Amordad Weekly Newspaper

درستنویسی

- نویسنده رایان دانش

در‌اين‌نوشتار‌نکت ‌ههای‌ويرايش‌را‌بازگو‌ م ‌یکنيم.‌اميد‌است‌که‌در‌ميان‌نهادن‌اين‌ داد ‌هها‌(:اطالعات)‌گامی‌شايان‌نگرش‌در‌ راستای‌درس ‌تنويسی‌باشد.

این واژه پارســی اســت و نه جمع مکسر زبان تازی (:عربی). نمونه: یکی از ابزار کارت را به من بده (نادرست) / یکی از ابزارهای کارت را به من بده (درســت). میتوان به جای ابزار از افزار هم بهره برد، مگــر در واژگان (:اصطالحــات) جاافتاده. نمونه: نوشــتافزا­ر، دســتافزار، نرمافزار، سختافزار، ابزارفروشی.

این دو واژه همآوا هستند. «ابلغ» واژهای تازی اســت به چم (:معنا) «رساتر» و «گویاتــر». برخــی «ابلــق» را ریخت تازیشدهی واژهی «البک» پارسی میدانند و برخی نیز آن را سراســر تــازی میدانند؛ ایــن واژه به چم دورنگ و یا سیاهوســپی­د است. به جای این واژگان بیگانه میتوان از برابرنهاده­ای پارسی آنها بهره برد.

این واژه تازی است. برابرنهاد پارسی این واژه «پدر من» است. نباید این واژه را با ضمیرها و نامهای خاص دیگر به کار برد. نمونه: ابوی شما کجا بودند؟ (نادرست). به جای این واژه میتوان از برابرنهاد پارســی آن بهره برد. این واژه ترکی است و نباید آن را به گونهی «اطاق» یا «اطاغ» نوشــت. پیشتــر در زبان پارسی به آنچه امروز خانه گفته میشود «سرا» میگفتنــد و به آنچه امروز اتاق گفته میشــود «خانه» میگفتنــد. امروزه میتوان به جای این واژهی بیگانه از برابرنهاد «سرا» بهره برد.

ابزار،‌افزار: ابلغ،‌ابلق: ابوی: اتاق:

ـات:‌«ـات» نشانهی جمع در زبان تازی است و نباید از آن برای جمع بســتن واژگان پارسی بهره برد. نمونه: باغات، پیشنهادات، تراوشات، گزارشــات (نادرســت) / باغها، پیشــنهاده­ا، تراوشها، گزارشها (درست).

این سه واژهی بیگانه را نباید یکی انگاشت. «اتباع» به چم «شهروندان» یا «پیروان»، « اتباع» به چم «به دنبال آوردن» و «اِتِّباع» به چم «پیروی کردن» است. میتوان به جای ایــن واژگان تــازی از برابرنهاده­ای پارسیشان بهره برد.

اتباع،‌اتباع،‌اتباع:

اتریش نام کشوری اروپایی است و به هیچ روی نبایــد آن را با واک (:حرف) تازی و اینگونه نگاشت «اطریش».

اتريش:

اتالل،‌اطالل:‌این واژگان بیگانه را نباید یکی انگاشت. «اتالل» به چم پشته، تودهی خاک و ریگ و یا زمینهای بلندتر از زمینهای اطراف اســت. «اطالل» نیز به چم ویرانهی بازمانده از خانــهی فروریخته اســت. میتوان به جای «اتالل» از «پشته» بهره برد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran