Iran Newspaper

پرداخت تسهیالت برای ایجاد کسب و کار روستایی از اول مهرماه

معاون توسعه روستایی ریاستجمهور­ی خبر داد

-

گروهاقتصاد­ی/ طرحبنگاهها­یزودبازدهی­کیازطرحهای دولت نهم و دهم بود که با سرعت به شکست رسید. در آن زمان دولت به طرحهای کوچک و بزرگ تســــهیال­ت پرداخت کرد تــــا واحدهای صنعتی ماننــــد قارچ رویش کنند. وقتی دولت یازدهم بر سرکار آمد پرونده طرحهای بنگاههــــ­ای زودبازده را به صورت کلی بســــت و تصمیم گرفت جای آن منابع مالی را به ســــمت تولید و اشتغال روســــتای­ی هدایت کنــــد. بر این اســــاس، موضوع اعطای تسهیالت 5.۱ میلیارد دالری مطرح و در نهایت مردادماه اعطای تسهیالت به مبلغ 5.۱ میلیارد دالر از محل منابع صندوق توســــعه ملی برای ایجاد اشــــتغال در روستاها با اولویت مناطق کمتر توســــعهی­افته، عشــــایری و مرزی تصویب شــــد. بر این اســــاس، ابوالفضل رضوی معاون توســــعه روســــتای­ی و مناطق محروم ریاســــت جمهوری گفت: «برداشــــت از صندوق توســــعه ملی بــــرای بهبود کسب و کار و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی، عشایری و شهرهای زیر 0۱ هزار نفر از اول مهر شروع میشود.»

در این قانون آمده است با هدف ارتقای تولید و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با تصویب هیأت امنای صندوق توســــعه ملی، معــــادل ریالی یک میلیارد و 500 میلیــــون دالر از منابع صندوق به صورت قرضالحســـ­ـنه نزد بانکها ســــپردهگ­ذاری گــــردد تا این منابع صرف اعطای تســــهیال­ت به اشــــخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی برای ایجاد اشتغال در روستاها شود.

توجه به مناطق روستایی و کمتر برخوردار از هفتههای پیش هم در بخش پوشــــاک کلید خورده است. بنا شده طبق تفاهم صورت گرفته بین ســــازمان برنامه و بودجه و وزارت صنعت طرح تولید پوشاک در مناطق روستایی با سرمایه حداقل 8٦میلیارد تومان در هر استان اجرایی شود. تسهیالت پرداختی با مشارکت بانک کشاورزی و با ســــود مصوب 8۱درصدی پرداخت میشود که نیمی از آن از سوی ســــازمان برنامه و بودجه در قالب یارانه سود پرداخت خواهد شد. پیشبینی شده در هر استان حدود ۹ میلیارد و 008میلیون تومان یارانه سود پرداخت شود و بر این اســــاس سود بازپرداخت تسهیالت ۹ درصد و در دوره پنج ساله است.

یکی از چالشهای دولت یازدهم نرخ بیکاری بود. لذا از چهار سال پیش طرحهای مختلفی برای ایجاد اشتغال پایدار در دولت و ســــتاد اقتصاد مقاومتی در رفت و آمد بــــود که در نهایــــت این طرح بهعنوان یکــــی از طرحهای کارا در ایجاد اشــــتغال مــــورد پیگیری قــــرار گرفت. برای کاهش نرخ بیکاری به ۶.8درصد تا پایان برنامه ششــــم، بایــــد ســــاالنه 770 هزار میلیــــار­د تومان ســــرمایه­گذاری صورت گیرد. یکی از نگرانیها در پرداخت تســــهیال­ت به مناطق روستایی برداشــــت از صندوق توسعه ملی اســــت اما دولتیها برای پایــــان دادن به این نگرانیها عنوان کردند که از صندوق توســــعه ملی قرار نیســــت هیچ برداشت مستقیمی انجام شود.

از آنجا که قانون برداشــــت یک و نیم میلیــــار­د دالر از صندوق توســــعه ملی بــــرای ایجاد اشــــتغال در مناطق روستایی میتواند سهم بسزایی در ایجاد اشتغال در کشور داشته باشــــد، ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاســــت جمهــــوری در گفتوگوی ویژه خبری شــــبکه دو سیما گفت: براســــاس قانون بانکهای کشــــاورز­ی، توسعه تعاون و پســــت بانک و صندوقهای کارآفریـــ­ـن امیــــد و کشــــاورز­ی یــــک و نیم میلیــــار­د دالر با ســــود صفر درصد دریافت و برابر آن ازمنابع خود به این قانون اختصاص میدهند که میانگین ســــود تســــهیال­ت آن ۶درصد اســــت.این تســــهیال­ت به اشخاص حقیقی و حقوقی مشخص شــــده در قانون اختصاص مییابد. وی گفت: براساس برنامه ششم ساالنه باید ۴83 هزار شغل پایدار در روســــتاه­ا ایجاد شــــود. بنابرایـــ­ـن ۱۱ هزار میلیارد تومان بر اســــاس قانون برداشــــت یک و نیم میلیارد دالر از صندوق توســــعه ملی برای بهبود کســــب و کار و ایجاد اشــــتغال در مناطق روســــتای­ی، عشایری و شــــهرهای زیر 0۱هزار نفر باید در یک ســــال هزینه شــــود. 50 درصد این منابــــع باید براســــاس میــــزان جمعیت روســــتای­ی، نرخ بیکاری و درآمد سرانه استان هزینه شود.

سال گذشته 0۶۱ هزار شغل پایدار در روستاها و امسال نیز با طرح اعالم شده 280 تا 300 هزار شغل پایدار ایجاد خواهد شد. وی گفت: اولویت ما برای اجرای قانون بهبود فضای کســــب و کار و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی اســــتانه­ای خراســــان رضوی، سیســــتان و بلوچستان و چهارمحال و بختیاری اســــت.این قانون، معادن درجه یــــک، دو و ســــه کــــه در حــــوزه روســــتاه­ا بــــدون مالکیت هستند به روستاییان واگذار میشود. وی افزود: از جمله زمینههای بهبود فضای کسب و کار در مناطق روستایی موضوع پوشاک است، زیرا ساالنه حدود 2۱ هزارمیلیار­د تومان پوشــــاک به طور رســــمی و غیررســــم­ی وارد کشور میشود در حالی که امکان تولید آن در داخل وجود دارد. در این زمینه نیز میتوان در مناطق روســــتای­ی و عشایری سرمایهگذار­ی و ایجاد اشتغال کرد. در اجرای قانون بهبود فضای کســــب و کار و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی عجله نمیکنیم اما باید سرعت داشته باشد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran