Iran Newspaper

«زوکربرگ» غایب بزرگ دیدار فناورانه ترامپ

-

از غایبـــان مطرح نشســـت ترامپ میتوان به «مـــارک زوکربرگ» مدیرعامـــ­ل و بنیانگذار فیس بوک اشـــاره کرد که البته گروهی حضور وی در ‪Cannes Lions‬ یک جشنواره بینالمللی برای صنعت ارتباطات خالق را دلیـــل اصلی حضور نیافتن این مدیر جوان و توانمند عنوان کردهاند

در پایان ماه مه اعالم شـــد یک ســـوم از همه بازار ســـهام امریکا در ســـالجاری تنها از محل 5 کمپانی آمازون، مایکروسافت، فیس بوک، گوگل و اپل تولید شده است

«دونالد ترامپ» روز دوشـــنبه 19 ژوئن با سران 18 غول دنیای فناوری مالقات کرد و از آنها برای داشتن سیستمهای مدرن و بـــه روز کمـــک خواســـت. ترامپ و تیم همراهشمعتق­دندکهواشنگ­تندیسی تاکنون خود را بسیار کند با عصر دیجیتال وفـــق داده و حـــال دیگـــر زمان ســـرعت بخشیدنبهای­نموضوعفرار­سیدهاست. هرچنـــد ترامپ تاکنون بارهـــا با مدیران کمپانیهای بزرگ فناوری تعامل داشته و در ماه مه ســـالجاری میالدی نیز گروه مشاوران تکنولوژی را راهاندازی کرد ولی حاالبهدنبا­لدیجیتالیک­ردندولتخود است و راهکار حل همه مشکالت کشور را در این موضوع میداند.

■ کمپینبرایا­عتراضبهترا­مپ

تصمیمهـــا­ی «دونالـــد ترامـــپ» از زمان ورود به کاخ سفید تاکنون از جمله وضـــع قوانین جدیـــد مهاجرتی، اعمال تبعیض علیه مســـلمانا­ن و بتازگی هم خروج امریکا از معاهده پاریس که پیمان بینالمللــ­ـی محیط زیســـتی بـــه منظور مقابلـــه با گرمایش محیط زیســـت بود، بســـیاری را کالفه کـــرده و در حال حاضر وی مخالفان بسیاری در کشور دارد که از بزرگان «ســـیلیکون ولی» انتظار داشتند دعـــوت ترامپ را بـــرای حضـــور در کاخ سفید نپذیرند اما این انتظار جز در مورد چندکمپانیم­حققنشد.پذیرفتندعو­ت ترامـــپ از ســـوی مـــردم امریـــکا بازتاب زیادی داشـــته و با توجه به سیاستهای عجیـــب ترامـــپ در بســـیاری از مـــوارد کمپینی به نام SumOfUs تشکیل شده بود تا از مدیران فناوری بخواهند از گروه مشـــاوران ترامپ خارج شـــوند. «نیکول کارتـــی» یکی از اعضـــای ایـــن فراخوان گفت: دعـــوت ترامپ از مدیران فناوری، یـــک آزمایش بـــزرگ بود که متأســـفان­ه قسمت عمده این مدیران فناوری در آن رد شدند. با توجه به سیاستهای ترامپ آنها نباید در این دیدار شرکت میکردند.

■ حاضرانوغای­بان

امـــا چـــه کســـانی بـــا ترامـــپ دیدار کردنـــد؟ از حاضـــران در ایـــن دیـــدار میتوان به «تیم کوک» مدیرعامل اپل، ســـاتیا نادال مدیرعامل مایکروســـ­افت، «جـــف بـــزوس» مدیرعامل آمـــازون، «جینـــی رامتـــی» مدیرعامـــ­ل ،IBM

«الکس کارپ» از کمپانی پاالنتیر، «تام لیتون» از مؤسسه آکامی، «سارا کافتز» از اوراکل، «اریک اشمیت» مدیر گوگل و مدیـــران اینتـــل، کوالکـــوم، اوراکل و ‪Adobe Systems‬ اشاره کرد.

برخی افراد همچون «جینی رامتی» مدیرعامل ،IBM مدتهاست که متحد ترامپ شـــناخته شـــده و نیز «پیتر تیل» ســـرمایهگ­ذار میلیاردر و مشـــاور ترامپ همـــان طور کـــه همه انتظار داشـــتند باز هم در ایـــن دیدار حضور داشـــتند. اما از غایبـــان مطرح این نشســـت میتوان به «مارکزوکربر­گ»مدیرعاملوب­نیانگذار فیسبوک اشـــاره کرد که دعوت ترامپ را بـــرای حضور در این دیـــدار نپذیرفت. هرچند وی مشغله زیاد و برنامه فشرده کاری را دلیـــل حضـــور نداشـــتن در این دیـــدار عنـــوان کرد ولـــی بســـیاری به آن با دیـــده تردیـــد مینگرنـــد. گروهی هم حضور«زوکربـــرگ» در ‪Cannes Lions‬ یک جشـــنواره بینالمللی برای صنعت

ارتباطـــا­ت خـــالق و همچنیـــن آمـــاده شـــدنش برای VidCon یـــک کنفرانس ویدئویـــی ســـاالنه آنالین کـــه آخر هفته برگـــزار میشـــود را دلیـــل اصلی حضور نیافتن ایـــن مدیر جوان و توانمند عنوان کردهانـــد. به اعتقاد این افـــراد، در حالی که بســـیاری از مدیران فنـــاوری خود را با سیاســـت پیونـــد زدهاند ولـــی زوکربرگ تـــالش دارد تـــا کامـــ ًال از ایـــن صحنه به دور باشـــد هرچنـــد در مقابل، بســـیاری ممانعـــت وی از دیدار بـــا ترامپ را یک واکنش کامالً سیاســـی عنـــوان میکنند. از دیگـــر غایبان ایـــن دیدار میتـــوان به «چـــاک روبینـــز» مدیرعامـــ­ل کمپانـــی سیسکو اشاره کرد که هرچند ابتدا عنوان کـــرده بود که این دعوت را میپذیرد ولی گفته میشـــود به دلیل مشغله کاری در این دیدار حضور نیافت. «الون ماسک» مدیرعامل تسال هم که در گروه مشاوران ترامپ حضور داشـــت و تـــالش فراوانی برای متقاعد کـــردن وی به منظور باقی

ماندن در معاهده پاریس داشت پس از بیتوجهی ترامپ، از این گروه خارج شد و این دیدار را نیز نپذیرفت.

■ صرفهجویییک­تریلیوندال­ری

پیش از دیدار بـــا ترامپ مدیرعامل شـــرکتهای بزرگ فنـــاوری در 10 گروه کوچک با «مایک پنس» معاون رئیس جمهـــوری امریکا، «اســـتیو مونچین» و نیـــز «ویلبـــر راس» وزیر خزانـــهدا­ری و وزیر بازرگانی امریکا و همچنین رؤسای دانشـــگاه اوهایو اســـتیت و نیز مؤسســـه تکنولوژی ماساچوســـ­ت دیـــدار کردند و پـــس از آن ترامـــپ با تشـــکر از مدیران حوزه فنـــاوری که به دعوت وی پاســـخ مثبت داده بودند گفـــت: میخواهم از تکنولوژی بـــرای تغییر و تحـــول دولت استفاده کنم. کاخ سفید میخواهد همه سیســـتمها­ی فناوری اطالعـــات دولت را آپدیت کنـــد، قیمتها را کاهش داده و سرویسها را ارتقا بخشـــد. وی افزود: تخمین زده میشـــود که دولت بتواند با اســـتفاده از راهکارهای فناورانه و نوین، تا 10 ســـال آینـــده حدود یـــک تریلیون دالر صرفهجویی کنـــد و هدف ما تحول فراگیر فناوری دولت فدرال اســـت تا به طور چشمگیری ســـرویسها­ی بهتری بـــه شـــهروندا­ن ارائه کند. آنچه مســـلم اســـت اینکه دولت نیـــاز دارد با انقالب تکنولوژی همپا شود.

وی همچنین در میان صحبتهای «تـــام لیتـــون» مدیرعامـــ­ل آکامـــی که درباره چگونگی محافظت این کمپانی از وب ســـایتها در برابـــر حملههـــای ســـایبری صحبـــت میکـــرد، پریـــد و با خنـــده و حالتـــی تمســـخرآم­یز گفـــت: کمیتـــه ملـــی دموکراتیــ­ـک نیـــز باید در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته امریکا از شما کمک میگرفت. همه ما دیدیدم که اطالعـــات خصوصی آن بر وبســـایته­ایی همچون ویکی لیکس منتشر شد.

«جارد کوشنر» داماد و مشاور ترامپ هـــم در این دیدار گفـــت: ما میخواهیم از خالقیت و شکوفایی بخش خصوصی بـــرای ارائـــه ســـرویسها­ی بهتـــر بـــه شـــهروندا­ن امریکا بهره بگیریم آن هم بـــه گونهای کـــه پیش از ایـــن هرگز وجود نداشته است. بهعنوان مثال باید 6هزار و 10 دیتاسنتر ما به سیستم فضای ابری با امنیتسایبر­یباالمنتقل­شود.همچنین مـــا به دنبـــال کوچکتـــر کـــردن دولت، کاهش دادن نیروی کار فدرال و نیز حذف قوانین دست و پاگیر هستیم.

کوشنــــــ­ر همچنیـــن عنـــوان کــــــرد: گزارش دولتـــی امریـــکا Government( ‪)Accountabi­lity Office‬ در ســـال 2016 نشان میدهد دولت امریکا ساالنه بیش از 80 میلیـــارد دالر در صنعـــت آی تـــی هزینه میکنـــد و در ،2015 دولت امریکا حداقل 7هـــزار ســـرمایهگ­ذاری جداگانه آی تـــی انجـــام داد در حالـــی کـــه برخی مؤسســـات هنوز هم از سیســـتمها­ی 50 ســـال قبل اســـتفاده میکنند و هنوز هم میبینیـــم در برخی بخشهـــا، کارکنان از فالپـــی دیســـکهای 8 اینچـــی در سیستمهایخو­داستفادهمی­کنندکهاین به معنای عدم توازن و ساختاری ناپایدار است که باید اصالح شود.

همـــه ایـــن وعدههـــا در راســـتای اختیاری اســـت که ترامپ در ماه مه به کوشنر داد تا تغییراتی اساسی در دولت فـــدرال ایجاد کرده و عالوه بر اســـتفاده از فنـــاوری، برخـــی از وظایـــف دولت را به دســـت بخش خصوصی بسپرد. اگر دولت امریکا تصمیـــم جدی بگیرد که تکنولوژیها­ی نوین بیشتری خریداری کند این بـــه معنای یک بازار مناســـب و ســـودآور بـــرای ایـــن کمپانیهاسـ­ــت بهعنـــوان مثال گوگل تاکنـــون یک ارائه دهنده خدمات سرویس ایمیل خاص برای برخی از آژانسهـــا­ی فدرال بوده و کاخ ســـفید در زمان ریاست جمهوری باراک اوبامـــا از فیس بوک برای ارتباط گرفتن با شـــهروندا­ن بهـــره میگرفت. موضوع مهم این است که کمپانیهای فنـــاوری نقش بزرگ و مؤثـــری در ارتقا و ثبات بازار ســـهام امریکا ایفا میکنند بـــه گونهای کـــه در پایان مـــاه مه اعالم شـــد یـــک ســـوم از همـــه بـــازار ســـهام امریـــکا در ســـالجاری تنهـــا از محل 5 کمپانی آمازون، مایکروســـ­افت، فیس بوک، گـــوگل و اپل تولید شـــده اســـت. این کمپانیها همچنیـــن باارزشترین کمپانیهای جهان هســـتند و به همین دلیل بســـیار مورد توجـــه ترامپ و تیم مشاورش قرار گرفتهاند. البته باید گفت پیـــش از ترامـــپ، اوبامـــا نیز بـــه دنبال راهانـــدا­زی ســـرویس دیجیتـــال امریکا برای جذب متخصصان آی تی بود ولی ترامپ آن را کافی نمیداند.

«تیـــم کـــوک» مدیرعامـــ­ل کمپانی بـــزرگ و مطـــرح اپـــل یکـــی از حاضران در ایـــن دیـــدار بود کـــه گفت:امریکا باید مدرنتریـــ­ن دولـــت را در جهان داشـــته باشـــد در حالی که امروز اینطور نیســـت. ازســـوی دیگر رمزنگاری باید در مدارس تدریس شـــود تـــا امریکاییهـ­ــا از پایه با مبانی فناوری آشنا شوند.

«جـــف بـــزوس» مدیـــر عامـــل آمـــازون نیـــز از دولت امریکا خواســـت از تکنولوژیهـ­ــای برتـــر تجـــاری بهـــره بگیرند و با اســـتفاده از هوش مصنوعی و ماشـــینها­ی یادگیری، بـــه بازآموزی کارکنـــان دولـــت بپردازنـــ­د. «بیل مک دورمـــوت» مدیرعامـــ­ل SAP یکـــی از کمپانیهای نرم افزاری برتر جهان هم در این دیدار گفت: مـــا از اهداف دولت امریکا برای به روز و دیجیتالی شدن این دولت حمایت میکنیم.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran