Iran Newspaper

نقشه راه <کالن داده> ها تدوین شد

-

«نقشه راه کالن دادهها» در راستای اجرای سند راهبردی برنامه ششم توسعه کشور و در جهت تحقق هدف کمی «رصد، پژوهش و ارتقای دانش داخلی» در حوزه کالن دادهها در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطالعات تدوین شد.

بـــه گزارش «ایـــران»، این طرح کـــه از طـــرف وزارت ارتباطـــا­ت و فناوری اطالعـــات به پژوهشـــگا­ه ابالغ شـــده بود با هدف شناســـایی ابعـــاد مختلف فناوری کالن دادهها و فراهم شـــدن بســـتری مناســـب جهت ایجاد و توسعه اکوسیســـت­م فنـــاوری کالن دادههـــا و بهرهگیری از ارزشهـــای پنهان در کالن دادهها در کشور، انجام شد.

این طرح از چهار فاز اصلی تشکیل شده که فازهای اول و دوم آن به پایان رســـیده و در این دو فاز، تدوین منشـــور طرح مطابق اســـتاندا­رد پژوهشـــگا­ه، تصویب منشـــور طرح، تعیین مفاهیم اساســـی کالن دادهها، گونه شناســـی کالن دادهها از منظرهای فناوری، کســـب و کار، امنیت، سرویسها، کاربردها، استاندارده­ا و قوانین و مقررات، تعیین معماری مرجع و زنجیره ارزش کالن دادهها، انجام شـــده اســـت. این طرح هماکنون در فاز سوم خود قرار دارد که به تحلیل محیط و تعیین زیســـت بوم کسب و کار کالن دادهها و ذینفعان آن در ایران اختصاص دارد.

گفتنی اســـت کالن دادهها ‪)Big Data(‬ به حجم زیـــادی از دادهها اطالق میشود که پردازش آنها بوسیله پایگاه دادههای سنتی و ابزارهای پردازش و تحلیل سنتی قابل انجام نیســـت و از یک جهت ارزش بالقوه نهفته در کالن دادهها آنقدر باال اســـت که در دهه آتی میتوان آن را به مثابه یک چاه جدید نفتی کشـــف نشـــده دانســـت بهطوری که امروزه دادهها بهعنوان یک دارایی ملی شناخته میشـــوند. همچنین تحلیل و اســـتفاده از دادهها بهعنوان یک عامل کلیدی برای رقابت و رشـــد برای کلیه شرکتها تبدیل شده و میتواند موجب مزیت رقابتی در اشتغالزایی، رونق کسب و کار، نوآوری و اثرات مثبت اجتماعی باشد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran