوش ارجمند که اجرای این برنامه را بر دوش داشــت در آغاز این آیین با خوشامدگویی گفت: امــروز یکی از مهمترین کارهایی که باید به آن پرداخته شــود تاریخ کهن کشــورمان است. در میان پادشاهان همواره کسانی خونریز بودند ولی کورش یک دردانه است که نهتنها ما بلکه همهی جهان به آن مینازند. ما در تاریخمان کسانی را داریم که میتوانیم به آنها ببالیم. آنهایی که در جنگ بودند میدانند که ما میتوانستیم در زمان جنگ عراق را به توپ ببندیم ولی امام گفت نه.

بازیگران ایرانی باید نقشآفرین باشند

علی نصیریان: من نمیدانستم که علی معلم گرامی در این پروژه شریک است. اکنون که دانستم بسیار شادمانم. ســاخت چنین پروژههایی بسیار خطیر است و باید برای ساخت آن بسیار دقت کرد. چیــزی که باید از آن پرهیز کــرد بهره بردن از بازیگران بیگانه اســت. اینچنین پروژههایی، چون تاریخ خودمان است، باید خود ایرانی آن را ایفا کند. اینکه بازیگر بیگانه بیاوریم تا تاریخ ما را نقش بزند کار درستی نیست. مسعود جعفری جوزانی مرد میدان ســاخت چنین آثاری است و میتواند این فیلم را جهانی کند. برای سازندگان این پروژه آرزوی سربلندی دارم.

ایرانیان همواره انسانیت محور بوده اند

موبددکترار­دشیرخورشید­یانفرنشینا­نجمنموبدان: نخست از اینکه در میان هنرمندان، فرزانگان، و فرهیختگان کشورم هستم به خود میبالم. گوهر بیهنر، زار و خوار است و سست ز فرهنگ باشد روان تندرست کار هنرمند این اســت که یک دنیا مفهوم را در یک اثر هنری بگنجاند. همچنانکه فردوسی در این شعر توانسته است که به شنوندگانش ارزش فرهنگ را با این بیت به سخن درآورد. همانگونه که همهی ما و همهی چیزهای باارزشی که در پیرامون خود میبینیم نخست گوهری بوده خدادادی که با هنر انسان تبدیل به این چیزهای باارزش و گرانبها شده است. «زبان هنر به خصوص تصویر و سینما» یک زبان جهانی است و همهی مردمان جهان از هر دین، کیش، ملیت، و زبانی که باشند میتوانند آن را درک کنند. بیگمان این اثر بزرگ، فیلم «کوروش کبیر»، که تاآنجاکه من میدانم آقای جوزانی و همکارانشان روی آن پژوهش کردهاند، حتما در شناســاندن بنمایهی اندیشــهی ایرانی که بر پایهی «انسانیتمحو­ری» استوار شده اســت و همواره از دو اندیشهی دیگر بنیادگرایی یا امانیســم یا انســانمحو­ری، که خردگرایی مطلق اســت، به دور بوده و همواره بر پا کردن انسانیت و منش نیکو سرمشق همهی ایرانیان در درازای تاریخ بوده اســت. همگی بدانند که کورش و داریوش از پادشاهان بیمانند تاریخ این سرزمین هستند که به شوند اندیشه، فروزههای انسانی، و کردار و رفتارشان در کتابهایی که رخدادنگارا­ن یونانی نوشــتهاند، در تورات، کتاب مقدس یهودیان، نمودار شــدهاند. در سنگنوشتهها­ی بسیاری که از آثار هخامنشیان، مانند تختجمشید، پیدا شده است آنچه یونانیان ایشان را «مظهر عدالت» دانســتهان­د به چشــم میخورد. یهودیان کورش بزرگ را «نجاتبخش» و ایرانیان او را «پدر» نامیدهاند و حتا مجتهدان اسالمی نیز او را «ذوالقرنیــ­ن» میدانند. چراکه کورش کهنترین فرمانروایی است که در 2600 سال پیش کشورداری را به گونهی آزاداندیشی و مردمساالری اداره میشد و مردمان و تیرههای گوناگون با پاسداری از باورها، تیرههــا، زبانها، و فرهنگهــای گوناگون در کنار یکدیگر به زندگی آشــتیجویا­نه با یکدیگر زندگانی کردهاند. اینکه بگوییم «امپراتوری هخامنشــی» بزرگترین بیدادگــری را در حق کورش و دودمان هخامنشــی کردهایم. چون کورش ســرزمینها­ی زیر فرمان خود را مســتعمرهی ایران نمیدانست و هرگز به مردمان آن ســرزمینها همانند برده و بنده نمینگریسته است بلکه به 28 ملت زیر فرمان خود به یک چشــم مینگریسته اســت. و ما ایرانیان به شــوند این فروزههای برجستهی کورش است که او را بزرگ و ارجمند میداریم که اندیشه، منش، و رفتار او از گونهی «انســانمحو­ری» است که امروزه تازه «پستمدرنیسم­ها» به دنبال آن هستند.

بازیگر بیگانه برای جذب سرمایهی بیگانگان

فتحاله جعفری جوزانــی، مدیردفتر جوزانفیلم: آقای علی نصیریان مســایلی را با من در میان افکندند که به نگرم(:نظرم) من مقصر آن هستم. اگر ما از بازیگران بیگانه در فیلممان بهره نبریم، نمیتوانستی­م از سرمایهی بیگانگان یاری بگیریم. خوشبختانه این گره گشوده شده است و در این پروژه از بازیگــران بیگانه بهره نمیبریم. ما تا هنگامیکه خودمان در ساخت یک فیلم دربارهی تاریخمان گامــی برنداریم نمیتوانیم بگویم که آنها چرا تاریخ ما را اینگونه نشــان میدهند. بیگمان آنها با اندیشههای خود و به سود خود نمایشنامه مینویسند و میسازند. سرافرازم که در این راه توانستیم گامهایی بسیار کوچک برداریم.

آدمها نمیمیرند، در دل دوستانشان میمانند

مسعود جعفری جوزانی کارگردان، فیلم کورش بزرگ: من و علی سالهایی بسیار است که دوست بودهایم و هستیم، آدمها نمیروند، آدمها در دل دوستانشان زندگی میکنند. بسیاری از دستاندرکار­ان سریال در چشــم باد گفتند که نمیشود در تابستان در جنوب کشور فیلمبرداری کرد. من گفتم چگونه بچههای ما هنگام جنگ در این خرماپزان روبهروی دشمن ایســتادند؟! ما رفتیم و این سریال را ساختیم. علی معلم در ســاخت این فیلم با من است و روان او به من برای ساخت این فیلم یاری خواهد کرد.

شادی مردمان آرزوی کورش بزرگ

اکبر عالمــی، کارگردان: کورش بــزرگ برای همگان آرزوی شــادی میکرد. مسعود جعفری جوزانی هم سینما را خوب میشناسد و هم میداند که تکههای تاریخ را چگونه باید دراماتیک کرد. مسعود نباید کورش را در این فیلم آنچنان بزرگ کند که نتوان آن را باور کرد. من به شــما قول میدهم که شاهد فیلمی قابلدرک خواهید بود.

ایران و ایرانی در فیلمی جهانی

کتایــون ریاحــی، بازیگــر: هنگامیکه شــور باشندگی(:حضور) مردم ایران را در انتخابات دیدم، دانستم که کشورم دارای فرهنگی پربار است. ما باید بتوانیم پدرمان را به جهان بشناسانیم، پدری که فرزندی چون علی معلم داشت. بار دیگر باید نام کورش به کشورمان برگردد. خانم معماریان باید بدانند که در این راه تنها نخواهند بود، ما هم در کنار ایشان خواهیم بود. از همهی ایرانیان در سراسر جهان میخواهیم که از خودتان پشتیبانی کنید چراکه باید ایــران و ایرانی در این فیلم به نمایش درآیند. (شناسه: )36412

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran