Iran Newspaper

شوک یک مرگ در تنش امریکا و کره شمالی

-

گروه جهــان/ مرگی مرمــوز، پایان تلخ ماجرای «اوتو وارمبیر»، دانشــجوی 22 ســاله امریکایــی محبــوس در زندانهای کره شــمالی شــد. دانشجویی که ژانویــه 2016 با یک تور گردشــگری به کره شــمالی ســفر کرد و هنگامی که یک پوستر تبلیغاتی را از هتل محل اقامتش میدزدید، تصور نمیکرد در پایان دیدار 5 روزهاش از کره شمالی، به همین جرم در فــرودگاه پیونــگ یانــگ دســتگیر و در مــارس 2016 به 15 ســال زندان با اعمال شاقه محکوم شود و در نهایت تاوان این ســرقت را با جانش بپردازد. در شرایطی کــه تنشها بیــن امریکا و کره شــمالی به خاطــر افزایــش آزمایشهــا­ی موشــکی و هســتهای پیونــگ یانــگ بــه باالتریــن حد رســیده اســت، مرگ این دانشجوی امریکایــی میتوانــد بــه التهابها بیش از پیــش دامــن بزنــد و حتی امریــکا را به اقدامهای تالفی جویانه وادارد.

به گزارش خبرگــزاری رویترز، وارمبیر در اواخر فوریه 2016 تحت تدابیر امنیتی مقابل دوربین رســانههای کره شمالی و مقامات قضایی این کشــور قــرار گرفت و با چشمانی اشکبار و نگاههایی ملتمسانه اعتــراف نامــهای را از روی کاغــذ خواند و به جرم خود مبنی بر ســرقت یک پوستر تبلیغاتــی از هتل محل اقامتش اعتراف کــرد. به گــزارش رســانههای دولتــی کره شــمالی، روی این پوســتر جمله «مردم کــره [شــمالی] عاشــق حکومــت خــود هســتند» درج شــده بــود و وارمبیــر در اعترافــات خــود اعــالم کــرد، «بــا طرح و نقشه قبلی این پوستر را دزدیده و هدفش ضربه زدن به انگیزه و اخالق کاری مردم کره بوده که هدف بسیار احمقانهای بوده اســت.» او در مــارس 2016 در دادگاهــی محاکمــه و به 15 ســال حبس بــا اعمال شــاقه محکوم شــد و مدت زمــان اندکی پــس از اعــالم ایــن محکومیــت، بــه کما رفــت؛ اتفاقی که بنــا بر ادعــای مقامات کره شــمالی به خاطر مسمومیت شدید غذایــی و خــوردن یک قرص خــواب آور رخ داد امــا بــه گفتــه اعضــای خانــواده و خویشــاوند­ان وارمبیــر، ضرب و شــتم او در زندان توسط زندانبانها عامل به کما رفتن او بوده است.

■ بازگشتبدون­هشیاری

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، وارمبیــر روز 13 ژوئــن 8( روز پیــش) در حالــت کمــا از زنــدان آزاد و بــه امریــکا بازگردانده شــد. او هشــیاری نداشت، به محرکهــای صوتــی و پیرامونــی پاســخ نمــیداد و اگرچــه تنفس عادی داشــت و چشــمهایش بــاز بود و پلک مــیزد اما کســی را نمیشــناخت و چشمهایش به محرکهــای تصویــری و نور نیــز واکنش نشــان نمیداد. او عصر دوشنبه به وقت امریــکا 19( ژوئــن، 6 روز پــس از آزادی) در همیــن حالــت، درگذشــت. بــا وجود این، دولت کره شــمالی گفته اســت، اوتو وارمبیر را «به دالیل انساندوستا­نه» آزاد کرده است. وارمبیر پس از آن آزاد شد که جــوزف یون، نماینده ویژه وزارت خارجه امریــکا در امــور کــره شــمالی بــه پیونگ یانگ ســفر کرد و خواســتار آزادی او شد. از شــرایط زندانی شــدن این دانشــجوی امریکایی در کره شمالی و اینکه پس از به کما رفتن چه درمانهــای دارویی روی او انجام شــده، اطالعاتی در دســت نیست اما هفته گذشــته پــدر وارمبیــر گفته بود، پســرش مورد برخوردهای «وحشیانه» و «تروریســت مآبانه» دولت پیونگ یانگ قرار گرفته اســت و خانوادهاش ادعاهای کره شمالی را که میگوید، پسرشان پس از مســمومیت شــدید غذایــی و خــوردن یــک قرص خواب آور به کمــا رفته را باور

نمیکننــد. پزشــکهای امریکایی نیز که در روزهــای گذشــته وارمبیــر را معاینــه کردهانــد، گفتهانــد هیــچ نشــانهای از

مســمومیت غذایی در بدن او نیافتهاند. پــدر وارمبیــر عصــر دوشــنبه بــه وقــت امریکا نیــز ضمن اعالم مرگ فرزندش،

پیونگیانــ­گ را عامل این اتفاق معرفی کــرد و گفــت: «متأســفانه ســوءرفتار وحشــتناک و رنجبــاری کــه فرزندمان در کره شــمالی متحمل شــد، نتیجهای جز ایــن پایــان دردناک نداشــت.» بــه گفته خانواده وارمبیر، کره شمالی فرزندشان را با اهداف سیاســی زندانی و شکنجه کرده است. واشنگتن هم کره شمالی را مسئول مرگ وارمبیر میداند.

دونالــد ترامــپ، رئیــس جمهــوری امریــکا ضمــن ابــراز همــدردی بــا خانــواده وارمبیــر، کره شــمالی را متهم بــه «وحشــیگری» کــرد و گفــت، مــرگ وارمبیــر دولــت را بــرای اینکــه اجــازه ندهــد تــراژدی دیگــری نظیر ایــن مورد رخ دهــد، راســختر کــرده اســت. ایــن اظهــارات ترامــپ در حالــی اســت که او هــم در دوران رقابتهــای انتخاباتــ­ی و هــم پــس از ورود به کاخ ســفید از عالقه خود به دیــدار با کیم جونــگ اون، رهبر کره شــمالی سخن میگفت و در ماه مه نیز اعالم کرد، دیدار با رهبر کرهشــمالی «باعث افتخــارش» اســت. در آن زمان بســیاری از مــردم و مقامــات امریکایی به ایــن اظهــارات انتقــاد کردنــد. رکس تیلرسون، وزیر خارجه امریکا نیز مراتب تسلیت خود را به خانواده این دانشجوی امریکایی ابراز داشت و گفت: امریکا، کره شــمالی را مســئول «حبــس ناعادالنه» این دانشجو میداند. وی خواستار آزادی ســه امریکایی دیگری کــه در زندانهای این کشــور آســیایی هســتند، شــد. نیکی هیلی، ســفیر امریکا در سازمان ملل نیز گفت: زنــان و مردان بیشــمار بیگناهی به دســت جنایتکاران کره شمالی کشته شــدهاند. مرگ این دانشجو قلب مردم امریــکا را بــه درد آورده اســت. رئیــس جمهــوری کــره جنوبــی نیــز در واکنش بــه مــرگ ایــن دانشــجوی امریکایــی از کــره شــمالی خواســت هر چه ســریعتر زندانیان امریکایــی و کره جنوبی در این کشور را آزاد کند.

 ?? اوتو وارمبیر، دانشجوی امریکایی کشته شده در زندانهای کره شمالی ??
اوتو وارمبیر، دانشجوی امریکایی کشته شده در زندانهای کره شمالی

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran