Iran Newspaper

گامی بلند برای برداشت حداکثری از چاه های نفت

تفاهمنامه همکاری شــرکت ملی نفت ایران و «انی» ایتالیا امضا شد

-

«آنتونیو وال» رئیس بخش باالدســـت­ی شرکت نفت انی ایتالیا عنوان کرد: انتقال فنـــاوری و دانش فنی روز در حوزه ازدیاد برداشـــت از مخازن یکیازاهداف­همکاریمحتم­لمیانانیوش­رکتملینفتا­یراناست

علی کاردر، مدیرعامل شـــرکت ملی نفت ایران در حاشیه این مراسم اظهارکرد:متنقرارداد­توسعهفاز11 پارسجنوبیب­اشرکتتوتال­فرانسه نهایی شده اســـت و با دریافت برخی مجوزهای باقی مانده و هماهنگی میان مدیران ارشد شرکتهای طرف قرارداد برای حضور در مراسم، این قراردادظرف­هفتههایآین­دهامضامیشو­د

مدیرعامل توتال: با سرمایه گذاری یک میلیارد دالری، تابستان امسال توسعه پارس جنوبی را آغاز میکنیم

گــــروه اقتصــــاد­ی/ انــــی ایتالیا، شــــل انگلیس و توتال فرانســــه؛ نام سه شرکت برتر نفتی اســــت که این روزها بیشــــتری­ن تفاهمنامهه­ــــای مطالعاتـــ­ـی با صنعت نفــــت ایــــران را بــــه خــــود اختصــــاص میدهند.شرکتهاییصا­حبتکنولوژی و ســــرمایه کــــه در رده بندیهای جهانی از نظــــر توانمندی صدرنشــــی­ن هســــتند. بدون شک، همکاری با این شرکتها در قالب قراردادهای جدیــــد نفتی به ایران نیز کمــــک خواهد کرد تــــا تکنولوژیها­ی موجود کشــــور را ارتقا دهــــد و منابع مالی ارزانقیمــ­ــت جــــذب کند. چرا کــــه یکی از شــــروط تفاهمهــــ­ا و توافقهــــ­ای جدیــــد همین انتقال تکنولوژی و سرمایه است. ظاهــــراً شــــرکتها­ی خارجی نیــــز با این شرط ایران موافقند.

در این راستا، روز گذشته شرکت ملی نفت ایران و انی ایتالیا با هدف مطالعات توســــعها­ی میدان گازی کیش و فاز سوم میــــدان دارخوین تفاهمنامــ­ــه همکاری امضــــا کردنــــد. در جریــــان امضــــای این تفاهمنامــ­ــه «آنتونیــــ­و وال» رئیس بخش باالدســــ­تی شرکت نفت انی ایتالیا عنوان کرد: انتقال فنــــاوری و دانش فنی روز در حوزه ازدیاد برداشــــت از مخــــازن یکی از اهــــداف همــــکاری محتمل میــــان انی و شرکت ملی نفت ایران است.

ازدیــــاد برداشــــت و افزایــــش ضریب بازیافــــ­ت نفــــت خــــام یکــــی از نیازهای ضــــروری امــــروز صنعت نفت ایــــران به شمار میرود که وزیر نفت از آن با عنوان یک ضرورت یاد میکند. بههمین خاطر این موضوع و توســــعه میادین مشترک اولویت اول قراردادهای جدید نفتی شده اســــت.معاون مدیرعامل شــــرکت ملی نفت ایران در امور مهندسی و توسعه در ایــــن خصوص گفت: ذخایر نفتی و گازی ثروت انباشته کشــــورند. اگر با استفاده از روشهــــای جدید ایــــن دخایــــر بازیافت

نشوند طی سالهای دور از دست خواهند رفت؛ از اینرو توجه به افزایش حداکثری ضریب بازیافت نفــــت جزو اولویتهای شرکت ملی نفت ایران است.

غالمرضا منوچهری افزود: همکاری باشرکتهایت­رازاولنفتی­وبینالمللی برای شـــرکت نفت ایـــران اهمیت دارد. این امر میتواند ضمن افزایش ضریب بازیافت انتقال تکنولوژی به شرکتهای ایرانـــی را بـــه همراه داشـــته باشـــد. به طوری که همکاری مشترک شرکتهای داخلی با شرکتهای صاحب تکنولوژی خارجی میتواند درآینده شـــرکتهای ایرانی را به ســـمتی هدایت کند که خود بتواننـــد روش ازدیـــاد برداشـــت IOR و EOR را اعمال کنند.به گفته منوچهری اعـــالم روش ازدیاد برداشـــت مناســـب میدانهای نفـــت و گاز و ظرفیت نهایی

تولیـــد در طرحهـــای مطالعاتـــ­ی ارائـــه شـــده ضروری اســـت. هماکنون شرکت ملی نفت ایران به منظور توسعه میدان گازی کیش با شــــرکتها­ی شل، گازپروم و ســــرمایه­گذاری غدیــــر و برای توســــعه میــــدان دارخوین بــــا شــــرکتها­ی ملی نفت فیلیپین و ســــرمایه­گذاری غدیر نیز تفاهمنامه مطالعاتی امضا کرده اســــت که در نهایــــت بهترین طرح توســــعها­ی مبنــــای کار واقــــع میشــــود. به هــــر حال شــــرکت انی ایتالیا اخیراً در کشور مصر و منطقه مدیترانه از نظر سرعت و کیفیت کار رکوردهای بسیار خوبی برجا گذاشته است که همکاری با آن میتواند ایران را نیز از کارایی این شرکت بهرهمند کند.

«آنتونیو وال» نیــــز در زمینه همکاری با ایران میگوید: با توجه به ســــابقه بلند مدت و زمینه همکاریهای مشترکی که انی و ایران داشــــتها­ند، چشمانداز مثبت و امیدوارکنن­ــــدهای در انتظار هر دو طرف است. ■ مشخصاتدومی­دانکیشودار­خوین

طرح توســــعه میــــدان گازی کیش با هدف انتقال گاز تولیدی از این میدان به وسیله خطوط لوله زیرزمینی و دریایی و انتقال گاز ترش به پاالیشــــ­گاه گاز (واقع در منطقه گرزه)، همچنین فرآورش گاز ترش در پاالیشــــ­گاه به منظــــور تولید گاز سبک برای صادرات یا مصارف داخلی در دستور کار شرکت مهندسی و توسعه نفت قرار دارد. حجم گاز در جای میدان کیش بیش از 0۵ تریلیون فوت مکعب و حجــــم میعانــــا­ت گازی در جــــای آن ۴۱۵ میلیون بشــــکه برآورد شــــده است. وجود مخــــزن گازی در عمق چهار هزار متری از سطح زمین در جزیره کیش در سال ۳8۳۱ با حفاری یک حلقه چاه به وسیله دســــتگاه حفاری 7٦ فتح شرکت ملی حفــــاری ایــــران از ســــوی مدیریت اکتشاف شــــرکت ملی نفت ایران ثبت و اعالم و توســــعه میدان از سال ٦8۳۱ با اســــتفاد­ه از منابع داخلی شــــرکت ملی نفت ایران آغاز شده است.

میدان دارخوین نیز در 0۳کیلومتری شمال خرمشــــهر و 00۱کیلومتر­ی جنوب غربــــی اهــــواز، در امتــــداد جاده اهــــواز – خرمشــــهر واقع شــــده اســــت. هماکنون از محل فازهای نخســــت و دوم توســــعه میدان دارخویــــ­ن در مجمــــوع 0٦۱ هزار بشکه در روز تولید میشود؛ مساحت این میدان حــــدود 00۲ کیلومتر مربع و نفت درجای آن حدود 8 میلیارد بشکه است. ■ سرمایه گذاری یک میلیارد دالری توتال درپارسجنوب­یقطعیشد همچنین علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در حاشــــیه این مراســــم اظهــــار کرد: متــــن قرارداد توســــعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با شــــرکت توتال فرانســــه نهایی شــــده اســــت و با دریافــــت برخی مجوزهای باقی مانده و هماهنگی میان مدیران ارشــــد شرکتهای طرف قرارداد برای حضور در مراسم، این قرارداد ظرف هفتههایآین­دهامضامیشو­د.

مدیرعامل شرکت توتال نیز میگوید، این شــــرکت تابستان امسال توسعه یک میــــدان گازی عظیــــم در ایــــران را آغــــاز خواهد کرد. این نخستین سرمایهگذار­ی یک شرکت بزرگ غربی در بخش انرژی ایران از زمان لغو تحریمها خواهد بود.

به گزارش رویترز پاتریک پویان ادامه داد: «ایران ارزش ریســــک سرمایهگذار­ی یــــک میلیــــار­د دالری را دارد، زیــــرا ایــــن ســــرمایه­گذاری درهای یک بــــازار عظیم را باز میکند. ما کامالً از برخی ریســــکها آگاهــــی داریــــم. مــــا برگشــــتپ­ذیری (تحریم هــــا) را مد نظر قــــرار دادهایم. ما بایــــد تغییر قوانین و مقــــررات را مد نظر قرار دهیم.» به گفتــــه پویان، گاز تولیدی از پــــارس جنوبی تنهــــا به بــــازار داخلی بسرعت در حال رشد داخل ایران خواهد رفت و هیچ مقداری از آن صادر نخواهد شد. سهم توتال نه به صورت نقدی بلکه در قالب میعانات پرداخت خواهد شد.

ایــــن شــــرکت همچنیــــن در حــــال بررســــی یک طرح پتروشــــی­می در ایران است که مســــتلزم تأمین مالی خارجی از بانکهای آســــیایی اســــت، هرچند که مذاکــــرا­ت ایــــن طــــرح هنــــوز در مراحل اولیــــه قــــرار دارد. مدیرعامـــ­ـل شــــرکت ملی نفت ایران دربــــاره مناقصه میدان آزادگان نیــــز توضیــــح داد: فرآینــــد این کار چنــــد هفتهای زمان میبــــرد. از آنجا کــــه برخی شــــرکتکن­ندگان در مناقصه، پیش از این با شــــرکت ملــــی نفت ایران تفاهمنامــ­ــه امضــــا نکردهانـــ­ـد و طبیعی است مطالعات فنی آنها چند ماه زمان ببرد، بعید است قرارداد میدان آزادگان در این دولت امضا شود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran