Iran Newspaper

<نه> پارلمان عراق به همهپرسی جدایی اقلیم کردستان

-

گــروه جهان/ پارلمان عراق روز گذشــته با اکثریت آرا به همهپرســی اســتقال اقلیم کردســتان عــراق رأی منفــی داد و آن را غیرقانونــ­ی اعام کــرد. نمایندگان کــرد پارلمــان در اعتــراض بــه رونــد ایــن نشســت و موضعگیــری نماینــدگا­ن عراقــی صحــن پارلمــان را ترک کردند.

به گــزارش «ایران» بــه نقل از خبرگــزاری رویترز، در مصوبــه پارلمــان عــراق تأکیــد شدهاســت: «ایــن رفرانــدوم فاقــد وجاهــت قانونــی اســت و بنابرایــن غیرقانونی تلقی میشــود.» محمد الکربولی، یکی از نماینــدگا­ن ســنی پارلمان عراق در همیــن ارتباط به رویتــرز گفت: «نمایندگان کــرد پارلمان وقتی متوجه طــرح این مصوبه و همراهــی اغلب نمایندگان با آن شــدند، پارلمان را تــرک کردند. با این حال این طرح بــا اکثریت آرا تصویب شــد.» ســه نماینــده کردی که دیــروز پارلمــان را تــرک کردنــد، تهدید کردنــد علیه مصوبــه پارلمــان عــراق بــه دادگاه قانــون اساســی شــکایت میکننــد. در مقابــل ســه نماینــده مخالــف همهپرســی نیــز پیشدســتی کــرده و بهطــور رســمی شکایتی را علیه این همهپرسی تقدیم دادگاه کردند.

یکــی از نمایندگان کرد پارلمان کــه نامش را فاش نکــرده، تأکید کرده کــه این مصوبه الزام آور نیســت و اقلیم کردستان عراق همهپرسی را برگزار خواهد کرد. اشواق جاف، از نمایندگان کرد پارلمان عراق نیز تأکید کرد: اصل مصوبهای که تصویب شــده مغایر بندهای 3 و 46 و 5 قانون اساسی است. با این حال نمایندگان پارلمــان عــراق از حیــدر العبــادی، نخســتوزیر عــراق خواســتند از قــدرت خــود بــرای جلوگیــری از ایــن همهپرســی اســتفاده کــرده و بــا اقلیم کردســتان عــراق وارد مذاکره شــود تا بــا رفع اختافــات موجود، همهپرســی لغو شــود. در پی رأی منفی پارلمان عراق به همهپرسی، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در واکنشی تند گفت: «به تهدیدات بچگانه برای ایجــاد جنگ توجهــی نداریم!» به گــزارش خبرگزاری مهر به نقل از شــبکه سومریه نیوز، مسعود بارزانی که به کرکوک ســفر کرده، تأکید کرد: «ایــن مردم کرکوک هســتند که سرنوشــت خود را تعیین میکنند.» استان نفتخیز کرکوک از جمله مناطقی است که بارزانی بر لــزوم الحاق آن به اراضی اقلیم کردســتان تأکید دارد اما دولت عراق مخالف آن است.

رأی منفی نمایندگان پارلمان عراق به همهپرسی اســتقال کردســتان در حالــی اســت کــه نــه تنهــا کشــورهای منطقه که کشــورهای غربــی نیز مخالفت خود را با این همهپرسی اعام کردهاند. امریکا و اروپا نگران هســتند، این همهپرسی و رأی مثبت احتمالی بــه آن باعــث افزایــش تنشها در کردســتان عراق با اقلیتهای مختلف، شــده و توجهها را از روند مبارزه با تروریسم منحرف کند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran