Iran Newspaper

۵۱ سال حبس برای قاضی کهریزک

سخنگوی قوهقضاییه خبر داد

- خسرو مبشر

ســخنگوی قــوه قضائیه محکومیــت یکــی از قضات پرونــده کهریــزک را تأیید کرد. حجتاالســا­لم والمســلمی­ن محسنیاژهای روز گذشــته در نشست خبری و در پاســخ به ســؤال «ایران» مبنی بر اینکه آیا ادعاهای مطرح شــده در فضای مجازی درباره بازداشت «علی اکبر حیدریفر» یکی از قضات پرونده کهریزک به اتهام فساد اقتصادی و تحمل کیفر وی در اوین درست است، گفت: این فرد دو پرونده دارد، در پرونده قبلی وی، ســه اتهام وجود داشــت که نســبت به هر کدام محکومیت سنگین گرفته، اما با توجه به اینکه باید اشد مجازات برای وی اجرا شود، برای این فرد حکم 15 سال حبس صادر شده و در حال تحمل کیفر اســت. البته پرونده دیگر این فرد در دادســرا در حال رســیدگی اســت و هنوز به نتیجه نرسیده است.

احضارانتخا­باتیاستاند­ارانوفرمان­داران

ســخنگوی قوه قضائیه درباره رسیدگیهای قضایی به پروندههای تخلفات انتخاباتی گفت: گزارشهایی از دستگاههای نظارتی، امنیتی، شورای نگهبان و همچنین تعدادی شــکایت شــده که در مرجع قضایی در حال رسیدگی است؛ البته برخی از اینها جرم نبود و تخلف بود و به دستگاه ذیربط ارجاع شد. برخی موارد هم که آمده نیاز به شــاکی خصوصی دارد. وی افزود: تاکنون6 اســتاندار و چند فرماندار و تعدادی از رؤسای برخی دستگاهها برای تحقیق احضار شدند و پرونده آنان در دادســرای تهران در حال رســیدگی است، اما درخصوص این پروندهها هنوز کیفرخواســ­تی صادر نشده است. معاون اول قوه قضائیه درباره پیگیری حقوقهــای نجومی و پروندههای مرتبط با ایــن موضوع گفت: دولت عمدتاً نسبت به اصالح این موضوع در آینده اقدام کرده اما دیوان محاسبات کار ســنگینتری را انجــام داد بــا ایــن حــال از ناحیه دیوان محاســبات و دولت کسی به عنوان مجرم به قوه معرفی نشد. قوه قضائیه گزارشهای دستگاههای نظارتــی را پیگیــری کرد و االن 5 نفر در این زمینه بازداشــت هســتند و یک نفر اخیــراً بازداشــت شــد که ظاهــراً به طــور متوســط در نیمــه اول 95 و نیمه دوم 49، متوســط ماهیانه 140 میلیون تومان دریافت میکرده اســت. البته این فرد اتهامــات دیگری هم داشــته و افرادی هم در حال رفت و آمد هســتند اما هنوز پروندهای منتهی به حکم نشــده اســت. وی درخصوص متواری شــدن دو نفر مرتبط با پرونده دانیال زاده (پروندههای فساد اقتصادی)، گفت: یک نفر در این ارتباط متواری شد و االن در داخل کشور نیست اما خود این متهم (دانیالزاده) بازداشــت اســت و از افراد دیگر مرتبط با این پرونده هم تحقیق و بازجویی در حال انجام است و هنوز کیفرخواستی برای این پرونده صادر نشده است.

مفهوم «آتش به اختیار»

وی درخصــوص برداشــتها­ی متفــاوت از جملــه «آتش به اختیــار» که از سوی رهبر معظم انقالب مطرح شد، گفت: صحبت رهبر معظم انقالب کامالً شــفاف و بدون ابهام اســت. مثالً اگر وزارت ارشــاد کار خود را به درســتی انجام نداد، ســینماگرا­ن باید عقب بنشــینند یا باید فیلمهای فاخر تولید کنند؟ افراد قانونــدان و کســانی که صــد درصد ملتزم به قانون هســتند، هیچ گاه خواســتار حرکــت خالف قانون نیســتند و اگر کســی کاری خــالف قانون انجام دهــد، با او برخورد قانونی میشود.

داعشیهامحا­رب هستند

محسنی اژهای همچنین درباره اینکه رئیس قوه قضائیه اعالم کرد کسانی که با دشمن همکاری کنند برخی محارب و برخی مفسد فی االرض هستند گفت: اینکه چه کسی محارب و چه کسی مفسد فی االرض است، قانون مشخص کرده و یکــی از مصادیــق آن عضویت در گروهی اســت که مســلحانه با نظام مقابله میکنــد. قطعــاً تمام اعضای آن گروه محارب محســوب میشــوند و اینکه چه کسی اعدام میگیرد یا خیر، بستگی به دادگاه دارد. کسانی که جزو گروه داعش هســتند و این گروه علیه کشــورهای اســالمی و جمهوری اســالمی اعالم جنگ کرده، محارب محسوب میشوند.

بازداشت٠٥ قاضی،کارشناسووک­یلمتخلف

ســخنگوی دستگاه قضا درباره نظارت شــدید بر محاکم قضایی هم گفت: دادســتان کل کشــور در ســال 95 نظارت خود را بر محاکــم، ضابطان قضایی و دیوان عالی کشور افزایش داد و همچنین شاهد نظارت هر چه بیشتر حفاظت و اطالعــات قوه قضائیه، تشــدید نظارت دادســرای انتظامی قضات به صورت برنامههــا­ی مــوردی، آشــکار و مخفیانــه بودیــم کــه بــه بازداشــت 50 قاضی، کارشــناس و وکیــل متخلف و 185 نفــر از دالالن و کارچاقکنها و کســانی که با جعــل عنــوان قضایــی از مردم کالهبــردا­ری و چهــره قوه قضائیــه را مخدوش کردند،انجامید.

برنامههایه­فتهقوهقضائ­یه

محســنی اژهای در ابتدای این نشســت با اشــاره به هفته قوه قضائیه گفت: هفته قوه قضائیه از اول تیر آغاز میشــود و تا هفتم تیرماه روز شــهادت شــهید بهشــتی ادامه دارد.معاون اول دســتگاه قضا با گرامیداشت هفته قوه قضائیه، به عناوین روزهای هفته قوه قضائیه اشاره و تصریح کرد: قوه قضائیه و اهمیت امنیــت همهجانبــه، قوه قضائیــه و همکاری با ســایر قوا برای مبــارزه با مظاهر فساد، قوه قضائیه و اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید و اشتغال، قوه قضائیه و خدمت آسانتر به مردم، قوه قضائیه و تجدید بیعت با آرمانهای امام راحل، قــوه قضائیه و بصیرت انقالبی، قوه قضائیه و تجلیل از شــهدا عناوین انتخابی برای روزهای هفته قوه قضائیه اســت. وی افزود: ســوم تیر مسئوالن قضایی در مرقد امام راحل حضور مییابند. روز نهم تیر حضور همه رؤسای دادگستریها و مسئوالن قضایی در نماز جمعه و سخنرانی در خطبهها را شاهد خواهیم بود و روز یازدهم تیر هم نشست سراسری با حضور مسئوالن عالی کشوری و لشکری برگزار میشود.محسنی اژهای به دیدار مسئوالن قضایی با رهبر معظم انقالب اشــاره و تصریــح کرد: ایــن دیــدار روز دوازدهم تیــر انجام میشــود. رئیس قوه قضائیه هم روز چهاردهم تیرماه با مردم از طریق رسانه ملی صحبت میکند..

والیتی: تعامل با اروپا رو به پیشرفت است

یــک عضو هیــأت عالی نظــارت بر برجــام مصوبه اخیر ســنا را ناقــض بندهای مختلــف برجــام دانســت و گفــت: آقــای ظریــف در نامــه بــه خانــم موگرینی، اروپاییها را به صراحت به نقض بندهای ‪7۲ ۶۲،‬ و 8۲ برجام ارجاع داد.

به گزارش ایســنا، علیاکبر والیتی خاطرنشــان کرد اروپاییها تصدیق کردند که برجام از جانب امریکا نقض شده است. طبعاً وقتی اروپاییها این موضوع را تصدیق میکنند در روابط تجاری با کشورمان وقفه ایجاد نخواهند کرد و تعامل ما با آنان در حوزه تجاری رو به پیشرفت است.

والیتــی بــا یادآوری اینکــه امریکا و دیگر اعضــای 5+1 متعهد شــدهاند از هر کاری که مستقیم یا غیرمستقیم برجام را دچار مشکل کند بپرهیزند و با وجود پایبنــدی ایران به تعهداتش؛ مصوبه ســنا قطعاً با روح و متــن برجام مغایرت دارد، گفت: «آنچه اهمیت دارد این است که امریکاییها بار دیگر نشان دادند که قابل اعتماد نیستند و کسانی که اهل درک و سیاست جهانی هستند و امریکاییها را در صحنه جهانی آزموده بودند از ابتدا این باور را داشتند که آنان قابل اعتماد نیستند گرچه برخی شاید با خوش بینی این گونه بیان و القا میکردند که اگر ما هم مانند برخی دیگر با امریکاییها صحبت و با آنان مسالمتآمیز رفتار کنیم آنان هم با ما مسالمت جویانه رفتار می کنند و به قولشان وفادار خواهند بود.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran