Amordad Weekly Newspaper

نــگـاه مـــردم

امرداد چشمبهراه ديدگاهها، انتقادها و پيشنهادهاي شما خوانندگان گرامي است.

- صندوق پستي امرداد: تهران 15855/144 شماره پيامگير امرداد: 1000008832­5331 شماره واتساپ امرداد: 0919804059­3

با درود، نوشــتار اســتاد پرخیده دربارهي یاري پارســیان هند به زرتشتیان ایران در شــمارهي پیشین امرداد بســیار ارزشمند بود و نیز خواهشــمند­م به راین فرارسیدن جشــن باســتاني ســده با موبد اردشیر خورشیدیان بسیار دوستداشتني و مهربان و میهندوســت، دربارهي جشــن ســده گفتوگو کنید. پیشاپیش جشن سده را به دوستداران اشوزرتشت و تاریخ و فرهنگ شکوهمند ایران باستان شادباش ميگویم. با سپاس-حبیب امرداد: دوســت گرامی پیشنهاد شما را دیر دریافت کردیم. برای ســده زمان نداریم. میکوشیم به مناســبت دیگری این کار را انجام دهیم.

کار بهدستان خوزستان هنگام آبرساني به یزد و اصفهان چه جنجالي به پا ميکردند و اکنون که باران باریده ســخن از رهاسازي آب پشــت آببندها (:سدها) سر ميدهند! چرا ایــن آب با کاردانــي و چارهجویي به استانهاي باالدست پمپاژ نشود یا دستکم در دره و گودالها رها نشود تا در گذر روزگار دریاچهاي پدید آید؟ بها دادن به قومگراها در خوزســتان بهویژه در اهواز تا کي؟ این رفتارها یادآور اشغالگري مهاجمان پیشین است!

همانگونه کــه همه میدانیــم زمانی که اســکندر مقدونی پرســپولیس را به آتش کشید ایرانیان به او فرنام گجستک دادند، اکنون تنگهای میان شهرســتان ممسنی و کهگیلویه هســت به نام تنگ گجستان؛ به گمان من چون سپاه اسکندر از آن تنگه گذر کرده و سپاهیان او آنجا کشته شدند به این تنگه گجستان گفتهاند، یعنی نفرینشدگان. با سپاس مسعود عبدالهی امردادیهای عزیز از شما خواهش میکنم در بخــش گردشــگری، از دادن نشــانی ســرزمینها­ی بکــر پرهیز کنید، شــاید اکوتروریسـ­ـتها آنجا را پیدا کنند و مانند دیگر بخشهای زیبا تاراجش کنند. امرداد: این نگاه شــما چندان ناآشنا نیست و بســیاری از دلســوزان ایران چون شما میاندیشند. امرداد هم با شما همرای است امــا دو نکتهای که در پــی میآوریم ما را از رفتن به راهی که شما میفرمایید باز میدارد. نخســت: بیگمان فرهنگسازی و نگاهبانی راه نجات پایگاههای گردشگری است. گیریم که امرداد و هیچ رســانهی دیگری، نشانی جایگاههای بکر گردشگری را منتشر نکردند. آیا مشکل ما حل شده است؟! با گردشگاههای شــناخته شــده چه کنیم؟ تختجمشــید، پاسارگاد، قلعه الموت، جنگل ابر ... دوم: گمان میکنیم شناساندن زیباییهای ایران خویشــکاری بزرگ رسانههای ایران است تا هممیهنمان بداند که چه گوهرهای زیبایی را برای گردش در درون کشور دارد و دیگر پول و دارایی خود را در کشــورهای همســایه هزینه نکند. همســایه را آباد و خانهی خویش را ویران سازد. دوست ارجمند اندیشه ما این است که باید ایران زیبا را بشناســیم و برای نگاهبانی از آن بکوشیم.

با درود، جالب اســت که پیشینهی جشنها و آیینها را که نــگاه میکنیم با آیینی دیگر همزمان هستند. مانند جشن سده که همزمان با آیین پیر شالیار در اورامانات است.

نیلوفر آبــی، یکی از نمادهای کشــور هند و همچنین در نیایشــگاه بودایــی ها دیده میشــود، آیا میتواند با نمــاد نیلوفرآبی ما ایرانیها پیوندی داشته باشد؟

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran