Iran Newspaper

افزایش 5 برابری حداقل پرداختی به مددجویان تا پایان دولت دوازدهم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ضیافت افطار با خیرین خبر داد

- مریم جهانپناه

وزیــر تعــاون، کار و رفاه اجتماعی گفــت: در همه جوامع نوعی نابرابری وجود دارد که انواع مختلفی دارد، در نابرابری جوامع عدهایراحتو­عدهایسختزن­دگیمیکنندا­یندرحالیاس­ت که معیار انسانی و اخالقی بودن یک جامعه، میزان توجه افراد به اقشــار محروم و ضعیف جامعه اســت. به گزارش «ایران»، علی ربیعی در ضیافت افطار بهزیستی با خیرین در شیرخوارگاه آمنــه افزود: بچههای یتیم در مســیری قرار میگیرنــد که اگر در این مســیر برنامهای نباشــد نابرابریها­ی وحشــتناکی را تجربه میکننــد. از اینرو ما نبایــد اجازه دهیم کــه فرصتهای نابرابر اجتماعــی به این بچهها اجــازه ندهند تا آنها در جامعه حرکت کننــد. به گفته ربیعــی، امروز نیازمند جنبش عظیــم مددکاری هستیم و مدخل این جنبش باید بهزیستی باشد تا ضمن اینکه شــاهد شکلگیری گفت وگوی اجتماعی باشیم، بهزیستی را به بطن خانه وارد کنیم. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین در حاشیه این ضیافت از شناسایی خانوارهای نیازمند به صورت پایلوت خبر داد و گفت: سیاستهای حمایتی مقطعی نیست و ادامــه خواهد داشــت،چراکه جزو سیاســتهای دائمی دولت دوازدهــم اســت. وی درخصوص افزایش حداقــل پرداختی به مددجویان افزود: تا پایان دولت دوازدهم این میزان به پنج برابر میرسد. به گفته وی، نامنویسی در سامانه رفاهی و احصای آمار پشت نوبتیها از جمله روشهای مستقیم شناسایی مددجویان نیازمند است وهدف ما از حمایت، توانمندساز­ی است به نحوی که افراد با بهدســت آوردن توانمندی بتوانند از پوشش حمایتی خارج شــوند. در همین راســتا ســال گذشــته 21درصد معلوالن تحــت پوشــش ســازمان بهزیســتی از چرخه حمایتی بــه دلیل توانمند شدن خارج شدند. ربیعی با بیان اینکه برنامه اشتغال زنجیــرهای خواهــد بــود و به توانمندســ­ازی نهادهــای حمایتی هم تســری پیدا میکند درباره تسهیل شــرایط واگذاری کودکان بهزیســتی بــه خانوادهها بیان داشــت: ســال گذشــته بــه دنبال تسهیل شرایط، واگذاری کودکان به خانوادهها ۰3درصد افزایش یافت. متأســفانه بیشــتر خانوادهها داوطلب سرپرستی کودکان نوزاد هستند ،اما ما میخواهیم شرایط را به گونهای فراهم کنیم که خانوادهها کودک بزرگتر را هم به سرپرستی بپذیرند.

■ ازتوانمندس­ازیزنانسرپ­رستخانوارت­اکارآفرینی­آنها

شــهیندخت مــوالوردی معــاون رئیــس جمهــوری در امور زنــان و خانــواده نیز در ادامــه این ضیافت، به حمایــت از زنان سرپرســت خانوار اشــاره کرد و گفت: برای توانمندســ­ازی زنان سرپرســت خانوار برنامههای متنوعی را از مســیرهای مختلف پیگیری میکنیم، البته وظیفه ذاتی در این باره نداریم و متولیان دیگری هســتند که برنامههای مؤثری در این زمینــه دارند. وی افزود: اکنون در چارچوب شــورای اجتماعی کشــور طرح جامع توانمندســ­ازی زنان سرپرست خانوار را ارائه دادیم و امید است بزودی اعتبار درخواســتی بــا اولویت 15 اســتان اول اختصاص یابد،البته در این طرح توانمندســ­ازی اقتصادی مد نظر اســت. معاون رئیس جمهــوری در امور زنان و خانواده با بیان اینکه از ابتدای دولت یازدهم طرح پایلوتی را در شهر ری اجرا کردیم که فازهای مختلفی داشــت گفت: یکی از بندهای ماده ۰8 برنامه توســعه به توانمندســ­ازی زنــان سرپرســت خانــوار اختصاص یافته و معاونت زنان ملزم شــده اســت با همکاری وزارت رفاه برنامــهای تدوین کند که مقدمات آن فراهم شــده و امیدواریم برنامه اثربخشــی داشــته باشــیم که باید تا پایان برنامه ششم توســعه بــه اجرا درآمــده باشــد. وی به ارائــه آمارهایــی از زنان سرپرست خانوار پرداخت و عنوان کرد: طبق برآورد سرشماری عمومی در ســال ۰9، شمار زنان سرپرســت خانوار دومیلیون و پانصد هزار نفر بود که حتماً افزایش پیدا کرده است.

■ 0061متقاضی«فرزندخواند­گی»درکشور

انوشیروان محسنی بند پی رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز در این ضیافت با اشــاره به اینکه در کل کشور ۰۰9 شیرخوار و۰۰61 متقاضــی فرزندخواند­گی داریم گفت:براســاس آمار از این میزان حــدود 25 درصد این کودکان فاقد سرپرســت هســتند که ما برای آنها شناســنامه تهیه کــرده تا زمینــه واگذاریشــ­ان را فراهم کنیم مابقینیزبا­یدبهصورت«امینموقت»بهخانوادهه­اسپردهشوند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran