Iran Newspaper

جلب توجه مردم و مسئوالن به ضرورتی به نام «کتابخانه خوب»

مسئول برگزاری فراخوان «کتابخانه خوب» از دالیل اعالم فراخوان این اقدام فرهنگی به «ایران» گفت

- مریم شهبازی

«شما چقدر کتاب میخوانید؟»، «آیا به کتابخانه میرویــد؟»، «کتابخانــه خــوب بــه نظرتــان باید چه ویژگیهایی داشــته باشــد؟» اینها بخشــی از ســؤاالتی است که با خواندن فراخوان «کتابخانه خوب» با آنها روبهرو خواهید شد. فراخوانی که از ســوی نشــریه ادبی «آزما» راه افتاده و مهمترین هــدف آن جلــب توجــه مــردم و مســئوالن بــه ضــرورت وجــود و تجهیز مناســب کتابخانهها­ی عمومــی در محلههــا و مراکــز علمی- آموزشــی اســت. حدود دو هفتــهای از اعالم ایــن فراخوان میگــذرد و ایــن در حالــی اســت کــه چهرههــای شــاخص بســیاری از عرصههــای مختلــف فرهنگــی- هنــری بــه آن پیوســتهان­د. بر اســاس فراخــوان اعالم شــده مــردم میتواننــد عکس و فیلــم از کتابخانهها­ی محله یا مراکز آموزشــی یا حتی سازمانی که درآن مشغول فعالیت هستند انداختــه و به نشــانی ایــن فراخــوان در تلگرام و شــبکه اجتماعی اینستاگرام ارسال کنند تا بعد از بررسی صحت آنها در شبکههای مجازی منتشر شــده و به نوعی صــدای مردم و مطالباتشــ­ان را به گوش مســئوالن برســانند. برای اطالع بیشــتر درباره جزئیات این فراخوان و هدف از دایر شدن آن گفتوگو با نداعابد، مدیر مسئول نشریه آزما را بخوانید. ■ هدف از تشکیل فراخوان «کتابخانه خوب»

نــدا عابــد، مدیرمســئو­ل نشــریه آزمــا درباره فراخوان«کتابخانــه خــوب» و هــدف از تشــکیل آن بــه «ایــران» گفــت: «در آخریــن شــماره از نشــریه «آزمــا» بواســطه گفتوگوهایـ­ـی کــه بــا برخــی مســئوالن کتابخانههـ­ـای عمومــی کشــور در نهادهایــی ماننــد ارشــاد و شــهرداری انجــام شــد با نظری مواجه شــدیم که منجر به تشــکیل ایــن فراخــوان شــد.در یکــی از ایــن گفتوگوهــا، مسئول کتابخانهها­ی شهرداری گفت: «حتی اگر کتابخانهها تجهیز شوند هم فرقی ندارد و مردم مراجعه نمیکننــد.» صحبتهای این مســئول شهرداری در حالی مطرح میشود که برخی هم معتقدند خالی بــودن کتابخانــه از مراجعان در نتیجه شــرایط غیراســتان­دارد آنهاست. عابد هم از جملــه ایــن افراد اســت و یکی دیگــر از اهداف دایر شــدن این فراخوان را دست یافتن به پاسخ ایــن میداند که چرا کتابخانهها­ی عمومی تا این اندازه کم رونق شدهاند. این فعال ادبی ادامه داد: «عــالوه بر این تالش کردیم ذهــن مردم دوباره متوجه کتابخانهها­ی عمومی و ضرورت توجه به آنها شــود. متأسفانه نه تنها در سطح شهر، بلکه حتی در مراکز آموزشی نظیر دانشگاهها که وجود کتابخانــه در آنها امری ضروری به شــمار میآید هم شــاهد چنین فقدانی هســتیم. هنوز بسیاری از مــدارس و دانشــگاهه­ای مــا از وجــود کتابخانه محــروم هســتند، حاال اگر مدرســهای هــم آنقدر خــوش شــانس باشــد که کتابخانه داشــته باشــد میبینید که بدترین فضای ممکن در آن مدرسه به کتابخانه اختصاص پیدا کرده.» ■ دعوت از مردم برای ارسال عکس و فیلم

آن طــور کــه عابــد تأکیــد دارد در بســیاری از کتابخانههـ­ـای مــدارس هــم به جــای کتابهای کودک و نوجوان، آثار ویژه گروه ســنی بزرگساالن عرضــه میشــود. وی در پاســخ بــه اینکــه نقش مــردم در این فراخــوان چه خواهد بــود تصریح کــرد: «از مردم سراســر کشــور دعــوت کردهایم تا با ارســال عکــس و فیلــم از کتابخانهها­ی محله، مدرســه و دانشگاه خود نقاط ضعف و قوت آنها را به ما هم نشــان بدهند. البته این عکسها قرار نیســت تنها بــه کتابخانهها تعلق داشــته باشــد مردم میتواند از مدرسه یا دانشگاه خود که فاقد کتابخانه هست هم عکس بگیرند تا مسئوالن از این طریق وادار به پاسخگویی شوند.»

بنابرگفتهه­ــای عابــد بعــد از ارســال فیلمها و عکسها که تا ســه مــاه دیگرهــم ادامه خواهد داشت، مسئوالن این فراخوان به بررسی صحت فیلمها و عکسها میپردازند تا با انتشارشان در فضــای مجــازی خواســتهها­ی مــردم را به گوش متولیان برســانند. وی در پاســخ بــه اینکه در این رابطه ارگان یا تشکلی با فراخوان کتابخانه خوب همکاری خواهد داشــت یا نه نیز افزود: «در حال حاضر با دو تشــکل مردمی صحبت کردهایم که ترجیح میدهم به نام آنها اشاره نکنم تا ببینیم به همکاری میانجامد یا نه. این دو تشکل هر دو ســابقه تجهیــز کتابخانهها­ی کوچــک در مناطق محروم را دارند و میتوانند به ما کمک کنند.»

آن طــور کــه عابــد تصریــح دارد در صــورت توافق با این دو تشــکل مردمی از ناشــران و دیگر عالقه مندان هم دعوت میشــود تا از کمک آنها برای تجهیز کتابخانهها­ی مناطق محروم کشــور بهرهمند شــوند. وی ادامه داد: «البته همان طور که اشاره شد مهمترین هدف ما نشان دادن نقاط ضعف کتابخانهها به مســئوالن است و عالوه بر این کمک خواهیم کرد تا مردم مطالبات خود در این زمینه را به گوش دست اندرکاران برسانند.» ■ حمایــت اهالــی فرهنــگ و ادب از «کتابخانــه خوب»

همان طور که در ابتدا هم اشــاره شــد طی دو هفته اخیــر چهرههای هنــری و ادبی مختلفی از ایــن فراخــوان حمایت کرده و به آن پیوســتهان­د، عابــد دربــاره اینکه حضــور این افراد تــا فراخوان مذکــور چقدر اثرگــذار خواهد بود گفــت: «حدود بیســت روز دیگــر نشســتی بــا افــرادی کــه از این فراخوان حمایت کردهاند برگزار میکنیم تا خط مشی فعالیت هایمان را تدوین کنیم. بعد از آن هم هر یک از دوســتان بخشــی از کار را به دســت میگیرند و به نوعی میشــود گفت که سفیرمان خواهند شــد. البته به طور قطع از همکاری همه این افراد بهرهمند نخواهیم شــد و همین که نام آنها هم باعث توجه بیشــتر مردم شــود برایمان کافی است.»

با وجود گالیههایــ­ی که از بیتوجهی مردم به کتاب و کتابخوانی میشــود گویا استقبال آنان در همین فرصــت اندک دوهفتهای هم قابل توجه بوده اســت. مدیر مســئول نشــریه آزما در همین رابطــه گفــت: «در دو هفتــهای کــه فراخــوان در شــبکههای مجازی اعالم شــده حــدود یک صد فیلم و عکس دریافت کردهایم، مردم تا حداقل ســه ماه دیگر هم میتوانند فیلم و عکس ارسال کنند. بزرگترین آرزویمان این اســت که موفق به جلب همــکاری نهادهایــی ماننــد وزارت علوم، شــهرداری و نهادکتابخا­نههــای عمومی شــویم، ســازمانها­یی کــه تجهیز کتابخانههـ­ـای عمومی وظیفه آنان اســت ولی ما به جای آنان مشــغول پیدا کردن نقاظ ضعف کتابخانهها شدهایم!»

عابد با اشاره به اینکه هدف مچگیری مسئوالن نیســت، گفت: «تنهــا میخواهیم پاســخی برای ســؤاالتی از این دست پیدا کنیم که چرا وضعیت کتابخانههـ­ـای عمومــی مــا اینگونه اســت؟ چرا تجهیز نمیشــوند و به سالنهای مطالعه تبدیل شــدهاند! چرا مراکز آموزشی ما هنوز به کتابخانه مجهر نشده اند! چرا همین تعداد کتابخانهها­ی موجود هم غیر از تعداد محدودی، اغلب ساعت پنــج تعطیــل میشــوند و مخاطبانی که تــازه در حال بازگشت از محل کار یا دانشگاه خود هستند نمیتوانند از آن بهرهمند شوند.»

■ فراخوان «کتابخانه خوب» از سوی نشریه ادبی «آزما» راه افتاده و مهمترین هدف آن جلب توجه مردم و مسئوالن به ضرورت وجود و تجهیز مناسب کتابخانهها­ی عمومی در محلهها و مراکز علمی- آموزشی است ■ ندا عابد: تالش کردیم ذهن مردم دوباره متوجه کتابخانهها­ی عمومی و ضرورت توجه به آنها شــود. متأسفانه نه تنها در سطح شهر، بلکه حتی در مراکز آموزشی نظیر دانشگاهها هم شاهد چنین فقدانی هستیم ■ مهمترین هدف ما نشــان دادن نقاط ضعف کتابخانهها به مســئوالن اســت و عالوه بر این کمک خواهیم کرد تا مردم مطالبات خود در این زمینه را به گوش دست اندرکاران برسانند

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran