Amordad Weekly Newspaper

ثبت جهانی شب چله نافرجام ماند

مونسان از پیگیری ثبت جهانی یلدا خبر داد

- نویسنده نگار جمشیدنژاد

علی اصغر مونســان: یلدا نمادی برای ارایهی پیام صلح و مهربانی اســت و امیدواریم با ثبت جهانی آن این پیام در تاریخ جهان ثبت شــود. میراث ناملموس و آیینهای مشــترکی که با کشورهای همسایه داریم بیانگر نفوذ فرهنگی ایران است؛ این میراث مشترک نشان میدهد ملتهای فارسیزبان همیشه در کنار هم بودهاند و خوشحالیم که در حال ثبت این رویداد فرهنگی در فهرست میراث جهانی هستیم.

شب چله یکی از کهنترین آیینهای ایرانیان اســت که از هزارههای پیش در سراسر این ســرزمین کهن برگزار میشــده است. آیینی برخاســته از فرهنــگ مردمی کــه پیوندی ناگسستنی با زیســتبوم و نمادهای طبیعی پیرامون داشتهاند. این جشن و دیگر جشنها به گونــهای حفظ این پیوند و ســپاسداری از طبیعت است. جشن شــب چله نمادی از ســتیز با تاریکی و به پیشواز زایش دوبارهی خورشــید رفتن در میان ایرانیان باستان است که در هزارتوی زمان به فراموشــی ســپرده نشده و همچنان بخشی از فرهنگی است که یکپارچگی این ســرزمین را یادآور میشود. امسال هم این جشــن با وجود دشواریهای اقتصادی بــه گونهای ســادهتر ولی با حفظ نمادهــای فرهنگی در گوشــهوکنا­ر ایران و دیگر گسترههای پارسیزبان برگزار شد.

شب چله از ثبت جهانی 2018 جا ماند

علی اصغر مونســان، معاون رییسجمهوری و فرنشــین (:رییس) سازمان میراثفرهنگ­ی، صنایع دســتی و گردشگری پس از نافرجامی پروندهی ثبت شــب چله در ســال 2۰18 از پیگیریهــا براي ثبت جهانی شــب یلدا در فهرست میراث ناملموس خبر داد. به گزارش خبرنگار مهــر، پس از آنکه ایران از فرصت ثبت جهانی یونســکو به واسطهی آماده نبودن پروندهی شب یلدا در ستاد میراث ناملموس سال 2۰18 جا ماند و نتوانست این پرونده را به گونهی مســتقل در این ســتاد که چنــد روز پیــش در جزیــرهی موریس برگزار شد، ثبت کند؛ اکنون فرنشین سازمان میراثفرهنگ­ی اظهــار امیدواری میکند این آیین از سوی ایران جهانی خواهد شد.

یلدا با قدمتی8 هزار ساله ثبت جهانی میشود

علی اصغر مونســان در توییتــر خود اعالم کرد کــه «نوید میدهم یلدا با قدمتی 8 هزار ســاله ثبت جهانی میشود در تالشیم تا شب یلدا با برنامههای شــاد و منطبق بر رســوم باستانی شبی خاطرهانگیز را برای مردم ایران رقم بزنیم.» اما فرنشــین ســازمان میراثفرهنگ­ی اعالم نکرد کــه دقیقا چــه برنامهای برای شــب یلــدا دارد! آیــا منظورش مراســمی بود که کاخ نیــاوران آن را لغو کرد یا اینکه شــاید منظورشان از شبی خاطرهانگیز، برگزاری چند سخنرانی یا نمایشگاهی از ظرفهای ویژهی شب یلدا در سازمان میراثفرهنگ­ی است. مونسان در مراسم «یادمان یلدا» که با حضور نمایندگان و ســفرای کشــورهای گوناگون، مســووالن و مدیران سازمان میراثفرهنگ­ی و استادان و صاحبنظران حوزهی فرهنگ در کاخ نیاوران برگزار شــد، پس از تکرار ارزش میراث ناملموس یلدا برای ایرانیان و حاضران در برنامه ابراز امیدواری کرد که با مشــارکت کشورهای همسایه و ثبت جهانی شب یلدا در فهرست میراث جهانی، مودت و مهرورزی در میان این کشورها افزایش پیدا کند. مونسان افزود: یلدا نمادی برای ارایهی پیام صلــح و مهربانی اســت و امیدواریم با ثبت جهانی آن ایــن پیام در تاریــخ جهان ثبت شــود. میراث ناملموس و آیینهای مشترکی که با کشورهای همســایه داریم بیانگر نفوذ فرهنگی ایران اســت؛ این میراث مشــترک نشــان میدهد ملتهای فارسیزبان همیشه در کنار هم بودهاند و خوشحالیم که در حال ثبت این رویداد فرهنگی در فهرســت میراث جهانی هستیم. او یادآور شــد که آیینهای ایرانی به گونهای با سفارشهای الهی در هم آمیخته است؛ در کشــور ما از آغاز مردم یکتاپرست بودهاند و بر اخالق پافشــاری داشــتهاند نکتهای که در فریضههــای الهــی نیز بر آن پافشــاری شده است؛ آمیخته شــدن فرهنگ و دین از ارزشهای این ملت است. فرنشــین ســازمان میراثفرهنگ­ی، صنایع دستی و گردشگری افزود: یلدا به چم امید به روز روشن پس از شبی تاریک و سخت است، امید داریم که آیندهی کشــور روشن است و وضعیت سخت پشت سر گذاشته خواهد شد. او افزود: «یلدا نقطهی اوج مهرورزی ما است؛ خانوادهها در این درازترین شب سال به کتاب خواندن و آموختن میپردازند.» مونسان در بخشــی دیگر از سخنانش گفت: ســازمان میراث فرهنگی تالش میکند تا با آماده کردن پرونده «شب چله» آن را به ثبت جهانی برســاند. میدانم که مردم از ما برای ثبــت جهانی این آیین درخواســت (:مطالبه) دارند، خوشبختانه اگر بخواهیم پروندههایم­ان را به گونهی مشــترک با کشــورهای دیگر در فهرست یونســکو ثبت کنیم، سقف شمار آیینها برداشته میشود (هر دو سال یک بار یک پرونده میراث ناملموس از هر کشــوری قابلیت ثبت جهانــی دارد) و با هر چند آیین مشترک که پیشنهاد دهیم هر سال میتوانیم شماری از این آیینها را در یونسکو ثبت کنیم، بنابراین کوشش میکنیم با کشورهایی دیگر که ریشههای فارسی و نزدیکیهای فرهنگی داریم، ســراغ ثبت آیینهای مشترک برویم. خوب اســت تا نشــان دهیم کــه حوزههای فرهنگی ایران گستره داشته و چه اشتراکات فرهنگی با کشورهای دیگر دارد.

پاسداشت هویت ملی ایران فرهنگی در جشن شب چله

آیین باســتانی جشن شب چله با رویکرد ملی و با عنوان «پاسداشــت هویت ملی در ایران فرهنگی» در راســتای حفــظ یکپارچگی فرهنگی از سوی انجمن هماندیشان فرهنگی با همکاری شــماری از انجمنها، نشریات و تشــکلهای مردمی، از جملــه هفتهنامهی امــرداد، هفتهنامهی وطنیولی، موسســهی تاریخ شــفاهی، معماری و شهرسازی اندیشه معاصر، موسســه مطالعاتی چهارباغ ایرانیان، انجمن پارسیگان ایرانبوم و دیگر انجمنهای همسو برگزار شد. دکتر پورمجیدیان پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایرانی، در بخشی از سخنانش در این نشست با اشاره به پیشینهی شب چله در ایران باستان گفت: مردم هر سزمینی به فراخور اقلیمی که در آن میزیند (:زندگی میکنند) اســتورهها و فرهنگ خود را میســازند. نیاکان ما آموختند که برای زیستن باید با تضادها روبهرو شد. به باور نیاکان ما سرما و تاریکی مرگ و نیستی در پی دارد و گرما، با هم بودن و مهر ورزیدن زندگیبخش است. وی افزود: همهی جشــنهای ایران باستان به گونهای پیام همبســتگی را در خود دارند. از نوروز گرفته تا ســده، چله و دیگر آیینها. شــوربختان­ه سالها اســت که ما از کنار این جشها به ســادگی میگذریــم و به چرایی پدیــد آمدن این جشــنها در فرهنگ ایرانی نمیاندیشــ­یم. راز مانــدگاری یک فرهنگ مشترک همبســتگی و همدلی مردم وابسته به آن فرهنگ اســت. نور، آتش و خورشید در فرهنگ ایران همــواره نماد آگاهی، دانایی و تاریکی همیشــه نماد ناآگاهی و نادانی بوده اســت و برپایی جشــنی مانند شــب چله و همراهی و همازوری با خورشید برای گذران تاریکــی نماد و نشــاندهند­هی رســیدن به روشنی و آگاهی است. این برنامه ۹2 آذرماه 13۹7 خورشــیدی، در تاالر همایشهای ستاد همافزایی و حمایت از سازمانهای مردمنهاد شهر تهران برگزار شد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran