Iran Newspaper

شروع ثبتنام از واحدهای صنعتی برای پرداخت تسهیالت

-

گروه اقتصـــادی/ واحدهـــای صنعتی کوچک و متوســـط مانند واحدهای بـــزرگ نمیتوانند گلیم خود را بدون حمایت دولت از آب بیرون بکشـــند. بدین جهت اگـــر واحدی بـــا چالش مواجه شـــود برای حـــل آن باید ســـختیهای زیادی را متحمل شـــود.ولی از ســـال گذشـــته دولـــت تصمیم گرفـــت در قالب طـــرح رونق تولید بـــا برداشـــتن ۴ معضل رونـــد فعالیت واحدهـــای صنعتی را ســـهل کند. لذا بنا شـــد واحدهای صنعتی که چک برگشـــتی، معوقه بانکـــی، بدهـــی مالیاتـــی و بیمـــه اجتماعـــی دارند از تســـهیالت بانکی اســـتفاده کنند.سال گذشـــته قرار بود 7 هزار و 00۵واحد صنعتی از تسهیالت بانکی بهرهمند شوند اما تسهیالت یک تا سه میلیارد تومانی در حوزه صنعت به ۲۱ هزار واحد رســـید. فعاالن صنعتی از طریق ســـایت بهین یاب بـــرای دریافت تســـهیالت اقـــدام میکردند که برای ســـالجاری باوجود اینکه گفته شـــد طـــرح رونق تولیـــد ادامه دارد اما تولیدکنندگ­ان نمیتوانستن­د برای ثبتنام اقدام کننـــد. حال روز گذشـــته رضـــا رحمانی معـــاون طـــرح و برنامهریــ­ـزی وزارت صنعت از بازگشـــای­ی ســـایت بهین یاب برای ثبتنام واحدهـــای صنعتـــی کوچک و متوســـط برای دریافت تســـهیالت خبر داد. براساس ابالغیه بانک مرکزی 0۳ هزار میلیارد تومان تسهیالت جهت ارائه به ۱۲ هزار واحد صنعتی و معدنی پیشبینی شده که در این راستا 0۱هزار میلیارد تومـــان جهت رونـــق 0۱ هزار واحـــد صنعتی، 0۱هزار میلیارد تومان جهت تکمیل طرحهای نیمه تمام ۶هزار واحـــد صنعتی و نیز 0۱ هزار میلیارد تومان دیگر جهت نوسازی، بازسازی و به روز رسانی ۵ هزار واحد صنعتی اختصاص یافتـــه اســـت.معاون وزیـــر صنعـــت، معدن وتجـــارت گفـــت: با شـــروع ســـال ۶۹ ســـامانه بهین یاب به طور مجدد بازگشـــای­ی شـــده و از متقاضیان ثبتنام میکند. این سامانه تا این تاریـــخ مشـــغول پروندههای مربوط به ســـال گذشته بود اما از 0۳خرداد پذیرای ورودیهای جدید اســـت. وی تصریح کـــرد: نتیجه اصلی طرح رونـــق تولید تثبیت وضعیت اشـــتغال، افزایش اشـــتغال و راهانـــدا­زی چرخه تولید در واحدهای کوچک و متوســـط ثبتنامکنند­ه در سامانه بهین یاب خواهد بود.

معـــاون طـــرح و برنامـــه وزارت صنعـــت، معدن و تجارت بـــا بیان اینکه طرح رونق تولید و بازگشـــای­ی مجدد ســـامانه بهین یاب دو طرح از ۴۴ طـــرح اقتصـــاد مقاومتی اســـت، افزود:در طـــرح رونق تولید ســـال ۶۹ بخش معـــادن نیز بدان اضافه شده که در این صورت معدنکاران نیـــز میتوانند بـــا ورود بـــه ســـامانه بهین یاب ثبتنام نماینـــد. وی در ادامه گفت: هدف کلی طرح رونق تولید افزایش 0۱ درصدی اشـــتغال و محصـــوالت تولیـــدی در واحدهـــای صنعتی کوچـــک و متوســـط ثبتنامکننـ­ــده در ســـامانه بهین یـــاب اســـت.رحمانی با اعـــالم خبر اینکه پیشبینی مـــا از طرح رونق تولید ایجاد 0۵ هزار شـــغل جدید اســـت، افزود همچنین با تکمیل طرحهایی که با پیشرفت باالی 0۶ درصد است نیز انتظـــار ایجاد 0۲۱ هزار شـــغل جدید و برای صنوف بویژه صنوف تولید ایجاد 0۵۲ هزار شغل جدید دور از ذهن نیست. ■ اجرای طرح کارت اعتباری

همچنین در راســـتای حمایت از تولید ملی قرار شده اســـت طرح کارتهای اعتباری خرید کاالی ایرانـــی در ســـالجاری با توســـعه جامعه هدف، تنوع محصوالت تا یک ماه آینده اجرایی شـــود.صدور کارتهـــای اعتباری خریـــد کاالی ایرانی از ابتدای دیماه ســـال گذشـــته متوقف و بـــا توجه به اتمـــام دوره یک ســـاله زمانی طرح خریـــد کاالی ایرانی تمدید این طـــرح منوط به رایزنیهـــ­ای مجـــدد وزارت صنعـــت، معـــدن و تجـــارت به همراه بانـــک مرکزی شـــد. با این حال پس از گذشـــت حدود دو ماه از پایان دوره زمانی صـــدور کارتهای اعتبـــاری خرید کاالی ایرانـــی صدور مجدد این کارتهـــا در هالهای از ابهـــام قرار گرفت و ادامه یـــا توقف طرح مذکور مشخص نبود.

محســـن صالحینیـــ­ا معـــاون امـــور صنایع وزارت صنعـــت، معدن و تجارت در مورد طرح کارتهـــای اعتبـــاری خریـــد کاالی ایرانی اعالم کرد: به احتمال زیاد طرح جدید کارت اعتباری خریـــد کاالی ایرانـــی با توســـعه جامعه هدف و تنوع محصوالت تا یک مـــاه آینده کلید خواهد خورد.وی ادامه داد: بر اســـاس تکلیفی که ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تعیین کرده است با رایزنی و مذاکره با بانک مرکزی و هماهنگیهای انجـــام شـــده در کمیتـــه راهبری ســـتاد اقتصاد مقاومتـــی اقدامـــات اولیـــه انجام شـــده و طرح مذکور اجتنابناپذ­یر است.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه سعی داریم با برداشتن محدودیتهــ­ـا و توســـعه جامعه هـــدف طرح صدور کارتهای اعتباری خرید به کاالی ایرانی را در دســـتور کار قرار دهیم، اظهار کرد: هدف از اجرای این طرح در سالجاری بهبود آن نسبت به طرحی اســـت که ســـال گذشـــته مدنظر قرار گرفت.

صالحینیا افزود: شـــاخصهای طرح کارت اعتباری خرید کاالی ایرانی مشخص شده است و پس از نهایی شـــدن طرح در مورد جزئیات آن اطالعرسانی خواهد شد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran