Iran Newspaper

فعالیت آتشفشان «تفتان» علت احتمالی انتشار بوی نامطبوع در خاش

52 نفر راهی بیمارستان شدند

- فریبا خان احمدی

روز گذشــته انتشــار بــوی نامطبــوع و غیرعــادی در شــهر خــاش اســتان سیســتان و بلوچســتان موجــی از نگرانیهــا و واکنشهــا را در میــان شهروندان شمال این استان و کاربران شــبکههای اجتماعــی بــه راه انداخت و بــه ســوژهای مورد بحث تبدیل شــد. برخــی از کاربران و شــهروندان خاش دلیل اصلی این بوی بد را به تولید گاز آمونیــاک در شــهرک صنعتــی خاش ربــط میدهنــد و عدهای نیــز فعالیت آتشفشــان کــوه تفتــان را در بــه وجــود آمــدن ایــن بوی غیــر عــادی محتمل میداننــد. در این میان البته برخی نیز با دامن زدن به بازار شایعات پا را فراتر گذاشته و در همان ساعات اولیه انتشار بو به نقل از ســتاد بحران استان اعالم کردند که مردم شــهر خــاش را تخلیه کنند.

در حالــی کــه عــدم اظهــار نظــر مســئوالن ســتاد مدیریــت بحــران سیســتان و بلوچســتان در ســاعات اولیــه انتشــار ایــن خبــر به داغ شــدن بــازار شــایعات کمــک کــرد و موجــی از نگرانیهــا را در بیــن اهالــی ایــن شــهر بــه راه انداخــت مدیــرکل دفتــر مدیریت بحران اســتاندار­ی سیســتان و بلوچســتان دراطالعیــ­ه کوتاهــی اعالم کرد که دادههای دریافتی نشــان میدهــد بــه احتمــال زیــاد ایــن بــوی نامطبوع بر اثر فعالیت آتشفشان کوه تفتان است اما هنوز علت بهطور دقیق مشــخص نشــده و تا زمان ارائه نشدن نتایج تحقیقات کارشناسان نمیتوان اظهار نظر قطعی داشت.

رضــا اربابی این را هم گفت که یک تیم تخصصی محیط زیســت استان و گروه زمین شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان جهت بررسی علت انتشار بــو به منطقه اعزام شــدهاند و در حال بررسی موضوع هستند و مردم از تردد بیمورد در شهر خودداری کنند. وی با تأکید بر اینکه شــرایط در خاش عادی است و هیچ بوی نامطبوعی احساس نمیشود گفت: نشست ستاد مدیریت بحران اســتان تشکیل شده و مسئوالن مربوطه لحظه به لحظه در حال رصد و پیگیری این حادثه هستند.

دقایقی بعد از انتشار بوی نامطبوع از بامــداد روز گذشــته 52 نفــر از شــهروندان خاش به علت مشــکالت تنفسی و با عالئم تنگی نفس، سردرد و تهوع روانه بیمارستان شدند.

رئیــس دانشــگاه علــوم پزشــکی زاهــدان بــا اشــاره بــه اینکه بــا کاهش شــدت بو در سطح شــهر روند کاهش مراجعین به بیمارستانه­ا شروع شده اســت، به روزنامه ایران گفــت: پس از این بحران 52 نفر از مراجعهکنند­گان که عمدتاً دارای بیماریهای زمینهای بودند به علت استشــمام بــو با عالئم تنگی نفس، ســردرد، تهوع و ســوزش پوست به بیمارســتا­ن مراجعه کردند کــه همگی بهصــورت ســرپایی درمان شــدند و 19 نفــر بــه علت حساســیت تنفســی در بیمارســتا­ن بســتری و ترخیص شدند اما همچنان 4 نفرشان در بیمارســتا­ن هســتند که ســه نفر در بخش و یک نفر در سی سی یو بستری است و از ســاعت 5 صبح مراجعهای در اثــر ایــن آلودگــی بــه بیمارســتا­ن نداشتهایم.

بــه گفتــه دکتــر میــری، در پــی این شــرایط یــک تیــم تخصصــی جهــت بررســی وضعیــت و علــت حادثــه به خــاش اعزام شــدهاند و در اطالعیهای از مردم خواســته شــده تا حد امکان تا زمان رفع کامل بوی نامطبوع از منزل خارج نشــوند و در صورت بروز هرگونه عالئم تنفســی، گوارشــی و پوســتی به پزشــکان مســتقر در درمانگاههـ­ـا یــا بیمارستانم­راجعهکنند.

آنطــور کــه رئیــس دانشــگاه علــوم پزشکی زاهدان اعالم کرد، بررسیهای دقیــق علمــی علــت انتشــار بــوی نامطبوع در شــهر خاش از سوی مراکز مختلــف علمی اســتان در حال انجام اســت امــا در جلســهای کــه در ســتاد مدیریــت بحــران اســتان سیســتان و بلوچســتان برای بررســی علت انتشار بــوی نامطبوع به ریاســت اســتاندار­ی در خاش تشکیل شده بود منبع انتشار بوی نامطبــوع و غیر عــادی، فعالیت کوه تفتان اعالم شد.

دکتــر میــری بــا اشــاره بــه جلســه مدیریــت بحران اســتان گفــت: حوالی ســاعت 3 و نیم صبح روز سهشــنبه بر اساس اعالم ستاد فوریتهای دانشگاه با خبر شدیم که انتشار و استشمام بوی نامطبوع و غیر طبیعی در ســطح شهر موجب نگرانی مردم شــده است. چند

ســاعت پس از فعالیت آتشفشانی کوه تفتانازبام­دادروزگذشت­هبوینامطبو­ع درســطح شــهر خــاش شــروع شــد اما نگرانــی مــردم به آن شــدت و هیجانی که در شبکههای اجتماعی به آن تأکید

میشــود، نبــود و بخشــی از مراجعات مردم به بیمارســتا­نها ناشــی از شوک وارده و اضطراب و استرس بوده است. بــه گفتــه دکتــر میــری، دانشــگاه علوم پزشکی زاهدان در همان ساعات اولیه

انتشار بو از افراد سالخورده، مبتالیان به بیماریهای ریوی و قلبی، زنان باردار و کودکان درخواست کرد حتیالمقدور تا رفع کامل بوی نامطبوع از منزل خارج نشوند.

 ??  ?? مدیرکل دفتر مدیریت بحران اســتاندار­ی سیســتان و بلوچســتان دراطالعیه کوتاهی اعالم کرد که دادههای دریافتی نشان میدهد به احتمال زیاد این بوی نامطبوع بر اثر فعالیت آتشفشان کوه تفتان است اما هنوز علت بهطور دقیق مشخص نشده است
رئیس دانشــگاه علوم پزشــکی...
مدیرکل دفتر مدیریت بحران اســتاندار­ی سیســتان و بلوچســتان دراطالعیه کوتاهی اعالم کرد که دادههای دریافتی نشان میدهد به احتمال زیاد این بوی نامطبوع بر اثر فعالیت آتشفشان کوه تفتان است اما هنوز علت بهطور دقیق مشخص نشده است رئیس دانشــگاه علوم پزشــکی...

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran