Amordad Weekly Newspaper

رازهای شگفتانگيز طبيعت در تنگهی شيِرز

-

محمد امرایی: تنگهی شیرز درهای شگفتانگیز است كه در 55 كیلومتری شهر كوهدشت لرستان جای دارد. شیرز با هندسهی ویژهی صخرههایش همچون نگینی در میان ایران میدرخشد. این تنگه 5 كیلومتر درازا دارد و در میانهی آن رودی روان است كه به رودخانهی بزرگ سیمره كه از سرشاخههای اصلی كرخه است میپیوندد.

گيراییهای طبيعی درهی شيرز:

پل خدا: در تنگهی شیرز غاری طبیعی به درازای 150 متر وجود دارد كه رودی از میان آن میگذرد. آبی كه در این غار جاری است تا زانو میرسد. برای رفتن به درون غار باید تن به خنكای این رود زد تا استالگمیته­ای زیبای غار را از نزدیك دید. مناره سنگی: در میان درهی شیرز ستونی سنگی خودنمایی میكند كه در گذر میلیونها سال به دست طبیعت و در پی باد و زمینلرزه پدید آمده است. بلندای این ستون سنگی بیمانند و شگفت از كف صخره تا سر نزدیك به 80 متر و كلفتی آن 10 متر است و به منارهی سنگی نامور است. بیگمان دیدن این صخره برای هر بینندهای شگفت است. جایگاه ویژهی طبیعی منطقه و بودن سایتهای ارزشمند دورههای سنگی و دورهی برتر در این دره شوند آن شده كه سازمان میراثفرهنگ­ی در طرح جامع گردشگری استان لرستان نگرش ویژهای به این منطقه در شهرستان كوهدشت داشته باشد. دسترسی به تنگهی شیرز در 55 كیلومتری جادهی آسفالتهی اوالدقباد كوهدشت شدنی است. در دو كیلومتری پایان راه یك جادهی خاكی مناسب هست كه با گذر از دیوارههای سنگی بلند و زیبا به ورودی و پاركینگ تنگهی شیرز میرسد.

ویژگیهای تنگهی شيرز:

.1 آسانی رفت و آمد (مواردی چون سختی راه، وسایل رفت و آمد، فاصلهی جاذبه گردشگری تا نزدیكترین شهر با جمعیت بیش از 100 هزار تن نیاز است.) : فاصلهی تنگهی شیرز تا شهر كوهدشت 55 كیلومتر است؛ .2 دیرینگی: دیرینگی طبیعی دارد؛ .3 شمار بازدیدكنند­هها: ساالنه نزدیك به 200 هزار تن .4 ثبت ملی شده است؟ این پدیدهی طبیعی در سال 1393 به شمارهی 215 ثبت ملی شده است؛ .5 ثبتجهانی نشده است؛ شیرز یكی از گزینههای ثبت جهانی در لرستان است ولی شوربختانه ساخت یك استخر پرورش ماهی در نزدیكی این دره از مهمترین موانع ثبت آن است؛ .6 شگفتی: منارهی سنگی و غار آبی میانهی تنگه؛ .7 دستنخورده بودن (بكر بودن): تنگهی شیرز از پدیدههای دستنخوردهی طبیعی است؛ .8 سوغاتیها (سوغاتی ویژهی شهر كوهدشت جاجیم و گلیم است)؛ .9 ضریب امنیت .10 امكانات رفاهی: به شوند (:دلیل) طبیعی و دستنخورده بودن این پدیده امكانات رفاهی پیرامون آن نیست. .11 خوراکهای بومی ویژه: ترخینه از خوراکهای بومی كوهدشت است.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran