Iran Newspaper

حمله موشکی به داعش، نماد اقتدار ملی ایران است

-

ســــخنگوی دولت حمله موشــــکی سپاه پاســــدار­ان انقــــاب اســــامی بــــه داعش در ســــوریه را نمادی از اقتــــدار ملی ایران دانســــت که نه فقط امنیت ملــــی ایران، بلکه امنیت منطقه را تأمین میکند.

بـــه گـــزارش «ایـــران»، محمدباقر نوبخت دیروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت: اگر 29 اردیبهشت نمادی از انســـجام ملی است، پاسخی کـــه نیروهای مســـلح و ســـپاه عزیز به تروریستهای داعش دادند، نمادی از اقتدار ملی است.

وی داعــــش را یک پدیده تروریســــ­تی توصیــــف کــــرد کــــه امنیــــت منطقــــه را مخــــدوش کــــرده و افــــزود: اقــــدام ســــپاه پاسداران نشان داد که جمهوری اسامی ایران در راه مبارزه با تروریستها همواره امنیــــت منطقــــه را در صــــدر برنامههای خود دارد، از این رو کشــــورها­ی همســــایه از اقتدار ملی ایران باید خرســــند باشند و احســــاس آرامش کنند. نوبخــــت با بیان اینکه باید قــــدردان فرزندان ما در ســــپاه پاسداران باشــــیم، اظهار کرد: در کنار این اقدام نظامی، نیروهای امنیتی و سربازان خوشــــنام و گمنــــام امــــام زمان(عج) نیز توانستند با شناســــای­ی کانونهای وارداتی تروریستها، آن اقدام را تکمیل کنند که ما نیز باید با وحدت، زمینه گسترش این امنیت را فراهم کنیم. ■ پشــــتیبا­نی دولــــت از فعالیتهـــ­ـای موشکی

سخنگوی دولت در پاسخ به این سؤال کــــه موضع دولــــت در قبــــال تحریمهای موشکیاخیرس­نایامریکاچ­یست،گفت: صریحتریننظ­ردولتدربار­هتقویتبنیه دفاعــــی و افزایش توانمنــــ­دی جمهوری اســــامی ایران از ســــوی رئیس جمهوری بیان شــــد و ایشــــان بــــا صراحــــت اعام کردنــــد که دولــــت از همــــه فعالیتهای موشکی سپاه و نیروهای مسلح جمهوری اســــامی ایــــران پشــــتیبا­نی کــــرده و هیچ محدودیتـــ­ـی برای تقویت بنیــــه دفاعی و افزایش توان موشکی کشور قائل نیست و از هر نوع فعالیتی از جمله فعالیتهای مطالعاتـــ­ـی، اجرایی و آزمایش موشــــکی دفاعمیکند.

نوبخت با تأکید بر اینکه توان دفاعی ما قابــــل مذاکــــره، مماشــــات و انعطاف با هیچ یــــک از دولتهای زیــــاده خواه از جمله امریکای روســــیاه نیســــت، اضافه کــــرد: رفتارهــــ­ای امریکا، بویــــژه همراهی با دولتهای ارتجاعــــ­ی منطقه از جمله عربستان نشان داد که شعارهایش دروغ و فریبی بیش نیســــت، از این رو ایران نیز صرفــــاً باید به منافــــع و امنیت ملی خود توجه داشته باشد. وی گفت: البته امنیت ملی ما مخل امنیت منطقه و کشورهای همســــایه نیســــت و فعالیتهای دفاعی و تقویت بنیه دفاعی کشــــور در چارچوب دکترین دفاعی ما یعنی بازدارندگی ادامه مییابد.

ســــخنگوی دولت همچنین در پاسخ به اینکه آیا حمله موشکی سپاه به تأیید شــــورای عالی امنیــــت ملی رســــیده بود نیــــز افزود: تنبیه و مجازات تروریســــ­تها از سوی ســــپاه باید انجام میگرفت. این اقدام یک مسیری دارد که آنان این مسیر را رعایــــت میکننــــد، ضمــــن اینکه آنچه باید در دســــتور شــــورای عالی امنیت قرار بگیرد، به شــــورا منعکس خواهد شــــد و آنچه صورت گرفته هم در مسیر درست، منطقی و طبق روال کشــــور انجام شــــده اســــت. نوبخت در پاســــخ به این پرسش که آیا برجام محدود کننده برنامه دفاعی کشور اســــت، گفت: برجام محدودکننده فعالیتهای دفاعی و موشکی ما نیست، زیرا برجام فقط توافقی در حوزه مســــائل هستهایبود.

نوبختدربار­هوضعیتمؤسس­همالی ثامن با اشاره به تعهد بانک مرکزی مبنی بر ســــاماند­هی بازار غیر متشــــکل پولی و تقویت نظــــام بانکی و ادغــــام بانکها و مؤسســــات، اظهار کرد: البته در راه ادغام مؤسسات مالی یک مقاومتهایی انجام میشــــود که آثارش را روی سپردهگذارا­ن به جــــا میگــــذار­د. وی ضمــــن غیرقابل قبــــول خوانــــدن تحریک ســــپردهگ­ذاران برای جلوگیری از اقدامات بانک مرکزی، خواستار اطاعرسانی دقیق بانک مرکزی در اجــــرای برنامههای خود شــــد و افزود: به همه ســــپردهگ­ذاران در این مؤسسات اطمینان میدهم که نگران نباشند، زیرا بانک مرکزی در جهت اســــتیفا­ی حقوق آنها اقــــدام میکند البتــــه در هیچ کجای دنیا، هیچ بانکی نمیتواند همه پولهای ســــپردهگ­ذاران را یکجــــا بــــه همــــه آنهــــا برگرداند، زیــــرا این منابع را در محلهای مختلفسرمای­هگذاریمیکن­ند. ■ اســـتفاده دولـــت از حمایتهـــا­ی رهبری برای پاسخ به مطالبات مردم

نوبخت همچنین خبرها و درصدهای اعام شده برای تغییر کابینه را گمانهزنی دانســــت و تصریح کرد: رئیس جمهوری مصمم اســــت به مطالبات مردم پاسخ بگوید و تــــاش میکنــــد کابینــــه کارآمد هماهنگتر، با نشاط تر و مؤثرتر را شکل بدهد. رئیس جمهوری اکنون همه اظهار نظرهــــا را میشــــنود و نهایتاً آنچــــه را که خودش در برابر مردم تعهد داده است، انجام میدهد. همان طــــور هم که همه دولتها از حمایت رهبری بهره بردهاند، دولــــت دوازدهــــ­م هــــم از حمایتهــــ­ای رهبری اســــتفاد­ه میکند تــــا به مطالبات مردم پاسخ دهد. وی همچنین از تداوم طرح تحول ســــامت در دولت دوازدهم خبر داد. ■ تعییناعتبا­ربرایآبوبر­ق

نوبختهمچنی­نبااشارهبه­مأموریت دولت برای حل مشکل آب و برق استان سیستان و بلوچســــت­ان نیز گفت: دوشنبه گذشــــته همراه وزیــــر نیرو به این اســــتان ســــفر کردم، پیــــش از این وزیــــر نیرو هم از ســــوی رئیس جمهوری موظف شــــده بود گزارشــــی در مــــورد وضعیــــت آب و برق منطقه به اطاع وی برســــاند که این گزارش در هیأت وزیران داده شد. سازمان برنامــــه و بودجه هم 9 طرح برای آب و 3 طــــرح برای برق ارائــــه داد و حدود هزار و 622 میلیارد تومان برای حوزه آب و 175 میلیارد تومــــان برای حــــوزه برق تعیین اعتبار شــــد که در ســــفر دیروز، اجرای این طرحها آغاز شد.

ســــخنگوی دولــــت دربــــاره تأخیــــر پرداخــــت دســــتمزد حقالتدریسـ­ـــیها و حواشی ایجاد شده نیز اظهار کرد: دولت با تنگناهــــ­ای مالی مواجه اســــت و تأخیر در پرداختهـــ­ـا بــــه دلیــــل بیتوجهی به فرهنگیان نیست. دولت اعتبارات وزارت آمــــوزش و پــــرورش را دو برابــــر کــــرده و بخشــــی از بدهی و معوقات فرهنگیان را نیز پرداخت کرده است. من قول دادم تا پایانخرداد­ماهمعوقاتح­قالتدریسیه­ا و بودجه تصحیح اوراق پرداخت شود اما توجه داشته باشــــیم که منابع دولت هم محدود اســــت. وی درباره قرارداد شرکت نفت با توتال برای تکمیل پارس جنوبی و ابراز نگرانی منتقدان دولت در این زمینه خاطرنشــــ­ان کــــرد: در تنظیــــم چارچوب قراردادهــ­ــای نفتــــی، دولت یــــک فرآیند طوالنی و پرپیچ و خم را طی کرده اســــت تا دغدغــــه منتقدان را هم بشــــنود. هیچ نهــــادی حســــاستر از دولت بــــرای عقد این قراردادها نیست البته از اینکه منافع ملی مورد توجه برخی کانونها قرار دارد استقبالمیک­نیم.

ســــخنگوی دولت درباره پیام شفاهی رئیس جمهوری به امیر قطر که در ســــفر جابــــری انصــــاری بــــه این کشــــور منتقل شــــد، با بیان اینکه این پیام درباره امنیت منطقه و بهبود روابط دوجانبه بود، اظهار کرد: خوشبختانه همیشه قطر به مسائل منطقــــها­ی موضع معقولتری نســــبت به برخی کشــــورها­ی دیگر داشــــت. البته کشــــورها­ی دیگری هم در حــــوزه جنوب خلیج فارس هســــتند که از سیاستهای اشــــتباه عربستان تبعیت نمیکنند. قطر هزینه این تفاوت نظر خود با عربستان را پرداختمیکن­د.

وی در پاســــخ بــــه این پرســــش که آیا دولــــت برنامــــه­ای بــــرای تقویــــت روابط تجاری با قطــــر دارد، تصریح کرد: یکی از بندهای سیاســــته­ای اقتصاد مقاومتی معطــــوف اســــت بــــه بهبــــود روابــــط بــــا کشورهای همسایه و منطقه که قطر هم در این چارچــــوب میگنجد. ما در جهت بســــط و گســــترش روابط تجــــاری با قطر کــــه در چارچــــوب سیاســــته­ای اقتصاد مقاومتیاست،اقداممیکنی­م.

نوبخت با بیان اینکه در شرایط فعلی قطــــر همه کشــــورها باید کمــــک کنند که این مرحله گذار کــــه طوالنی نخواهد بود با موفقیت سپری شود، اظهار کرد: نباید یک بدعت جدید ایجاد شــــود و کشــــورها فکر کننــــد از طریــــق حصر اقتصــــاد­ی یا برخورد خشــــن میتوانند سیاســــته­ای خــــود را بر کشــــورها­ی همســــایه تحمیل کننــــد. همه بایــــد کمک کننــــد این روش غیرمنطقـــ­ـی و خشــــن جــــای خــــود را به روابط حســــنه و منطقی بدهد. ما به حل این مشــــکل از طریق گفتوگو اســــتقبا­ل میکنیم.

ســــخنگوی دولــــت در ابتــــدای ایــــن نشســــت نیــــز بخشهایــــ­ی از گــــزارش دستاوردهای شــــورای اجتماعی کشور در کاهش آسیبهای اجتماعی که یکشنبه گذشته در حضور رئیس جمهوری مطرح شــــد را بیان کرد. کاهش 7 درصدی قتل، کاهــــش 16 درصــــدی نــــزاع و درگیــــری جمعــــی، 25 درصد شــــرارت، 22 درصد مزاحمــــت نوامیــــس، 17 درصدی تجاوز به عنف، 8 درصدی مسائل ناموسی و 3 درصدی سرقت از دستاوردهای این شورا در سال 95 نسبت به سال 94 بوده است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran