Amordad Weekly Newspaper

پيوند صخره، جنگل و رود در روستای اندج

-

بامداد رستگار: اندج يكی از روستاهای بخش الموت استان قزوين است كه در 7١ كيلومتری شهر معلم كاليه و ٠8 كيلومتری قزوين، در دل صخرههای بزرگ و در بلندای ٠٠6١ متر از سطح دريا جای گرفته است. اين گستره با ريختی بیمانند در پی واكنشهای آتشفشانی كوههای رشتهكوه البرز و فرسايش برآمده از باد و باران بر روی صخرههای بلند پديد آمده است كه چشماندازی خيالانگيز دارد. نام اين روستا ريشه در جای گرفتن آن در ميان صخرههای بزرگ، رودخانههای خروشان و چشمههای جوشان بیشمار دارد. «آنا دژ» يا دژ آناهيتا (ايزدبانوی آبها) در گذر زمان به «آندژ» و پس از چيره شدن تازيان بر ايران به «اندج» دگرگون شده است. دو رودخانهی خروشان در اين روستا هست. يكی در بخش خاوری (:شرق) و پيوسته به روستا به نام «محلهرودخان­ه» و ديگری در باختر (:غرب) روستا به نام «كالرودخانه» كه اين دو رود در جنوب روستا به هم میپيوندند و «اندجرود» را پديد میآورند. اندج از ديد توانمندیها­ی زيستبومی، وجود غارهاي طبيعي و بافت كوههاي آن هميشه براي سكونت مردمان مناسب بوده است. رودخانه و چشمههاي فراوان در اين گسترهی آبادي روستا، گسترش كشتزارها و باغهای ميوه را در پی داشته است. همچنين آثاری از روستاهای بسياری كه پيشينهی آنها به پيش از اسالم بازمیگردد و از سنگهای كوچك و بزرگ پيرامون رودخانه ساخته شده يافت شده است. همچنين در درازای درهی اندج و در مسير رودخانه، چند غار طبيعي ديده ميشود كه از ديد جايگاه جغرافيايي و شرايط زيستی گمان میرود در گذشته جای زندگی انسان بوده است. بر پايهی سرشمای سال ١385 خورشيدی ١6 خانوار و 97١ تن در اين روستا میزيند (:زندگی میكنند). زبان مردم اين روستا برگرفته از گويشهای مازنی و گيلكی است كه شوند (:دليل) آن سدهها دادوستد مردم اين گستره با سرزمينهای آن سوی البرز است. پوشاک زنان و دختران روستا برآمده از زيستبوم طبيعي، آبوهوا و شيوهی كار آنها است كه با توجه به طبيعت پيرامون از رنگهای شاد در پوشش خود بهره میبرند. دسترسی به روستا از راه اصلی آن از جادهای در امتداد اندجرود و با گذر از روستاهای صايينكاليه، مالكاليه و كندانسر شدنی است. همچنين يك جادهی خاكی

برگرفته از راه اصلی، اهالی روستاهای كوچنان و دک كه از دل صخرههای بزكش میگذرد دسترسی به اندج را برای همسايههای شمالی اين روستا شدنی كرده است. دولوكان، قلعهچال، مزرعه كاسيگر و گورستان تاريخی از گيرايیهای گردشگری پيرامون روستای اندج است.

ویژگیهای روستای اندج:

١. آسانی رفت و آمد (مواردی چون سختی راه، وسايل رفت و آمد، فاصلهی گيرايی گردشگری تا نزديكترين شهری كه دستكم بيش از ٠٠١ هزار تن جمعيت دارد بايد نوشته شود): اين روستا در ٠8 كيلومتری قزوين با جمعيتی بيش از ٠٠4 هزار َتن جای دارد؛ .2 ديرينگی: پيشينهی سكونت اين روستا به هزارههای پيش میرسد؛ .3 شمار بازديدكنند­هها: اين روستا بازديدكنند­هی بسياری دارد؛ .4 ثبت ملی: شده است؛ .5 ثبت جهانی: نشده است؛ .6 شگفتی: اندج طبيعتی صخرهای، جنگلی و رودخانهای دارد؛ .7 دستنخوردگی (:بكر بودن) اين روستا طبيعتی دستنخورده دارد؛ .8 سوغاتیها: صنايع دستی همچون سبدبافی و نمد، نان بومی، فرآوردههای شيری، گيالس و گردو؛ .9 ضريب امنيت: به شوند سكونت مردم بومی ضريب امنيت بااليی دارد؛ ٠١. امكانات رفاهی: امكانات رفاهی و اقامتی در شهرستان قزوين وجود دارد؛ ١١. خوراکهای بومی ويژه: قيمهنثار، ديماج، شيرينپلو و آش دوغ از خوراکهای بومی شهرستان قزوين و پيرامون آن است.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran