Amordad Weekly Newspaper

نــگـاه مـــردم

-

فروغ آتشــكده جاودان باد، سپاس از نوشتار خوبتان. لطفا از آیينهاي زرتشــتيان بيشتر بنویسيدکاش­آموزشخطاوس­تایيهمداشت­يد. نادري امرداد: با درود و ســپاس از شما، به زودی آموزش خطهای باستانی را آغاز خواهيم کرد.

با درود .گزارشی از پيوند همسری و زناشویی را خواندم. در بخشی از آن گزارش به واژهی (خش و خير) اشــاره شــده بــود! در زبان بختياری واژهی مشــابهی به صورت (خش و خار) وجود دارد. کــه تقریبا یک معنی آن (بدون بهانه!) میشــود! یا (خــود به خود) یــا (بیدليل). در جاهایــی خواندم که زبان بختياری از واژگان و کلمات پارسی باستان تشكيل شــده و گویشــی به زبان پهلوی باستان است و به نقل از ویكیپدیا = در لری بختياری حروفی وجود دارد که در فارســی رایج تلفظ نمیشوند. بيشتر آنها بازماندگان زبان پهلوی هستند. از این جهت گفتم شاید از یک ریشه باشند. پایدار و مانا باشيد. امرداد: ســرور ارجمند بیگمان گویشهای ایرانی واژگان همتا و همسان بسياری دارند. اما واژهی «خش و خير» در گویش زرتشتيان، شادباشگویی است.

با درود فــراوان. فریــدون زادگاه دقيقش ســوادکوه مازندران بوده است و کاوه آهنگر نيز زادگاهش جنوب مازندران یعني سمنان کنوني اســت. که این دو بــه هم نزدیکتر هستند تا گيالن. اریک

دشمنان یكپارچگي ایرانزمين گستاخ شده و کشورمان را بي ارتش انگاشته و بيپروا بيگانــگان را در خاکمان جــاي ميدهند و برآنند تا زمينهایــي را که هنوز بوي خون کشتهشدگان راه ميهن از آنها برميخيزد بدانان ببخشند. خرمشــهر و سوسنگرد و غرب کشور را دریابيم و نگذاریم دیكتههاي بریتانيــا: انگليس زمينه را بــراي جدایي خوزســتان فراهم کند. پاینده ایران بزرگ فراتر از نقشهی کنوني.

ستيزهاي دگرباره با فرهنگ فارس: کاهش آســودروزه­اي نوروز یا تعطيلیهاي نوروز تازشي است گســتاخانه بر فرهنگ ایراني، خاموش نمانيم!

یک خبر خوب؛ امشــب برای افتتاحيه کنگــره بينالمللی زیستپزشــك­ی به همراه اســتاد فرهود و چند تن از دوســتان به سالن همایشهای برج ميالد رفته بودیم. در این افتتاحيه پس از تقدیر از اســتاد فرهود به عنوان پدر علم ژنتيک ایــران و سپاســگزار­ی از زحمات بیشائبه ایشان، قرار بر آن شد که روز تولد استاد یعنی چهارم فروردین ماه به عنوان روز ملی ژنتيک در تقویم ثبت شود.

بــا درود فراوان خدمــت امردادیان گرامی و سپاس فراوان از این همه کوشش و پایداری. نگارنده یكی از خواننــدگا­ن دیرینهی امرداد هستم. راستش من نخستين بار که امرداد را خواندم شيفتهی سرهگرایی و پارسینویسی آن شــدم. هنگامی که دیدم چه به آســانی فرزنــدان ميهــن را با زبان مــادری و خط پدرانمان آشــنا میکنيد، با خود اندیشيدم که در همينجا از ســوی همهی همميهنان سپاســگزار­ی فراوانم را به ویراستار گرامی و فرزانهی امــرداد، جناب آقای هومن الزمی پيشکش کنم. با بهترین آرزوها برای شــما یاران، چله خجسته باد. فرشيد فيروزی

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran