Iran Newspaper

به امریکاییها اعتماد نکنید؛ منتظر فرصت برای ضربهزدن هستند

-

حیدرالعباد­ی، نخســت وزیر عراق که روز گذشــته از عربســتان وارد ایران شد، با رهبر معظم انقالب و رئیس جمهوری کشورمان دیدار و گفتوگو کرد.

به گزارش پایگاه اطالعرسانی دفتر رهبرمعظم انقالب، حضرت آیتاهلل خامنهای در دیدار آقای حیدر العبادی نخســت وزیر عــراق و هیأت همراه بــا تجلیل از وحــدت و انســجام همــه جریانهای سیاســی و مذهبــی عــراق در مبــارزه بــا داعــش، «نیروهــای مردمــی» را پدیدهای مهــم و مبارک و عامــل اقتــدار در عراق خواندند و بــا تأکید بر لزوم حفــظ یکپارچگــی ســرزمین عــراق، گفتنــد: بایــد در مقابــل امریکاییهـ­ـا هشــیار بود و بــه هیچ وجه بهآنها اعتماد نکرد زیرا امریکا و اذناب او، مخالف «اســتقالل، هویت و وحدت عراق» هستند. ایشان بــا اشــاره بــه حضــور نیروهــای داعش تــا نزدیکی بغــداد در یک مقطع از زمان، خاطرنشــان کردند: اکنــون داعش در حال فرار و خروج از عراق اســت و ایــن موفقیــت تحســین برانگیز، نتیجــه وحدت و انســجام درونــی در عــراق و همچنیــن سیاســت درســت دولت عراق در اعتمــاد به نیروهای جوان و مؤمن عراق و حضور آنها در وسط میدان است.

رهبــر انقــالب اســالمی بــه مخالفــت امریــکا و اذنــاب او بــا «حشدالشــعب­ی» یــا همــان نیروهای مردمــی، اشــاره کردنــد و افزودنــد: مخالفــت امریکاییها با نیروهای مردمی به این علت است که آنها میخواهند عــراق، عامل مهم اقتدار خود را از دست بدهد. حضرت آیتاهلل خامنهای تأکید کردند: به هیچ وجه بــه امریکاییها اعتماد نکنید زیــرا آنهــا منتظر فرصت هســتند تا ضربــه خود را وارد کننــد. ایشــان، بــروز اختالف و دو دســتگی در عــراق را فرصت مورد نظر امریکا برای ضربه زدن خواندنــد و گفتنــد: نباید این فرصت بــه آنها داده شــود ضمن آنکه بایــد از ورود نیروهــای امریکایی به عراق به بهانه آموزش و مسائل دیگر جلوگیری کــرد. رهبــر انقــالب اســالمی بــا تأکیــد بــر اینکــه مخالفــت امریکاییهـ­ـا بــا داعش واقعی نیســت، خاطرنشان کردند: امریکاییها و برخی کشورهای تابــع آن در منطقــه، بهدنبال نابودی و ریشــهکنی داعش نیســتند زیرا داعش با حمایــت و پول آنها بهوجود آمده اســت و تمایل دارند یک داعشی که در مشت آنها باشد، در عراق باقی بماند. حضرت آیتاهلل خامنهای ضمن تقدیر از رسیدن نیروهای عراقــی بــه مــرز ســوریه، آن را حرکتی راهبــردی و بزرگ خواندند و بر لزوم حفظ آن، تأکید کردند.

ایشــان بــر لــزوم حفــظ یکپارچگــی ســرزمین عــراق اشــاره کردنــد و گفتنــد: جمهوری اســالمی ایران بهعنوان همســایه، با برخــی زمزمهها مبنی بــر برگزاری همهپرســی بــرای جدایــی یک بخش از عــراق مخالــف اســت و دامــن زننــدگان بــه این موضــوع را مخالفــان اســتقالل و هویــت عــراق میداند. رهبر انقالب اســالمی با اشــاره به «غنای مادی، انسانی و تاریخی عراق» تأکید کردند: عراق با چنین ریشه و تمدن تاریخی و فرهنگی و انسانی، باید یکپارچه بماند و حق چنین کشوری، ایستادن روی پای خود و مقابله قدرتمندانه با کسانی است که به دنبال برخورد با عراق هستند.

حضــرت آیتاهلل خامنــه ای با ابــراز امیدواری بــرای فائــق آمــدن دولــت عــراق بــر مشــکالت و آرزوی فردایــی بهتــر برای ملــت عــراق، افزودند: دولــت عــراق بایــد از همــه جهــت تقویت شــود و وظیفه همه جریانهای سیاسی و مذهبی در عراق حمایت از دولت مستقر است. ایشان درخصوص روابــط دو جانبه ایران و عراق نیــز با تأکید بر لزوم گسترش هرچه بیشتر روابط در زمینههای مختلف گفتند: باید از برخی مشکالت اداری موجود در راه گســترش روابط عبور کرد و ســطح همکاریها را تا آنجا که ممکن است ارتقا داد.

در ایــن دیــدار که آقای جهانگیــری معاون اول رئیــس جمهوری نیز حضور داشــت، آقــای حیدر العبــادی نخســت وزیــر عــراق ضمــن قدردانــی از حمایتهــای جمهــوری اســالمی ایــران در مبــارزه با داعش، هــدف از دیدار خــود را گفتوگو بــرای گســترش هرچه بیشــتر روابــط دو کشــور در عرصههای مختلف بیــان کرد و گفت: امروز عراق در مقابله با داعش منســجم و متحد است و همه جریانهــای سیاســی و مذهبــی بــر لزوم اســتمرار مبــارزه بــا داعــش تــا ریشــهکنی آن متفــق القــول هســتند. وی نابودی داعش را امکانپذیر خواند و با تأکید بر لزوم اســتمرار حمایتهای ایــران، افزود: مــا به کمــک و مســاعدتها­ی جمهوری اســالمی ایــران در مرحلــه مبــارزه با داعــش و همچنین در مرحله پس از داعش کــه مرحله ثبات و آرامش و ســازندگی است، نیازمندیم. نخست وزیر عراق به ریشــههای تاریخی،فرهنگی و اجتماعی روابط دو ملت ایران و عراق اشاره و تأکید کردند: ما به دنبال گســترش روابط با ایــران در همه زمینهها از جمله افزایش خدماترسانی برای سفر زائران ایرانی به عتبات عالیات هســتیم و خدمت بــه زوار ایرانی را افتخار خود میدانیم. ■ دیدار العبادی با روحانی

حیــدر العبادی، بــا رئیسجمهوری نیــز دیدار و گفتوگــو کــرد. بــه گــزارش پایگاه اطالعرســا­نی ریاســت جمهــوری، حســن روحانــی در دیــدار بــا العبــادی موفقیتهــا­ی دولت، ارتــش و نیروهای مردمی عراق در مبارزه با تروریسم را تبریک گفت و تصریــح کــرد: «آزادی موصل به عنــوان نمادی برای پایان تروریســم و جشن پیروزی ایران، عراق، ســوریه و همــه کشــورهایی در منطقــه اســت که با معضل بزرگ تروریسم در حال مبارزه هستند.»

روحانــی مبارزه با تروریســم و ایجــاد امنیت در منطقــه را در گرو همکاری، هماهنگی و مشــارکت همه کشــورها دانســت و اظهار داشت: «جمهوری اســالمی ایران که پیروزی بر تروریســته­ا و امنیت ملــت عــراق را موفقیــت و امنیــت خــود میداند، پیوسته در کنار ملت عراق بوده و خواهد بود.»

رئیــس جمهوری تشــدید اقدامات تروریســتی و فعالیتهــا­ی تروریســته­ا در منطقه را بخشــی از نقشــه شــوم صهیونیســت­ها ذکــر کــرد و گفــت: «مبــارزه با تروریســم نباید باعث کمرنگ شــدن و به فراموشــی ســپردن مســأله قدس و خطــر رژیم صهیونیستی در منطقه شود.»

رئیــس جمهــوری در بخش دیگری از ســخنان خود به مســأله ضــرورت تســریع در الیروبی اروند رود در چارچــوب توافقات موجود دو کشــور اشــاره کــرد و اظهــار داشــت: این مســأله ضمن تســهیل حمــل و نقل دریایی میــان دو کشــور، باعث رونق و توســعه بیــش از پیش بنــادر بصره، خرمشــهر و آبادان خواهد شد.

وی در ادامــه بر ضرورت حفظ تمامیت ارضی کشورها در منطقه و عدم هرگونه تغییر جغرافیایی در مرزها تأکید کرد و گفت: «تغییرات جغرافیایی و تجزیــه، غیرقابل قبول و به نفع هیچ کشــوری در منطقه نیســت و جمهوری اســالمی ایران از عراق یکپارچــه و متحــد حمایت میکند و بــی تردید هر حرکتــی که وحــدت و یکپارچگی عراق را تضعیف کند به نفع هیچ کس و مورد قبول نخواهد بود.» ■ عراق مصمم به گسترش روابط با ایران است

العبــادی نیــز در این دیدار تأکید کــرد که عراق مصمم اســت روابــط خــود را در همــه زمینهها با جمهوری اسالمی ایران گسترش دهد.

نخســت وزیر عراق همچنین تقویت همکاری همــه کشــورهای منطقــه و بویــژه تهــران و بغداد در مبــارزه بــا تروریســم را ضــروری خوانــد و تأکید کــرد: تروریســته­ای داعــش هیــچ حــد و مــرزی نمیشناســن­د و همه کشــورها باید در مبارزه با این تهدید مشترک، مشارکت و همکاری کنند. ■ دیدار نخست وزیر عراق با جهانگیری

وی پیــش از دیــدار بــا مقامــات عالــی ایــران در مذاکراتــی خصوصــی پیرامــون راهکارهــا­ی توســعه مناســبات دوجانبــه و مهمترین تحــوالت منطقهای و بینالمللــ­ی بــا جهانگیــری رایزنی کرد. بــه گزارش مهر، جهانگیری در نشســت خبری مشترکی که پس از این دیدار دو جانبه برگزار شــد با تأکید بر گســترش همکاریهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دو کشور، گفت: «درباره توسعه صادرات گاز، احداث خط آهن شــلمچه به بصــره و همچنیــن ریزگردهــا و اروند رود مذاکراتیرا­داشتیم.امیدواریما­ینمسائلباد­ستورات آقاینخستوز­یروپیگیریه­ایمانتیجهب­رسد.»

نخســت وزیــر عــراق روز گذشــته پــس از آن بهتهران آمد که در نخستین روز سفر منطقهایاش به ریاض پایتخت عربستان سعودی سفر کرده بود. العبادی پس از دیدار با مقامات عالی کشورمان به کویت و قطر سفر خواهد کرد. ریاض، تهران، کویت و دوحــه؛ ترکیب مقاصدی که از تالش بغداد برای خــودداری از موضعگیــری له یا علیــه جبههبندی کشــورهای منطقــه حکایــت دارد. موضعــی که در پاســخ او به ابــراز تمایل ریاض به همکاری بیشــتر با عــراق و آنجا که خطاب به شــاه ســعودی گفت: «روابط ما بر اساس منافع ملت ما است و در روابط متنوع خود با کشورهای مختلف جهان و همسایه، استقالل در تصمیمگیری خود را حفظ میکنیم»، مشــخص بود. این در حالی بــود که العبادی پیش از آغــاز ایــن ســفر و در واکنــش بــه اظهــارات «ایاد عالوی» معاون رئیس جمهــوری عراق که مدعی دخالــت ایران در عراق و دامــن زدن به فرقهگرایی از ســوی ایران شــده بود؛ گفت: «اگر تمام دنیا را به ما بدهند یا عراق را مجانی بازسازی کنند، ما اجازه نمیدهیم که از خاک عراق به ایران تجاوز شود.»

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran