Amordad Weekly Newspaper

رییسجمهور باید پاسخگوی اعتماد مردم باشد

خواستهی اهالی فرهنگ و هنر از رییسجمهور برگزیده

- گف ‌توگو نگار جمشیدنژاد

رييسجمهور در ايران باالترين جايگاه رسمی كشــور پس از رهبر جمهوری اســالمی است. برابر قانون اساســی جمهوری اســالمی ايران رييسجمهور مســووليت اجرای قانون اساسی و رياســت قوهی مجريــه را بــر دوش دارد. همچنين او رييس شــورای عالی امنيت ملی و رييس شورای عالی انقالب فرهنگی نيز هست. رييسجمهــو­ر ايران برای چهار ســال با رای مستقيم مردم برگزيده میشود و نبايد برای بيش از دو دورهی پیدرپی در اين جايگاه بماند. در واپسين روزهای اردیبهشتما­ه 1396 مردم ايران بــرای برگزيــدن رييسجمهور منتخب خود در دوازدهمين دورهی اتنخابات رياســت جمهوری بــه پای صندوقهای رای رفتند. اين دوره از انتخابات كه با شــوری ويژه همراه بود به گزينــش دوبارهی دكتر حســن روحانی از ميان چهار نامــزد انتخاباتی انجاميد. ازآنجاكه رييسجمهور برآمده از آرای مردم اســت، بايد در چهارچوب قانون اساســی كشور پاسخگوی اعتماد مردم در گزينش خود باشد. رييسجمهور برگزيده نهتنها در برابر رایدهندگان موافق بلكه در برابر همهی ملت ايران با هر باور و انديشهای مسوول است. به بهانهی گزينش دوبارهی دكتر حسن روحانی از سوی بيش از نيمی از رایدهندگان از اهالی فرهنگ و هنر خواستيم تا خواستههای خود را به ويــژه درزمينهی فرهنگ بگويند. آنچه در زير میخوانيد خواستهی چند تن از چهرههای فرهنگــی و هنــری ايــران از رييسجمهور كنونی است.

ناصرتکميله­مایون جامعهشناس، تاریخنگار، استاد پژوهشکدهی تاریخ، و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

گزينش آقــای روحانی در همــان چهارچوب انتخاباتی ناهمآهنگ ولی اميدبخش برای همهی ايرانيان است. به ويژه اينكه از ديد فرهنگی با گرايش به بيانيهی يونسكو و توجه فرهنگی به خواستههای همهی ايرانيان از هر تيره و دينی مايهی دگرگونیای بــزرگ در هازمان(:جامعه) ايران خواهد بود و ملت ايران را از قشریگری و پیورزی(:تعصب)، كه بیگمان از جوهرهی دين به دور است، به كاميابی فرهنگی راه خواهد برد. من اين گزينش را كه نشانهی هوشمندی مردم ايران است به همهی همميهنان گرامی شادباش میگويم و اميدوارم كه آقای روحانی و كابينهی تازهيشان ارزش وفاداری و هوشمندی مردم را بيشتر بدانند و در راه رفاه حال آنها، استقالل، آزادی، و مردمســاال­ری ميهــن تالشهايــی چشمگيركنند. داوود هرميداسباو­ند استاد حقوق بينالملل و روابط بينالملل، هموند هيات موسس انجمن علوم سياسی ایران، انجمن ایرانی روابط بينالملل و انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد از رييسجمهــو­ر برگزيدهی مردم درخواســت میكنم كــه در سياســت خارجــی موجبات تنشزدايی، گفتوگوی ســازنده، دادوستدهای اقتصادی، جذب ســرمايهی خارجــی و انتقال تكنولوژی را در نگر(:نظر) داشــته باشد. از ديد سياست داخلی انتظار میرود كه رييسجمهور فضای باز و شــفاف سياسی، آزادی مطبوعات، آزادی زندانيان سياســی، و فضايی برای داشتن جامعهی مدنی ســازمانيا­فته و كنش(:فعاليت) احزاب را فراهم كند. گزينــش دوبارهی دكتر حســن روحانی برآيند مشــاركت گسترده و گروهی مردم در انتخابات است چراكه رييسجمهور برگزيده در سياست داخلی و خارجــی ميانهروی را پيشرو گرفته و در پی پيوند با ديگر كشورها بهويژه كشورهای همسايه است. اميدوارم رييسجمهور تحريمها را بر پايــهی منافع متقابل در پيوند با جهان از ميان بردارد. ازآنجاكــه جهان امروز با انقالب تكنولوژی روبهرو اســت و حتا فرهنگها هم معنايی تازه پيدا كردهاند خواستار آن هستم كه رييسجمهور با فراهم كردن فضای آزاد سياسی، به ويژه در جامعهی دانشگاهی، در راه پاسداری ارزشهای ســنتی و همسو با ارزشهای نوين فرهنگ جهانی بستری تازه در ارتباطات جهانی فرهنگی پديد بياورد.

ميرجاللالد­ین کزازی نویسنده، مترجم، شاهنامهپژو­ه و پژوهشگر زبان و ادب فارسی

خواســتهی ويژهای از رييسجمهور ندارم. تنها خواستهی من اين اســت كه رييسجمهور در راهی گام بردارد كه به ســربلندی و ارجمندی ايران بينجامد. ســرزمينی كه در درازنای تاريخ در شمار ســرزمينها­ی بزرگ نامدار بوده است. افزون بر آن آنچه بيشتر مايهی وااليی ايران شده است آن اســت كه سرزمين انديشه، هنر، و زيبايــی فرهيختگی بوده اســت. ما ايرانيان دراينزمينه­ها هزاران ســال پيشتاز و پيشوای جهان بودهايم و آن توانشها و مايههای نهادين و بنياديــن همچنان در اين ســرزمين و درون ايرانيان نهفته است. خواست من از رييسجمهور آن است كه زمينه را به شايستگی فراهم بياورد تا اين مايهها و توانشها به كردار آيند و آشكار بشوند. اگر چنين بشــود ايران ديگربار مايهی شگفتی جهان خواهد شد.

محمود دولتآبادی نویسنده، نمایشنامهن­ویس و فيلمنامهنو­یس

هيچ خواســتهای از رييسجمهــو­ر ندارم و تنها خواستار اجرای دقيق قانون اساسی هستم. پیگير وعدههايی كه رييسجمهور در كارزار انتخاباتی دادهاند نيستم چراكه اين وعدهها دربارهی مسايل سياسی روز هستند. سانسور برابر قانون اساسی ما غيرقانونی اســت و 50 سال است كه در اين بیقانونی حقوق من پايمال شــده است. باز هم پافشــاری میكنم كه جز اجرای قانون اساسی هيچ خواســتهای نه از رييسجمهور كنونی و نه هيچ رييسجمهور ديگری نداشته و ندارم.

کتایون ریاحی بازیگر سينما و تلویزیون

ايــن آرايش، اين خرد گروهی و اين ســامان و شــهریگری(:تمدن)، ايــن ژنتيک و ممتيک برآمده از شــهریگری چند هزار سالهای است كه اينگونه باشــكوه نمودار میشود. به ايران و مردمانم شادباش میگويم، آنچه در نگر داشتم تا در بخشی از اين يادداشت بگويم، كه شوربختانه نمیدانم نام نويسندهی آن چيست، گنجانده شده است. به اميد بهترينها برای ميهن. سياست - زنده به اميد «منتظر بودم تا موقع نهار بشــود و از اســتوديو طراحی بيرون بزنم و بنويســم. دوســت دارم از همهی كسانی كه در اين رقابت نفسگير شركت كردند تشكر كنم. كاله به احترام بردارم. نمیدانيد از اينجا، از خاک كشــورهای غربی مثل همين امريكايــی كه در آن زندگی میكنم، تماشــای اين كار تيمی در داخل ايران چقدر هيجانانگيز، حســرتبران­گيز، و افتخار كردنی بود. فراموش نكنيد كه شما اين كار را درست در منطقهای روی نقشهی جهان انجام دادهايد كه اغلب همسايههای عرب و غيرعرب كشورتان هنوز نمیتوانند همين دمكراســی در ميانهی راه را، با اين شكوه به دنيا نشان بدهند. فراموش نكنيد حتا در كشورهايی با باالترين دموكراسیها­ی پيشرفته، مثل همين آمريكا، مشاركت به ندرت باالی 50 درصد است. ولی شما ديروز آن را به باالی 70 درصد رسانديد، با جسارت. اميدوارم به زودی خستگی اين روزها از تن همه برود. چه آنهايی كه به اين ســوی ماجرا رای دادند و چه آنهايی كه به آن ســوی ماجرا. چه آنهايی كه در داخل ايران ســاعتها در صف "اميد" و "آرزو" ايستادند، چه آنها كه در اروپا و آمريكا برای همين صف ايستادند و چون روز كاریشان بود مرخصی گرفتند تا شركت كنند. از اينجا به بعد وقت مطالبه اســت. يک روز رای داديــد، پس حق داريد. بــرای 1460 روز همــهی وعدهها و اميدهايی كه به شــما داده شده را مطالبه كنيد. تکتک اميدها و قولهايی كه به شــما داده شده است را زنده نگاه داريد تا دولت آينده فراموش نكند كه زره قدرتاش را نه حكومت كه مردم به او داده اند. اميــد تنها چيزی اســت كه برای مــا ايرانيان مانده، چه خوب كه برايش ايســتاديد و خوبتر حــال آدمهايی مثل من كه میتوانند اينجا، دو اقيانوس دورتر، با گفتن قصهاش پيش دوستان آمريكايی و انگليســی و روسشــان بگويند كه تماشا كنيد چقدر انسانهای ايرانی، انسانهايی سرسخت و پر اميد هستند.» (شناسه: )36422

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran