Iran Newspaper

روش «تلفنی» برای شناسایی بازماندگان از تحصیل

-

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: وزارت رفاه به صورت تلفنی تماسهایی با خانواده افراد الزمالتعلی­م که در مدرســه حضور نداشتند، برقرار کرده است. براساس اطالعات این وزارتخانه،برخی افرادی که در این فهرست قرار داشتند، یا متوفی بودند یا به خارج از کشور مهاجرت کردهاند، اما ما در هر صورت سقف بازماندگان از تحصیل را همان 130 هزار نفر درنظر میگیریم.

علی زرافشــان درباره وضعیت بازگشــت جاماندگان از تحصیل به مدرســه به ایســنا اظهار کرد: نرخ پوشــش واقعی تحصیلی در دوره اول متوســطه 94 درصد و در دوره دوم متوسطه 2٨ درصد است.به لحاظ شاخص پوشش گروه سنی نیز باید گفت که از افراد 12 تا 14 ســاله 97 درصد در مدرســه هستند و از افراد 15 تا 17 ساله نیز 7٨ درصد در مدرسه حضور دارند. به عبارت دیگر میتوان گفت که سه درصد افراد الزم التعلیم در دوره اول متوسطه که حدود 130 هزار نفر میشوند و همچنین 13 درصد در دوره دوم متوسطه که حدود 250 هزار نفر میشوند بیرون از مدارس هستند. البته دوره دوم متوسطه جزو تحصیالت اجباری نیست.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه افزایش پوشــش تحصیلی در دورههای مختلف را مدتهاســت آغاز کردهایم، گفت: نرخ پوشــش در دوره ابتدایی به ٨9 درصد و اول متوســطه به 97 درصد رســیده است و امیدواریم در دوره دوم متوسطه هم به همین آمار دست پیدا کنیم.

زرافشان در پاسخ به اینکه آیا آمار چهار میلیونی بازماندگان از تحصیل صحت دارد یا خیر؟ اظهار کرد: هفته گذشــته در یکی از رســانهها به نقل از یکی از اســاتید، آماری از وجود چهار میلیون بازمانده از تحصیل منتشر شد در حالی که آمار ثبت احوال و سازمان برنامه و بودجه که برای تدوین برنامه ششم توسعه مورد استفاده قرار گرفت و ســناریوی رشــد جمعیت را هم مدنظر قرار داده بود، چنین رقمی را تأییــد نمیکند. وی افزود: موفقیت ما در جذب افــراد بازمانده از تحصیل در دوره اول متوســطه بیشــتر اســت، اما در دوره دوم متوسطه به جهت مسائل اقتصادی، فرهنگــی، ازدواج و در دســترس نبــودن مدرســه مشــکالت بیشــتری داریــم. باید سرمایهگذار­ی بیشتری برای جذب دانشآموزان داشته باشیم.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran